" Weh korang pergi mana seminggu ni ? Kitaorang call tak angkat , chat tak balas , whatsapp bluetick . Korang ada problem ke ? Wanna share ? " Tanya Aleya selaku wakil dari kawan kawan lain yang juga risau tentang gadis gadis kembar itu . Dia memegang tangan Wawa dan Fara memandangkan dia duduk betul betul di hadapan dua sahabatnya itu .
Hari ini mereka hanya keluar bertiga saja . Yang lain ada hal sendiri . B dan Atul pulak busy tolong kemas rumah memandangkan lusa pihak sana akan datang rumah jadi mereka mula mengemas hari ini .
" Ha ? Mana ada apa apa . Aih kau ni . Minggu lepas kitaorang balik kampunglah . Nak spend time dengan tokmak and tokbak tak ada masa nak balas chat korang . Sorrylah buad korang risau . " Dalih Wawa . Dia memandang ke arah lain apabila Aleya memandang ke arah anak matanya .
" Oh really ? Asal balik kampung ? Ada kenduri ke ? " Selidik Aleya lagi . Dia tahu sahabatnya ini ada masalah . Masakan takkan Wawa murung je daripada sampai sehingga sekarang . Selalunya Wawalah yang paling bising becok bercerita ada saja cerita yang mahu di kongsikan walaupun sedikit mengarut dan akan di tambah sedikit oleh Fara malahan mereka berdua kadang kala akan bergaduh manja selalu untuk menceritakan suatu cerita kepada Aleya apabila mereka berjumpa bersama . Kali ini tidak . Mereka berdua banyak berdiam diri mendengar dia bercerita sedangkan selalunya Aleya lah yang selalu diam memerhati mereka bercerita itu ini .
" Uh ? Nothing . Just rindu tokmak and tokbak . " Jawab Fara pendek . Dia menyedut sedikit air di dalam gelasnya .
" Serius ? "
" Seriuslah . Kenapa ? " Fara mengerutkan dahi .
" Pelik "
" Selalunya korang kata papa takkan bawak balik kampung tanpa reason like ada kenduri or something important . Ni ? Senang aje nak balik . Wow perubahan yang daebak . " Terang Aleya panjang lebar . Wawa mati kutu untuk menjawab .
" Hm .. hurm .. sekarangkan cuti sekolah . Pulak tu minggu lepas , papa cuti berehat kejap so kitaorang decided laa untuk balik kampung jenguk tokmak and tokbak . Yelah last balik kampung haritu pon hari raya puasa . Raya haji kitaorang tak balik sebab papa ada kerja . " Balas Fara mencari alasan .
Aleya mengecilkan matanya . Cuba mencari kebenaran cerita dua orang kawannya itu . " No . I know who are you . Aku kenal kawan aku . Korang ada problem . Serius tak nak share ? Apa guna aku as sahabat ? Ok look . Tak apalah kalau korang tak nak share . " Perlahan suara Aleya . Riak muka di sembunyikan seolah olah sedih . Oh ini cuma drama saja sebenarnya . Well , Drama queenlah katakan !
" Hm Aleya .. bukan kitaorang tak nak share . But .. but . "
" Tak apa . Aku tak kesah . Yang pasti aku sentiasa sokong korang hm . " Sengaja mahu memecah belahkan perasaan dua orang sahabatnya itu !
" Halaaa yelah ok ok . Hm acually en , ha jangan terkejut eh ? " Aleya mengangguk excited . Muka berseri penuh cahaya nur . Beria sungguh .
" Ok . Firstly apa yang kitaorang cakap tu tipu je . " Ucap Wawa selamba . Aleya tercengang . Ha nak tahu sangatkan ? Aku jujur dah ni .
" Second , betullah apa yang kau cakap tu . Papa takkan bawak kitaorang balik kampung tanpa sebab . " Aleya mengerutkan dahi .
" Habis ? Kenapa korang balik sana ? "
" Kitaorang balik sana untuk pengumuman pertunangan kitaorang . " Fara menjawab tenang .
" Haaa ?!! What the hell why aku tak tahu ?! " Jerit Aleya sehingga ada beberapa pasang mata memandang meja mereka . Wawa membulatkan mata . Tajam memandang Aleya .
" Woii diamlah sikit ! Ni yang aku malas nak ulang apa yang jadi . " Marah Wawa .
" Ops . Sorry sorry aku terkejut . " Aleya menutup mulut sebelum meminta maaf pada meja yang berdekatan sambil tersenyum malu . Nasib comel !
" Korang nak bertunang dengan siapa ni ? Tak bagi tahu aku pon dah ada calon eh . " Muka di sedihkan . Suara di lirihkan . Wawa dan Fara menjulingkan mata . Grr .
" Bukan kitaorang yang nak , tapi mama dengan papa yang suruh . Well macam dalam novel , kahwin paksa ? Oh salah maybe sempat tunang paksa je ? " Jawab Wawa dengan poker - face .
" What ? Lol so lapok . Cakaplah benda ni hanya gurauan kawan kawan ? " Aleya ketawa kecil . Ingat lawak ?
" Err .. oh ok ok . Hm so betullah ? " Soal Aleya lagi apabila kawan kawannya menunjukkan muka serius . Perlahan lahan senyuman di bibirnya pudar .
" Ada nampak aku main main ke ? " Wawa memandang muka Aleya .
" Ouh . Tak apalah . As kawan aku hanya boleh sokong korang dari belakang . Aku pon tak ada hak dalam semua ni . Aku cuma kawan je . Aku berasa kasihan pada korang . Dalam kasihan aku , aku nak cakap jugak tahniah atas pertunangan ni . HAHAHA . " Gila . Mereka sememangnya gila . Mula mula monyok lepas tu okay lepas tu serius lepas tu sedih lepas tu ketawa . Macam manusia yang dalam Hospital Tanjung Rambutan tu .
" Hell O . Bakal tunang ok kitaorang belum tunang lagi . Lusa baru bagi kata putus face two face dengan orang sana . " Fara menjulingkan mata . Dia berpeluk tubuh .
" So , korang tak ada any plan ? " Soal Aleya weird . Dia mengangkat angkat keningnya . Kau pikir kau boleh kalahkan Ziana Zain ke hah .
Fara terpinga pinga . Apa ni ? " Ha ? Plan apa ? Weh jangan buad kerja gila kawan kawan . "
Wawa pulak tersenyum simpul penuh misteri . " Aku nak turun dengan muka serabai ah nanti . Macam mat rock rambut tak siap . Agak agak diaorang nak jadikan aku menantu tak ? " Bodoh . Itulah yang layak untuk minah seorang ni .
" Itu bakal memalukan diri kau bongok . " Aleya membuad muka . Apalah nasib dapat kawan terlebih pandai sampai bodoh yang teramat sangat .
" HAHAHAHA . Aku rasa jangan kan jadi menantu , pandang muka kau pon diaorang tak nak . Cuba kau sambut diaorang depan pintu dengan muka , rambut macam tu mesti tak jadi nak masuk . Patah balik , lari terus . HAHAHAHAHA . " Wawa dan Aleya cuba membayangkan seperti mana yang Fara katakan . Sesudahnya hampir roboh cafe itu dengan gelak ketawa mereka bertiga . Orangnya bertiga je , tapi cara berbual riuh satu cafe macam tiga puluh orang yang berbual . Anak dara , anak dara . Meja sebelah jangan cakaplah macam mana , pandang badi daripada tadi . Macam tak nak pandang tempat lain dah selain tengok diaorang ketawa . Mesti dia cakap ' gila agaknya budak meja sebelah ni . Buanh tebiat dah nak mati ni . '
###
" Serius doh lawak gila bila aku imagine apa yang kau cakap tadi tu . Macam ni haa .. errr grrr aaaa . Sebijik zombie ! HAHAHA . " Mereka jalan memasuki pintu rumah sambil bergelak ketawa dan Wawa cuba membuad gaya zombie yang di katakan .
" Aah do . Siyes ah aku tak boleh tahan kalau imagine . Ya Allah lawak gila tho ! " Fara memegang perutnya yang senak kerana daripada tadi ketawa tidak berhenti .
" Oit . What story ? Happy nampak ? " Tegur B . Dia bercekak pinggang .
" Nothing . Just a funny story about kitaorang bertiga tadi . HAHAHA . " Wawa terus berjalan mendaki tangga untuk naik ke bilik mereka .
Fara , B dan Atul saling berbalas senyuman sebelum Fara mengikuti kakak kembar kesayangannya naik ke atas .
YOU ARE READING
Cinta Si Kembar .
RomansaBudi Yang Ditabur Ketika Susah Bukanlah Kosong Semata . Ianya Perlu Di Balas Semula Dengan Satu Perjanjian Yang Telah Dipersetujui Oleh Mereka Suatu Ketika Dulu Sebelum Anak Anak Masih Didalam Rahim Ibu Lagi . Akibat Budi , Anak Anak Terpaksa Mengor...