Bab Limabelas .

1.2K 71 0
                                    

Alif mengelap mukanya sekejap dengan tuala kecil yang di gantung di sebelah pintu bilik airnya .

Dia memandang telefonnya di atas meja lampu tidur yang bergetar menanda chat daripada Whatsapp masuk . Dia bergerak dan melabuhkan pinggung di atas katil dan membuka aplikasi Whatsapp .

Chat daripada kawan kawannya di group .

PrincesSquad .

FarizGedik : Aku geramlah dengan diaorang tu aih sikit sikit mamat mamat korea tu . Apa kita ni tak cukup handsome ke hah ?

HarrizNgokNgek : ha tulah pasal aku pon geram . Hala mentang mentang kpoppers !

Alif ketawa melihat chat kawan kawannya .

AlifSem : Lol chill laaa kawan kawan apalah korang ni . 😹

HaiqalComel : Tah chill laa gais lek lek jee halaa macam tak biasa pulak girls macam mana . Hahahaha .

HarrizNgokNgek : aku tak boleh chill laa halamak . Cuba kau bayangkan B kau tu couple dengan salah sorang mamat korea tu . Macam mana ?

AlifSem is typing ...

FarizGedik : Lama siot Alif typing mesti karangan .

KhirilGrillPagar : Nasib baik Aleya dah pindah Simpang Renggam kalau tak , mesti dia dah jadi macam yang lain . HAHAHA that why aku makin sayang dia ! 😆

IzhamGarham is typing ..

HarrizNgokNgek : eh Izham is typing lah !

FarizGedik : hakalah kau , mat . Aku belasah kau esok sia sia je hidup kau , Ril . 😒

AlifSem : kalau B couple dengan mamat korea tu ? Lek jelah aku anggap kitaorang takde jodoh apa susah ? Bak kata orang kalau jodoh tak ke mana , gais .

IzhamGarham : Yow boys ! Apa citer ni ? Ni mesti kes jeles en en ? Dah agak dah ! HAHA . Aku pon rasa nak bunuh mamat korea yg Ezzah asyik pandang je tu .

FarizGedik : kau jangan bagi ayat pasrahlah , mat . Nak muntah aku baca . Uwerk uwerk .

HaiqalComel : Woi mengandung ke apa ?!

Alif ketawa sendirian membaca chat chat kawan kawannya di dalam group . Bermacam ragam !

' Tok tok tok ! ' Alif memandang pintu .

" Abang ! Mama panggil makan . " Jerit sorang gadis di luar pintu . Alif tersenyum . Itu pasti Alyn , adik bongsunya .

" Kejap lagi abang turun ! " Balas Alif dari dalam . Dia memandang telefonnya kembali .

AlifSem : dah ah mama aku panggil makan . Bye ~ dari aku layan korang yang tah pape ni baik aku isi perut yang berkeroncong ni huhuhu .

FarizGedik : Woi nak makan jugak ! Mama dengan papa aku tak ada kat rumah malam ni huhu abang aku keluar jumpa kawan .

HaiqalComel : eyy masaklah sendiri . Pemalas ! Dahlah aku pon nak off . Mama aku ajak keluar huhu . Bye gang .

Haiqal Off .

IzhamGarham : Me too . Byee .

Izham Off .

HarrizNgokNgek : tinggallah kau sorang , Fariz . Akak aku dah sampai bye .

Harriz Off .

FarizGedik : Semua off apa ni . 😭

AlifSem : Nasib kaulah ahahaha bye .

Alif Off .

Alif segera turun ke bawah setelah meletakkan telefonnya di tempat asal kembali .

###

Raykal mengetuk jarinya di atas meja belajar mengeluarkan bunyi ' tup tap tup tap ' .

Rayziq mengosok kepalanya kasar . Stress ! " Weh Kal ! Kau boleh diam tak ?! Aku tak dapat fokus nak tengok cerita ni tahu tak ?! "

Raykal membulatkan mata . " Apa ? Aku mana ada buat apa apa . "

" Habis tu yang bunyi tup tap tup tap jari kau ketuk meja tu apa ?! Bunyi pili air tak tutup kuat ?! "

" Suka hati akulah . Yang kau nak mengamuk tiba tiba ni apasal halamak datang bulan ke hah ? " Raykal sengaja mencurahkan minyak ke dalam api . Bukan dia tak tahu abang sulungnya itu suka menonton tv dengan suasana aman damai tetapi diri dia ni haa asyik tak boleh berhenti berfikir pasal budak perempuan tempoh hari .

" Apa benda yang korang bising bising ni ? Dari dalam bilik air aku dengar . Asyik bergaduh je . Cuba matured sikit . Sedarlah umur korang dah berapa bukan masih budak sekolah lagi . " Marah Rayyan yang baru keluar dari bilik air . Geram dengan perangai adik dan abangnya yang selalu bergaduh . Satu hari berbaik tak boleh agaknya .

Bukan dia tak pernah bergaduh dengan mereka , banyak kali . Tetapi hanya sekali sekala . Tidak kerap . Dia lebih suka berdiam diri daripada bercakap . Tapi , jika tahap kesabarannya telah melampaui batas , haa hamek kaulah kau buad kau tanggunglah sendiri . Memang gerun kalau tengok Rayyan marah . Wajah kacaknya akan bertukar menjadi monster yang sungguh menakutkan wurghhh . So , you can call me monster . Im creeping in your heart babe .. eh termasuk lirik Monster Exo pulak huhuhu .

" Hm yelah . " Rayziq mengalah . Dia menutup tv dan bangun menuju ke arah katilnya . Masa untuk tidur . Daripada bergaduh dengan Raykal baik aku tidur . Kata hati Rayziq . Dia memejamkan mata . Selang beberapa minit , dia telah sampai ke dunia mimpinya sendiri . Sekejap je . Penatlah tu nampaknya kalau tak , dialah orang paling susah nak tidur overnight je kerjanya .

" Hah kau , Kal . Tak nak tidur ke ? " Tegur Rayyan . Dia sudah lengkap berpakaian baju tidur dan bersedia untuk tidur di atas katilnya . Dah siap pakai selimut lagi haa tinggal tidur je tau .

" Ha ? Hm haa nak tidurlah ni . Haa kau nak tidur , tidur la dulu . " Tergagap gagap dia mahu menjawab soalan Rayyan . Haa berangan laa tu ! Berangan kan siapa hah ?

Rayyan mengelengkan kepala . Lantak kaulah , mat . Dia tak jadi untuk baring . Dia bangun keluar bilik . Tiba tiba haus pulak hm .

Raykal hanya memerhati langkah abangnya keluat bilik . Dia mengelengkan kepala sebelum senyum . Fikirannya merewang entah ke mana . Eh fikiran dia merewang ke arah Faralah , author . Haa yelah maaf aku salah .

Angau . Yaa . Kau angau ye , Raykal ? Ehehehehehee kecik kecik dah angau eyy gedik . Okay marilah kita sambung sebelum author meroyan tak dapat tengok Jinan tadi . 😭💔

" Hoi Kal . Tak tidur lagi kau ? Tersengih sengih bagai haa kau angaukan siapa haa ? " Rayyan menutup pintu bilik dan berjalan ke katilnya semula . Pelik , biasanya budak ni dah tidur . Bukan dia tak tahu adiknya tu kenapa . Sebenarnya dia pon macam Raykal tapi dia pandai menyembunyikannya .

Ni mesti kes angau kat budak perempuan hari tu , haa budak perempuan pengawas kat sekolah yang di lawati beberapa hari lepas . Oh kau ada crush tak nak bagitahu aku . Bisik Rayyan dalam hati . Dia tersenyum nakal .

" Raykal .. kau suka minah yang kita nampak hari tukan ? "

" Haa eh apa kau cakap ? " Memang sah budak ni berangan ! Kalah perempuan pulak cara dia berangan eyy sakainya adik aku . Eh kau ni , Yan sejak bila jadi gedik ? Sejak aku jumpa Wawa chia chia chia banamu . Maaf tercarut .

" Haa memang sahlah kau berangan ! Kau berangankan siapa hah ? " Rayyan mengangkat kening .

Raykal mengeluh . Aduh macam mana mamat ni bole tahu halamak . " Eh mana ada sape sape . Dahlah aku nak tidur . Good night . "

Rayyan mencebik bibir . Ceh nak lari eh tak apa esok ada lagi hm . Kalau sampai angin si Rayyan ni elok , memang elok . Kalau sampai angin serius , haa kena hadaplah kau angin serius dia tu jangan main main . Kalau kena mood mengusik dia , haa macam tadi nilah habis semua dia nak korek . Macam perempuan kan si Rayyan ni ? Belum tengok angin monsun dia lagi hehehe . Banyak angin sebenarnya mamat ni . Aih pelik betul mamat seekor ni eh manusia mana ada ekor . Ok mamat seorang ni .

Cinta Si Kembar . Where stories live. Discover now