'Plop!' Violin kijkt me grijnzend aan en seint naar me vanaf de andere kant van de tafel. Ik snap nog steeds niet helemaal hoe wij elkaar kunnen begrijpen door onze blik en vage gebaren met onze handen, maar we kunnen het wel.
'Oké, wat ben je van plan?' vraagt ze als we eindelijk alleen zijn. Ik haal mijn schouders op. Ik bedenk meestal de plannen om iemand - in dit geval Josh - terug te pakken, maar Vio is er ook goed in.
'Misschien kunnen we ook een roddel over hem verspreiden. Net zoals hij bij jou heeft gedaan. Of we gooien stinkbommen in zijn kamer,' stelt ze voor.
'De roddel lijkt me goed. De stinkbommen bewaren we voor later,' zeg ik nadat ik een minuutje nagedacht heb. Ze knikt.
'Dan moeten we nu nog een roddel verzinnen.'
~
'Hey,' glimlacht Vio terwijl ze op een meisje afstapt. Het meisje antwoordt twijfelend en lacht ongemakkelijk. 'Ik vroeg me af of jij die nieuwste roddel hebt gehoord en of je weet of het echt waar is. Ik ben nieuw hier.'
'Je bedoelt die van Jake en Joy?' vraagt ze onzeker.
'Nee, die van Josh.' Vio spreekt de naam Josh een beetje twijfelend uit om over te komen als een nieuweling, ook al is ze hier al een tijdje. De ogen van het meisje worden groot.
'Vertel,' dringt ze aan.
'Ik heb gehoord van iemand dat Josh heeft gezoend met een jongen van een andere school. Niet dat dat erg is, maar ik dacht dat hij bijna elk méisje op deze school al had gehad. En ik wilde weten of Josh nu op jongens valt of niet. Maar jij had hier nog niet van gehoord, dus ik zal je niet verder lastig vallen. Doei,' ratelt ze. Voordat het meisje iets terug kan zeggen, loopt Vio weg. Ik kom achter de muur vandaan en loop - op een afstandje - achter haar aan.
Als we uit het zicht zijn van het meisje, stopt Vio met lopen zodat ik bij haar kan komen. 'Ik denk dat binnen nu en dertig seconden de hele school denkt dat Josh homo is.' Ze grijnst.
Even voor de duidelijkheid; Vio en ik hebben allebei niks tegen homo's. We vinden ze juist geweldig omdat ze zulke leuke opmerkingen maken. Maar ik denk niet dat Josh het leuk vindt om als homo gezien te worden, aangezien hij met een groot deel van de meisjes naar bed is geweest. Als nu ineens iedereen denkt dat hij op jongens valt, zal hij dat niet waarderen.
Vio had gelijk. Na een paar seconden krijgen we een bericht binnen. Er staat de nieuwste roddel in. Nu is het een kwestie van tijd voordat Josh het ziet en boos wordt. Het meisje, dat natuurlijk slim gekozen is door ons, heeft meteen alles op de schoolkrantpagina gezet. Dat meisje is namelijk de voorzitter van de schoolkrant. En Josh heeft nu de hoofdrol van de sappigste roddel van dit moment. Dit is een win-win situatie, Jake en ik zijn niet meer de 'hoofdroddel' en ik kan Josh terugpakken voor zijn idiote gedrag. Eigenlijk is het alleen in win situatie voor mij, maar dat maakt niet uit.
~
De laatste bel gaat en het is eindelijk weekend. De laatste twee uren Engels waren verschrikkelijk saai en niemand kon zich concentreren, dus de hele klas was onrustig.
'Ga jij dit weekend naar huis?' vraag ik aan Vio.
'Nee, ik heb daar niks meer te zoeken. Pap heeft waarschijnlijk niet eens door dat ik weg ben,' zegt ze met een verdrietige toon in haar stem. Ik sla een arm om haar heen.
'Ik ga zondag, kom je met me mee. Mijn ouders vinden het vast niet erg als hun tweede dochter ook mee komt.' Het is waar. Mijn ouders beschouwen Violin als een tweede dochter omdat ze zo vaak bij ons is. Zelf zijn ze niet vaak thuis, maar als ze thuis zijn, is Vio er meestal.
JE LEEST
Ik Haat Je #Netties2017
Teen Fiction'Ik haat je.' Misschien haat ik hem. Dan mag ik hem niet, maar ook weer wel. Want ergens heeft hij een plekje veroverd in mijn hart, misschien niet het mooiste plekje. Maar het is een plekje. Dat is het. • Joy is niet bang om te schelden en haalt...