H. 35. Holle Bolle Gijs en een wijze kat

3.7K 220 115
                                    

Extra laat kerstcadeautje! Ik hoop dat jullie dit een leuk cadeautje vinden ;) vertel me nog hoe jullie Kerst was!

Vermoeid val ik neer op mijn bank. Niet stom bedoeld voor mijn ouders, maar Kerst met hen is altijd erg vermoeiend. Kerstfilms kijken die we al honderden keren hebben gezien, liedjes zingen rond de kerstboom, oneindig veel snoepen totdat je bijna ontploft. Geloof me, dat klinkt als de Hemel, maar eindigt als de Hel. Je eindigt net zo rond - of nog ronder - als Holle Bolle Gijs en kan bijna niet meer lopen van de pijn in je buik. En dan heb je ook geen stem meer omdat je tante zo graag liedjes wil zingen rond de kerstboom, of ze kwebbelt door je heen, waardoor jij moet gaan schreeuwen.

'Dus,' vraagt Vio, terwijl ze de S heel lang uitrekt.

'Dus,' doe ik haar na. Ze zucht.

'Wat hebben Jake en jij gedaan toen ik er niet bij was? Ik betrapte jullie op iets, maar jullie keken me nauwelijks aan.' Ze heeft iets door. Shit. 'En ga me nu niet vertellen dat er niks is gebeurd want ik kan het aan je zien,' zegt ze nadat ik een tijdje stil ben gebleven.

'Goed,' geef ik toe. 'Jake en ik hebben gekust.' Ik knijp mijn ogen dicht om haar reactie niet te hoeven zien, maar ik weet zeker dat ze nu haar ogen wijdt open heeft. Voorzichtig open ik één oog, om dan te zien dat haar blik verandert naar een grote grijns.

'En jij maar zeggen dat jullie vrienden zijn.' Ze lacht en ik sla haar daarom op haar arm. 'Hé!'

'We zijn ook alleen maar vrienden! Het was een fout, het had niet mogen gebeuren.' Ze lacht weer om mijn verdediging en ik geef haar weer een klap tegen haar arm.

'Maak dat de wijze kat wijs,' hikt ze.

'Verdomme, Vio! Dit is niet grappig. Ik zit middenin een vriendencrisis en jij gaat daarom lachen! Het was niet de bedoeling dat ik met Jake kuste! En al helemaal niet dat ik het fijn vond!' Het is eruit voor ik het door heb en ik sla dan ook direct mijn handen voor mijn gezicht. Vio stopt met lachen en kijkt me aan met een grote grijns.

'Je vindt hem leuk!' schreeuwt ze.

'Shht! Kan het nog harder?!' roep ik, nu lichtelijk geïrriteerd. Ze lacht weer.

'Joy is verliehiefd! Joy is verliehiefd! Joy is verliehiefd!' Ze heeft een kinderachtige stem opgezet. Ze danst vrolijk rond door mijn kamer en grijnst naar me. 'Joy is verliefd op Jahake! Joy is verliefd op Jahake!' Ze krijgt een kussen naar haar hoofd gesmeten, maar die ontwijkt ze gemakkelijk.

'Verdomme, dat is niet waar!'

'O, echt wel. Je bent al tijden niet meer zo vrolijk geweest en je vond het fijn toen hij je kuste! Dat zegt genoeg! Ik ship jullie, en nu ga ik er ook voor zorgen dat jullie samen komen! Joke moet een ding worden.'

'Joke?'

'Joy plus Jake is Joke. Ik vind het wel passen, jullie vinden het allebei leuk om grappen uit te halen, dus ik vind Joke perfect. Joyke kan ook, trouwens.' Ze wrijft nadenkend over haar kin.

'Verdomme, Vio, ik ben niet verliefd op hem en dat zal ik ook nooit worden. Bovendien heb ik het onderdeel Verliefdheid gewist uit mijn hoofd, weet je nog?'

'Uit je hoofd ja, maar niet uit je hart. En nu heeft je hart het verspreidt en zit het door je hele lichaam. Je vindt hem leuk, geef het maar toe. Ik ben je beste vriendin. Je kunt alles vertellen en niemand komt iets te weten,' zegt ze, terwijl ze een arm om me heen slaat. 'Wow, dit was diep!' roept ze blij. Ik lach kort en zet dan mijn chagrijnige gezicht weer op.

'Ik ga helemaal niks toegeven, want er is niks.' Ik zucht geërgerd en sta en op om een glas water te pakken.

'Ik weet dat je liegt. Je bent nog gekker op hem dan ik dacht, je durft het alleen niet toe te geven. Je houdt van hem.' Ik laat mijn glas uit mijn handen vallen als de woorden mijn hoofd binnendringen. Je houdt van hem.

Ik Haat Je #Netties2017Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu