ACHTUNG!
"Andai terdapat babak, dialog, ayat atau perkataan kurang sopan, lucah, kesat atau terlampau di bawah ini, harap pembaca berfikiran terbuka. Itu semua perlu untuk menghidupkan karya aku. Namun semuanya aku persembahkan secara terkawal & tak keterlaluan. Harap maaf andai ia mengganggu minda sesetengah pembaca yang berbudi pekerti tinggi lagi mulia akhlaknya serta yang mementingkan adab sopan dalam berkarya "
•••♦◄♥►♦•••
"Siapa budak tu?" tanya Ejon kepada Abang Remo sambil menuding* ke arah seorang budak lelaki yang baru keluar dari bilik sebelah.
"Itu le salah sorang dari model kami yang ade kat sini. Dia baru je sampai dari Padang Besar minggu lepas. Dia akan bergandingan dengan Ejon dalam sesi fotografi nanti.
"Nama dia Emjaroen, umur dia tiga belas tahun sama macam Ejon jugak. Nanti abang kenalkan korang berdua," terang Abang Remo.
Dia lantas menggamit budak Siam itu.
Budak lelaki itu menghampiri mereka dengan senyuman manis lalu dia diperkenalkan kepada Ejon oleh Abang Remo.
"Korang berdua tentu belum bersarapan lagi, kan? Nah ambik sepuluh ringgit ni pi makan kat restoran mamak di seberang jalan sana ye.
"Lepas makan, terus je balik ke sini sebab Em ade keje. Jangan lak lupa, okey?" Abang Remo berpesan, ramah nadanya.
"Jom Ejon," ajak Emjaroen sambil pantas menyambar duit yang dihulurkan.
Dia menarik tangan Ejon agar mengikutnya.
•••♦◄♥►♦•••
"Kau boleh cakap Melayu ke?" Ejon bertanya tatkala mereka duduk di bangku dalam restoran.
Mereka memesan roti canai telur dan teh ais. Sementara menunggu pesanan tiba, kedua remaja seusia itu berbual-bual untuk mengenali diri masing-masing.
"Hmm.. aku boleh cakap Melayu sebab aku dok kat sempadan Perlis sana."
"Kat mana?"
"Kat Songkhla, di sana ade ramai orang Melayu Siam dan aku ade kawan bangsa Melayu, so aku belajar arr sikit-sikit."
"Patut pun gaya kau cakap cam kami orang utara je. Best arr, boleh kita jadi kawan kat sini, kan?" ujar Ejon penuh ceria.
"Kau boleh panggil aku Em je," pinta Emjaroen.
"Em.. senang je nak sebut nama tu dan kau boleh panggil aku Ejon. Nama sebenar aku Faizul Shah."
"Kau lak cam mana? Citer arr pasal diri kau," pinta budak Siam itu.
"Aku memang asal orang sini. Rumah aku tiga kilometer je dari sini, kat kampung setinggan tu. Umur aku tiga belas, sama ngan kau."
Emjaroen mengangguk sambil menguis-nguis roti canai di pinggan.
"Cam mane kau boleh datang ke sini dan keje ngan Abang Remo tu?" Ejon bertanya.
"Suchart yang bawak aku dari kampung. Dia bagitau kat mak aku, nak bagi aku keje kat kedai makan di Oran, Perlis tapi dia bawak aku ke sini lak.
"Aku tak berani nak membantah sebab dia cakap, dia dah bagi duit kat mak aku sebagai upah keje aku di sini.
"Sebelum ni aku buat keje ngan Suchart tu kat Padang Besar. Dua bulan aku dok kat sana jadi pelayan kedai makan," terang Emjaroen panjang lebar sambil menyuap roti canai.
YOU ARE READING
• kuci𝓃g lorong •
Novela Juvenil• 𝓬𝓸𝓶𝓹𝓵𝓮𝓽𝓮𝓭 • Kisah seorang remaja gigih lagi cekal dalam mendepani segala rintangan demi adik tiri juga kekawannya. Dia berusaha untuk menggembirakan si adik biar dengan apa cara pun. Namun ada yang tak memandang & menghargai segala jerih...