ACHTUNG
"Andai terdapat babak, dialog, ayat atau perkataan kurang sopan, lucah, kesat atau terlampau di bawah ini, harap pembaca berfikiran terbuka. Itu semua perlu untuk menghidupkan karya aku. Namun semuanya aku persembahkan secara terkawal & tak keterlaluan. Harap maaf andai ia mengganggu minda sesetengah pembaca yang berbudi pekerti tinggi lagi mulia akhlaknya serta yang mementingkan adab sopan dalam berkarya"
•••♦◄♥►♦•••
"Sampai bila korang berdua nak buat keje ngan Abang Remo tu?" tanya Ejon sambil menyuap roti canai ke mulut comelnya.
Emjaroen dan Chalerm saling berpandangan.
"Mungkin sampai kami cukup duit untuk bawa balik ke kampung," jawab Emjaroen akhirnya.
"Banyak mana yang kau maksudkan ngan cukup tu? Kau nak buat ape duit tu?" balas Ejon.
"Aku ingat nak kumpul sampai lima puluh ribu ke. Kalau dah cukup, boleh arr aku tolong keluarga aku nanti. Duit tu banyak gunanya bagi kami orang-orang miskin.
"Walaupun aku dah buat rumah untuk dia orang tapi aku nak besarkan lagi rumah kami. Aku nak cari modal untuk buat berniaga ngan adik-adik aku," jawab Emjaroen.
"Lima puluh ribu? Wow, banyaknya. Aku sendiri pun tak pernah fikir nak ade duit cam tu," Ejon teruja.
"Aku pulak nak beli tanah untuk kami tinggal dan buat ladang. Selebihnya, aku nak simpan untuk sekolah adik dan kakak aku," jawab Chalerm pula.
"Korang berdua betul-betul budak baik arr. Sanggup tinggalkan kampung dan negara untuk cari duit kat sini. Aku harap, satu hari nanti ape yang korang hajatkan tu akan tercapai," ujar Ejon.
"Kau plak, nak buat ape ngan duit yang akan kau dapat nanti?" tanya Chalerm sambil merenung tajam wajah Ejon.
"Cam aku cakapkan kat Em hari tu. Aku keje kat sini sebab nak beli BMX idaman aku. Bila dah cukup duit, aku nak berhenti dan tak nak buat dah keje ni," jawab Ejon, jujur.
"Kau untung arr sebab ade mak dan abang kat sini. Hari-hari boleh jumpak dia orang, kan?" celah Emjaroen.
"Ye arr, mungkin gak aku beruntung cam yang kau cakapkan tu. Tapi korang berdua pun ape kurangnya? Dah banyak duit yang korang kumpul, mengalahkan aku.
"Aku nak ucapkan selamat berjaya kat korang berdua. Lepas ni, mungkin kita susah nak berjumpak. Tapi aku akan sentiasa ingat kat korang sampai bila-bila pun.
"Aku harap, korang berhati-hati dan jaga diri. Jangan buat masalah ngan Abang Remo dan Suchart tu, okey? Dia orang tu nampak cam jahat je," balas Ejon, diselitkan nasihat.
Dalam hati Ejon, dia bersimpati pada nasib Emjaroen serta Chalerm. Dia bertekad, bila selesai semua urusannya dengan Abang Remo nanti, dia akan cuba mencari jalan untuk menyelamatkan mereka.
Terbayang dia akan Konstabel Ismail yang mungkin boleh menolongnya. Cuma, dia perlu lebih berani kali ini. Jangan lagi cuba nak melarikan diri seperti sebelumnya.
Masalah yang membelenggu dirinya tidaklah seberat musibah yang harus ditanggung oleh kedua budak Siam itu.
Selesai bersarapan, ketiga remaja tersebut pulang semula ke studio untuk meneruskan kerja mereka.
•••♦◄♥►♦•••
"Fuh, panas-panas cam ni, pekena ais kacang memang best, sejuknya terasa hingga ke dalam perut aku ni," getus Ryan tatkala dia dan Faris menikmati pencuci mulut tersebut di gerai Mak Uda.
YOU ARE READING
• kuci𝓃g lorong •
Ficção Adolescente• 𝓬𝓸𝓶𝓹𝓵𝓮𝓽𝓮𝓭 • Kisah seorang remaja gigih lagi cekal dalam mendepani segala rintangan demi adik tiri juga kekawannya. Dia berusaha untuk menggembirakan si adik biar dengan apa cara pun. Namun ada yang tak memandang & menghargai segala jerih...