2

32.4K 1K 12
                                    

Tengku Zikri mendengus dan menghempas surat khabar ke atas meja. Wajahnya jelas menahan marah.

Puan Basyirah tersentak. Dia yang sedang membantu Bik Ati siapkan sarapan pagi hanya mengeluh.

Bahu suaminya diusap. "Kenapa ni abang?" tanyanya walhal dia sudah tahu punca suaminya begitu.

"Awak tengok anak awak ni. Langsung tak tau malu dengan pakaian yang entah pape. Seronok tayang body siap dapat juara lagi. Huh. Mana abang tak marah. Cakap orang tua tak nak dengar." luah Tengku Zikri.

Puan Basyirah diam. Dia pun tak tau apa nak jadi dengan suami dan anak perempuannya. Seorang keras kepala, seorang lagi panas baran.

Banyak kali dah dinasihat anak sulungnya itu, tapi langsung tak jalan.

"Abang jangan serabutkan kepala pagi-pagi. Saya masak mi goreng hari ni. Abang makan dulu sebelum ke ofis ye." pujuknya.

Mi goreng dicedok ke dalam pinggan dan air teh diletak di hadapan suaminya.

Puan Basyirah turut duduk dan bersarapan.

Baru beberapa suap, Tengku Zikri bangun. "Abang pergi dulu. Ira makan je." kata si suami.

Puan Basyirah angguk. Tangan suaminya dicapai dan dikucup lembut. Seketika, dahinya pula dicium.

"Mama, menung apa tu?"

Puan Basyirah senyum memandang anak lelakinya.

"Takdelah. Meh sini makan. Hadiff ada kelas ke hari ni?" soal Puan Basyirah.

Hadiff angguk. Mi goreng disuap ke dalam mulut. Em yummy. Masakan mama tak pernah mengecewakan.

"Papa dah pergi kerja ke ma? Awalnya."

Puan Basyirah hanya diam. Keluhan dilepaskan.

"I know. Mesti papa marahkan Kak Haura sebab berita pasal Fashion Show kat London tu kan? Eleh apa yang papa nak takut. Bukannya orang kenal akak pun. Orang just kenal nama popular akak. Haura Bella." bebel Hadiff.

Puan Basyirah menggeleng. "Diff tahukan papa tu macam mana. Dia tak suka akak jadi model. Dia nak akak gantikan position dia dalam company tu." katanya lagi.

Hadiff yang sudah selesai makan memandang wajah mamanya.

"Yes i know about it ma. But bagilah akak luangkan masa dia dulu. Its just her hobby ma. Instead dia pun dah habis study in business. Apalagi yang papa nak. Diff kesian tau dekat akak. Dia berusaha nak banggakan papa dengan mama but at last langsung tak dihargai. I know her feeling."

Hadiff terus bangun untuk membasuh pinggan. Malas nak backup kakaknya lagi kalau parents sendiri tak nak kisah.

Puan Basyirah mengeluh lagi. Dia tahu betapa rapatnya Hadiff dengan anak perempuannya memandangkan mereka hanya dua beradik. Hadiff selalu backup kakaknya tapi suaminya tu. Hm ego tinggi.

* * * * *

Edrian mengeluh. Fail projek yang terbentang di atas meja dipandang sepi. Mood untuk bekerja off untuk hari ni.

Buntu.

Dendam masih terbuku dalam hatinya dan makin menebal saat terbayang wajah penuh ceria gadis itu.

Ketukan di pintu membuatkan hatinya jadi panas.

Baru nak marah, wajahnya terus tersenyum bila melihat tubuh yang berdiri di hadapannya.

"Hey darling. Why? Nampak serabut je." kata Jenny.

"Hello baby. You datang tepat pada masanya. Come here." ujar Edrian sambil menggamit Jenny.

YOU'RE THE ONE (✔)Where stories live. Discover now