7

22.7K 842 22
                                    

Bella terus masuk ke dalam bilik bila keluarga pak longnya dah balik. Dia duduk di birai katil sambil memegang dada.

"Ya Allah. Lajunya jantung aku ni. Kau buat apa kat aku ni Ed. Fuh. Lupakan. Pergi kau dari sini." Kata Bella seorang diri. Bayangan dia dan Edrian berkucupan tadi bermain di mata.

Tiba-tiba dadanya terasa sakit. Nafasnya sesak. Batuknya makin menjadi. Dia masuk ke bilik air dan membasuh mulut. Bila dipandang ke cermin, darah yang mengalir dari hidung mencemaskannya. Dia lupa nak bawa ubat ke sini tadi.

Keluar dari toilet handphone dicari. Baru nak dail, sakit di dada yang mencengkam membuatkan handphone terlepas dari genggaman.

"Allah. Adakah masa aku dah sampai? Sakitnya." Adu Bella.

Hadiff yang kebetulan lalu di depan bilik kakaknya berasa hairan. Tombol pintu dipulas.

Bella yang sudah terduduk di tepi katil segera dihampiri.

"Ya Allah. Akak! Kenapa ni? Asal tak panggil Diff?" Tanya Hadiff. Badan Bella dipeluk dan diangkat ke katil.

"Ubat akak mana? Jangan cakap tak bawa."

Bella geleng. Hadiff terus keluar dan pergi ke biliknya. Laci di meja kerjanya dibuka dan sepapan ubat dicapai. Nasib baik dia memang menyimpan ubat kakaknya untuk kecemasan.

Botol air yang memang disediakan di tepi katil kakaknya diambil dan dibuka.

Dua biji ubat dan air masak diberi pada Bella.

"Huh. Thanks Diff." Ucap Bella.

Hadiff merenung kakaknya. "Akak ni suka cuai tau. Kenapa tak bawa ubat? Kalau Diff tak berniat nak ke dapur mesti Diff tak tau apa jadi kat akak." Marah Hadiff.

Bella senyum je. Tangan Hadiff diambil dan digenggam erat. "Itu maknanya Allah masih izinkan akak untuk terus ada kat sini. Kalau Diff takde maybe Diff cuma nampak jasad akak je." Kata Bella dengan senyuman.

Hadiff mengeluh dan menggeleng kepala. Lawan cakap dengan kakaknya memang takkan menang.

"Yelah kak. Dah akak restlah. Tidur okey. Apa-apahal call. Or jerit je. Love you sis." Ucap Hadiff sebelum keluar.

"Ya. Love you too bro." Balas Bella.

Sampai di biliknya, Hadiff pula yang termenung dekat balkoni. Dia tak tahu kenapa tapi dia rasa sayu dan sebak bila pandang wajah kakaknya.

Kakak yang dah banyak berkorban untuk semua tapi langsung tak dihargai. Pengorbanan kakaknya langsung tak dilihat dan dipandang. Dia juga tidak tahu berapa lama lagi kakaknya di sini. Bersamanya. Dia tahu kakaknya sedang berlawan dengan penyakit bahaya sekarang. Dia hanya mampu berdoa kakaknya diberi masa untuk merasai bahagia di sisi orang yang tercinta.

* * * * *

Edrian tersenyum sendiri sambil memandang ke luar tingkap kafe. Biasa malam minggu dia akan mengunjungi kelab malam tapi entah kenapa dia takde mood.

Tersentak dia saat bahunya ditepuk.

"Bro dah lama ke sampai?" Tanya Edrian pada dua temannya.

YOU'RE THE ONE (✔)Where stories live. Discover now