De' Cafe
Tasya meletakkan beg tangannya kasar ke atas meja. Tersentak Qaisara yang sedang menyedut air.
"Oi agak ah kau ni nak hempas beg pula. Nasib tak tersembur air dalam mulut aku." marah Qaisara.
Tasya diam. Malas nak membalas kata-kata sahabatnya.
Qaisara mengeluh. 'Ini kalau diam mesti tengah marah.'
"Kau kenapa Sya? Siapa yang buat sahabat baik aku marah ni? Cer cite sikit mana tau kawan kau yang cantik ni boleh membantu." ujar Qaisara dengan sengihan.
Tasya menjeling. "Sempat lagi kau puji diri sendirikan. Cousin aku tu lah. Bengang gila aku dengan dia. Aku dah cakap move on tapi degil." luahnya.
Qaisara angkat kening. Air disedut lagi.
"Cousin kau si Harith tu ke? Dia kacau Bella lagi?"
Tasya angguk. "Aku dah suruh dia move on tapi dia tak nak. Degil. Aku just tak nak dia kecewa lagi dan aku nak tengok Bella happy dengan hidup dia sekarang." katanya lagi.
"Tapi Sya...Kau yakin Bella happy sekarang ni? Edrian takde sakitkan hati dia ke?" soal Qaisara.
Tasya mengeluh. Bahu diangkat tanda tidak tahu.
"Pasal Edrian aku tak tau. Tapi yang aku yakin Bella happy sejak dia jadi tunang Ed. Aku nak dia gembira Sara."
Qaisara juga angguk. Siapa yang tak nak tengok sahabat baik yanv dah berbelas tahun bersama bahagia dengan hidup dia kan.
"I hope she's okay with him."
Lama dua sahabat itu berborak berdua. Kebanyakannya berkisarkan kebahagiaan sahabat mereka, Haura Bella.
Setelah Qaisara mendapat panggilan telefon daripada adiknya, Tasya turut berlalu menuju ke keretanya.
Namun belum sempat dia ingin menekan alarm kereta, namanya dipanggil seseorang.
Mata merenung si jejaka dari atas ke bawah. Wajahnya berkerut.
"You tak kenal I? Farhan, kawan Edrian. Pemilik FQ Studio."
* * * * *
Sepi.
Bangku panjang yang terletak berhadapan tasik menjadi pilihan Farhan dan Tasya.
"So?"
Farhan memandang wajah Tasya dan angkat kening. Tasya cuma mengeluh.
"You nak apa?"
"Oh. I...Nak cakap pasal Bella."
Tasya terus menoleh ke arah Farhan dengan wajah tertanya-tanya.
"Kenapa dengan dia? Ed buat hal ke?" soal Tasya.
Farhan geleng. "I takde dengar cerita pasal Edrian pula. Hm you tahu pasal Bella? I mean keadaan diri dia?" tanya Farhan.
Tasya diam. 'Apa maksud dia? Dia... Tahu ke?'
"Heart cancer stage four."
Tasya membulatkan mata. "Stage... Four?"
"You dah tahu." bukan ayat tanya tapi ayat penyata. Farhan menunduk.
"Tell me Farhan. Kanser dia dah last stage? Kenapa dia tak cakap dengan I? Macam mana you tahu?"
"Kebetulan. Abang ipar I doktor yang rawat dia."
YOU ARE READING
YOU'RE THE ONE (✔)
Romance4th Bella. Hidupnya tidak seceria dulu apabila dia dibenci oleh lelaki yang amat dicintai. Bertahun dia membawa diri. Pulangnya dia langsung tak dihargai. Lelaki playboy dan kacak. Siapa yang tak kenal. Tengku Edrian, CEO TZ Holding yang muda dan ka...