Dua tahun berlalu.
"Boss! Aku ada good news ni nak bagitahu boss." Roslan memulakan mukadimah.
Air kopi panas yang terhidang di atas meja kafe dihirup sedikit. Berkerut muka Roslan menahan panas air kopi itu.
Melihat muka Aryan Haikal berubah menjadi serius terus Roslan menyambung dialognya. Dibatalkan saja niatnya untuk berlengah.
"Macam ni boss. Budak-budak aku dah dapat info pasal keberadaan Cik Ulya boss." Kata Roslan sambil mengeluarkan beberapa keping gambar daripada sampul surat bersaiz A4.
Aryan Haikal tanpa berlengah mengambil gambar tersebut daripada tangan Roslan sebelum Roslan sempat menerangkan perkara yang sepatutnya kepadanya.
Ralit Aryan menatap satu persatu gambar wanita yang dirinduinya itu. Tiba-tiba perlakuannya itu terhenti apabila dia melihat satu gambar Ulya yang sedang berborak mesra dengan seorang lelaki.
Muka Roslan dipanjang untuk meminta penjelasan.
"Roslan?"
"Ehem!" Roslan berdehem sebelum membuka bicara.
"Itulah boss, saya belum sempat nak cerita boss dah ambil semua gambar tu. Hmm... menurut info daripada budak-budak saya boss. Ulya dikatakan berada di Kemboja. Ini alamat dia." Roslan menghulurkan sekeping kertas yang bertulis alamat rumah yang Ulya duduki kini.
Dengan pantas Aryan mengambil kertas itu. Setelah diamati dia pun memandang semula Roslan agar menyambung kembali ceritanya.
"Dia duduk dengan seorang doktor sukarelawan perempuan dan juga seorang pembantu rumah warga Kemboja."
"Then, who's that guy??" Aryan meminta penjelasan sambil menunjuk gambar Ulya bersama seorang lelaki.
Sungguh dia cemburu. Begitu mesra Ulya melayan lelaki itu.
"Nama lelaki itu Hadif. Dr. Iqbal Hadif. Dia rakan sekerja Dr. Aisyah rakan serumah Ulya." Roslan berjeda.
"Menurut pemerhatian budak-budak saya. Lelaki tu selalu berjumpa dengan Ulya. Sejauh mana hubungan mereka itu saya tak tahulah pula." Roslan menyambung.
Setelah mendengar perkhabaran tentang keberadaan Ulya, Aryan menjadi semakin tidak keruan. Risau benar dia kalau-kalau Ulya berubah hati.
"Apa-apa info lain kau emailkan je kat aku nanti. Aku kena balik ofis dah ni. Keep following her ok! Gambar ni aku ambil." Aryan memberikan arahan. Tegas!
Sejurus itu dia terus mengangkut punggunnya lalu beredar dari situ.
"Er, tapi boss saya tak habis cerita..." Roslan mengeluh. Mana tidaknya belum sempat dia menghabiskan cerita Aryan sudah beredar.
*****
Kehijaun sawah padi diwaktu matahari mulai memanjat kaki langit sangat mendamaikan hati Ulya.
Hanya sebentar saja dia dapat menikmati pemandangan seindah itu. Tiket kapal terbang di tangannya ditenung.
"Rindulah aku lepas ni dengan semua pemandangan ni." Ulya mengeluh berat.
"Ulya, jom! Nanti terlepas flight pula. Mika dah tunggu kat dalam kereta dah tu. Kesian dia tunggu lama dari tadi." Aisyah memandang Ulya dengan senyuman manis.
Dia juga keberatan untuk membiarkan rakannya itu pulang ke Malaysia tapi apakan daya dia hanya seorang rakan. Keluarga Ulya masih ada di Malaysia merindukannya.
Eh! Ha, jomlah kita bertolak. Sorry Aisyah aku leka pula tengok sawah padi ni." Kelihatan sugul wajah Ulya.
Namun jauh dia sudut hatinya dia sangat merindui keluarganya. Dua tahun, tempoh yang sangat memeritkan baginya untuk melupakan segalanya.
Dalam tempoh dua tahun itu dengan kehadiran Mikail sangat memberi erti dalam hidupnya. Segala keperitan seoalah-olah hilang begitu saja.
Ulya melangkah longlai menuju ke kereta.
Mak Limah yang sedari tadi menunggu Ulya memberi senyuman kepada Ulya. Air mata tuanya mengalir di saat melihat kesugulan wajah gadis itu.
"Mak Limah." Ulya menyapa.
"Ye nak." Air matanya diseka.
"Saya pergi dulu ya. Nanti ada masa ada rezeki saya datang sini lagi ya. Jaga diri elok-elok, jaga kesihatan juga ya."
Mereka berpelukan dalam tangisan.
Mak Limah masih seperti dahulu. Pediam, tidak banyak bercakap. Namun, kemesraaan yang dipamerkan dari senyumannya sudah cukup menggambarkan keakraban mereka.
Seusai itu, Ulya pun memasuki kereta dan bertolak ke lapangan terbang Siem Reap.
*****
Sebelum berlepas dari Kemboja. Ulya mencium Hawa dengan penuh kesayuan. Dia bakal merindui si kecil itu. Dua tahun umurnya dua tahun jugalah Ulya berada di Kemboja.
Dipeluknya juga Aisyah.
"Aisyah jaga diri tau. Jaga Hawa elok-elok. Nanti balik Malaysia jangan lupa cari aku. Ni nanti Hawa mesti rindu dekat Mika ni nanti."
Ubun-ubun Hawa diusap-usap Ulya. Sayu hatinya untuk meninggalkan bumi Kemboja.
"Jangan risau Ulya. Nanti aku balik Malaysia kaulah orang pertama aku cari. Kalau tak habislah aku kena bebel dengan makcik kecil ni sebab tak cari Acik Ya dia."
Berderai ketawa mereka. Ketawa dalam kesayuan.
"Lagi satu, jaga Mika elok-elok. Ni jela satu-satunya peninggalan Hadif pada kita." Aisyah merenung wajah Mika.
Wajah Mika saling tak tumpah seperti ayahnya. Keletahnya juga sama. Banyak mulut walaupun belum telus lagi percakapannya.
"Baik makcik. Mika ni kan anak aku mestilah aku jaga dia elok-elok. Ya sayang?" Ulya mengendong Mika lalu mencium Mika.
Mika membalas ciuman Ulya. Dengan mencium pipi Ulya.
"Eh! Kau dah kena masuk balai berlepas ni. Dah pergilah Ulya. Nanti lambat karang. Hati-hati ya. Selamat jalan." Aisyah melambai Ulya dan menghantar Ulya dengan pandangan dan senyuman hibanya.
YOU ARE READING
Aku Bukan Isteri Sempurna
Romance"Kalau kau sayang aku kenapa kau tolak aku dulu? Kau nak balas dendam je kan? Aku lebih rela tak kahwin lah daripada terima kau." -Ulya Kaisara- "Aku sayang kau, aku menyesal tolak kau dulu sebab ego aku." ...