"Bu! Bu!" Mikail menggoncang badan ibunya.
Mikayla pula sudah menangis tidak henti-henti. Haus barangkali.
"Bu! Angun!!!" Panggil Mikail separa menjerit.
Ulya membuka matanya perlahan-lahan. Penglihatannya kabur dan semakin jelas. Terkebil-kebil matanya memandang sekeliling. Kini dia berada di villa keluarganya di Johor!
"Astaghfirullah, mimpi rupanya." Ulya segera bangun mendapatkan Mikayla.
Merah mukanya. Tidak tahulah sudah berapa lama dia menangis.
"Shh.. shh.. anak ibu haus ya?" Ulya mengendong Mikayla dan memberinya susu.
"Bu.." Mikail merapati Ulya.
"Ya, sayang." Ulya memandang Mikail. Ubun-ubun Mikail diusap-usap.
"Baba..."
"Baba kenapa sayang? Rindu baba ya. Sekejap lagi kite pergi jumpa dia eh." Ulya senyum.
Mikail menggeleng.
"Tak rindu baba?"
Mikail mengangguk.
"Rindu pula. Habis tu kenapa geleng?"
"Baba, kat awah." Mikail menunjuk ke arah bawah.
"Ha? Mika ba..baba kat bawah?" Terkejut beruk Ulya.
Pang!
Ulya menampar pipi kanannya.
"Sakit!" Dia menggosok-gosok pipinya. Terasa pijar.
"Aw!" Kini kirinya pula dicubit.
"Ish! Sakit!" Ulya menggosok-gosok pehanya.
"Bu?" Mikail memandang Ulya kehairanan. Hairan sungguh dia melihat ibunya.
"Er.. baba ada kat bawah? Jap lagi ibu turun."
"Haa, ngan tok ngan wan." Mikail mengangguk lalu terus berlari ke menuju ke tingkat bawah.
Ulya terdiam sejenak. "Mama dan papa pun ada?"
*****
Perlahan-lahan Ulya melangkah menuruni anak tangga. Terjengah-jengah dia ke tingkat bawah.
"Ulya..." Sapa Encik Khalid.
"Papa? Er..." Ulya terus menyalami tangan ayah mertuanya itu.
"Mama mana?" Sambung Ulya.
"Ada kat depan dengan Ryan. Kamu tinggal bertiga saja ke kat rumah? Ya Allah, Ulya bahaya betul kamu ni. Pintu pagar dan pintu rumah terbiar terbuka saja tadi." Encik Khalid risau akan keadaan menantu dan cucunya.
"Er, haah. Tapi Ulya sebenarnya nak keluar dah sebab tu pintu tu terbuka. Tapi tadi terlelap pula." Ulya tersenyum simpul. Tahu akan kesilapan dirinya.
"Nasib baik Mikail tu tak berani nak main di luar, Ulya." Encik Khalid menggelengkan kepalanya.
Zaman sekarang ni bukan boleh lepa. Kes culik kat mana-mana je boleh berlaku. Yang potong organnya lain. Yang suruh jadi pengemis jalanannya lain. Ya Allah, minta simpang.
Ulya hanya tunduk diam.
"Ulya..." Sapa satu suara dari arah pintu utama.
Ulya menoleh perlahan. Dia tergamam.
Seorang wanita berkerusi roda. Kelihatannya begitu uzur. Dia memakai baju tebal.
"Sayang..." Aryan Haikal pula menyapa.
YOU ARE READING
Aku Bukan Isteri Sempurna
Romance"Kalau kau sayang aku kenapa kau tolak aku dulu? Kau nak balas dendam je kan? Aku lebih rela tak kahwin lah daripada terima kau." -Ulya Kaisara- "Aku sayang kau, aku menyesal tolak kau dulu sebab ego aku." ...