🌼 04 🌼

7.9K 314 6
                                    

SEJAK malam itu, Aimin selalu bertanya khabar kakaknya itu, tanpa pengetahuan mama dan adiknya. Itu juga suruhan kakaknya. Katanya, biar dia sendiri yang bagitau.

Sedikit sebanyak rasa bersalah bertandang di hati. Kakaknya sedang sakit kat sana, tapi dia baru mengetahuinya beberapa malam yang lalu. Tidak prihatinkah dia terhadap kakaknya itu?

Aimin berazam dan nekad untuk bertemu dengan kakaknya nanti. Memang dia akan usahakan sampai boleh. Inshaallah..

Pada pagi itu, sewaktu mereka tiga beranak sedang mengambil sarapan, Aimin menyuarakan hasratnya.

"Ma, Lia.. Akak rasa akak nak bercuti lah sekejap. Nak pergi outsea." Tutur Aimin.

"Huh?" Respons kedua-duanya.

'Dah kenapa dengan anak aku sorang ni?'

'Kenapa tiba-tiba?'

Antara persoalan yang berlegar di fikiran mama dan adiknya itu.

"Akak ada masalah ke? Masalah kafe tu eh?" Soal Puan Fatini.

"Eh taklah. Kafe tu okey je, Alhamdulillah." Balas Aimin.

"Habis tu? Kenapa tiba-tiba?" Soal Alia pula.

"Err.. Akak nak attend reunion batch akak. Diorang semua nak buat kat sana. Nanti kalau Aimin bantah kan, jadi benda lain pulak." Kata Aimin. Fuuhh, lega. Tapi betullah, memang diorang tengah berbincang untuk buat reunion kat sana. Eh, tapi tak melebih sangat ke guna perkataan batch tu?

"Reunion? Asal jauh sangat? Dah takde tempat dah ke dalam Malaysia ni, yang korang nak pergi buat reunion dekat luar negara?" Bebel Puan Fatini pula.

"Hehe.. Ala takpelah ma. Sekali-sekala. Kitorang pun dah lama tak jumpa. Lagipun, ada yang sudi sponsor semua perbelanjaan tau. Kitorang cuma perlu hadir je." Pujuk Aimin lagi.

"Kat mana?" Soal Puan Fatini.

"London."

"Wahh, nak ikut jugak! Nak jumpa kak Arin.." Sahut Alia gembira.

Ya, kak Arin belajar di London, England.

"Isy! Tak boleh.. Nanti siapa yang nak tolong jengukkan kafe akak? Kau jadi pengganti akak nanti. Alah akak pergi sekejap je. Seminggu." Balas Aimin lagi, cuba menghalang adiknya.

"Alaaa..."

"Hmm.. Kalau dah kamu cakap macam tu.. Hm seminggu? Sunyilah rumah ni nanti takde kamu. Kalau tak, selalu je duk bergaduh dengan si Alia ni." Kata Puan Fatini sayu. Riak muka Alia juga sudah mendung.

Aimin sudah pun menangis di dalam hatinya.

'Maaf ma.. Sebenarnya reunion tu sebab kedua Aimin ke sana.'

"Mama jangan buat Aimin sedih." Kata Aimin, perlahan.

"Hehe. Mama gurau je. Dah, jangan sedih semua." Kata Puan Fatini sambil tersengih.

"Akak la ni jahat. Tengok air mata ni sikit lagi nak jatuh." Kata Alia sambil menyapu air mata yang terkumpul di kelopak matanya.

"Haha, aku tak suruh kau menangis okey? Kau tu yang emosi pahal?" Balas Aimin sambil ketawa.

Puan Fatini ikut sama gelak tatkala terpandang muka cemberut Alia.

"Ha gelak lah gelak. Ada nampak mummy happy?" Balas Alia sambil bercekak pinggang.

Flowers Of Love ✔Where stories live. Discover now