🌷 42 🌷

5.1K 224 2
                                    

HAMPIR seminggu aku berpantang di rumah mama sebelum kami kembali ke rumah kami setelah di'halau' mama.

Pagi hujung minggu macam ni, baik aku buat sarapan untuk Firdaus. Dia masih lagi tidur. Aku faham, baru semalam dia boleh rehat sebetul-betulnya. Lepas Isyak, terus dia terlena. Penat sangat.

Aku masak pancake je. Senang dan ringkas semudah ABC. Topping  dia aku sediakan madu, coklat masakan dan whipping cream.

Aku berlalu semula ke bilik untuk memanggil Firdaus.

"Awak.." Ayatku berhenti. Tiba-tiba aku teringat pesanan mama beberapa hari yang lepas.

"A-abang?" Aku memanggilnya. Firdaus masih berselubung di bawah selimut.

"Ab-abang.. B-bangunlah. Kita sarapan sama-sama." Aku melabuhkan punggung di sebelahnya. Dah kenapa aku gagap pulak ni? Hisy!

Abang.. Abang.. Abang.

Ha, tak gagap dah.

"Abang?" Pelik. Selalunya sekali panggil dia dah bagi respond. Tak macam hari ni.

Aku menyelak selimut yang melitupi tubuhnya. Muka Firdaus kelihatan berpeluh-peluh begitu juga dengan lehernya. Bahagian badannya juga mungkin turut berpeluh.

Aku tak pernah tengok dia macam ni. Dia demam ke?

Aku melekapkan  belakang tanganku pada dahinya. Panas!

Aku terkocoh-kocoh ke dapur untuk mengisi air di dalam besen kecil. Aku rendamkan tuala sederhana panjang ke dalam air itu untuk dituam di badan Firdaus.

"Err.. Abang? Dengar saya tak?" Tanyaku lagi.

"Em?" Suaranya kedengaran serak.

"Saya tuamkan badan aw.. Eh abang ye? Izinkan saya." Ujarku kepadanya.

Firdaus mengangguk lemah. Matanya masih terpejam. Demam panas ni.

Setelah menyegarkan seluruh anggota badan Firdaus dengan tuaman tadi, aku ingin berlalu ke dapur semula untuk masak bubur. Orang demam takkan makan dah pancake. Takde selera.

"Aimin." Panggil Firdaus perlahan dan lemah.

"Iye abang?" Tanyaku lembut. Haa, aku dah tak gagap dah sebut perkataan abang tu. Pada mulanya memang rasa geli, tapi bila kau paksa untuk biasakan panggilan tu. Dia okeylah. Bagus cadangan mama.

"Jangan tinggalkan aku." Katanya lagi.

Aku berkerut.

"Tak.. Saya tak tinggalkan abang. Saya cuma nak masakkan bubur untuk abang." Jawabku.

"Don't leave me." Hmm, aku terpaksa akur dengan kehendaknya. Memang orang demam macam ni kan? Ragam dia lain macam.

"Okey-okey. Saya tak tinggalkan abang." Aku menghampirinya.

"Aku sejuk." Kata Firdaus. Aku menyentuh dahinya. Panas lagi.

"Sejuk? Tapi badan abang ni panas." Kataku hairan.

Tanpa apa-apa, Firdaus menarik aku ke dalam pelukannya. Aku terkelu, terdiam seribu bahasa.

"Just stay like this." Kata Firdaus perlahan.

Aku dapat rasa tangan dan kaki dia sejuk macam batu. Rasa bersalah pulak sebab tak percaya tadi.

Aku meraih kedua-dua tangannya menyebabkan pelukannya terlepas. Gila sejuk bhaii! Aku cuba menggenggam tangannya untuk menyalurkan haba. Tapi tangan dia besar sangat.

"Just hug me like this." Dia sekali lagi memelukku. Aku pasrah. Aku turut membalas pelukannya malah mengeratkan lagi. Ini je yang aku mampu buat.

Flowers Of Love ✔Where stories live. Discover now