PADA hujung minggu itu, aku dan keluarga kecilku termasuk suamiku berehat-rehat di ruang tamu sambil menonton televisyen. Aku menggeleng kepala melihat perbalahan mulut antara suamiku dan juga adikku. Semuanya gara-gara berebut remote control. Macam-macam kata yang menyakitkan telinga keluar dari mulut mereka, tapi bukanlah perkataan yang mencarut. Maybe, just kasar sikit.
Tiba-tiba aku teringat yang stok makanan kegemaran aku dan juga barang dapur dah hampir habis. Alang-alang takde buat apa-apa ni, baik pergi shopping!
"Adik.." Panggilku.
Perbalahan mereka terhenti. Kedua-duanya berpaling ke arahku. Menyedari Alia sudah memberi tumpuan kepadaku, Firdaua merampas remote yang berada di tangan Alia. Tergamam Alia dibuatnya. Dia akhirnya mengambil bantal mini di atas sofa lalu menghempuk Firdaua dengan bantal itu. Geram punya pasal.
"Ha apa kak?" Tanya Alia sesudah itu.
"Jom teman akak beli barang dapur. Dah lama tak shopping ni." Ajakku penuh semangat.
"Haa jom." Sampuk Firdaus tiba-tiba.
"Eiii apa abang Faiq ni! Akak tak ajak dialah! Menyibuk je.." Bebel Alia Melissa. Dia menjeling tajam ke arah Firdaus.
"Suka hatilah aku lah. Kau tu sibuk." Balas Firdaus.
"Dah-dahlah bergaduhnya. Macam budak-budak." Komenku, bosan.
"Adik nak bersiap dulu. Tunggu tau." Kata Alia Melissa sebelum berlari anak menuju ke biliknya.
"Mama tak nak ikut? Jomlah pergi sekali. Aimin takut nak tinggalkan mama sorang-sorang." Ujarku perlahan. Rasa macam fobia untuk meninggalkan mereka berseorangan atau aku sendiri yang keseorangan. Fobia.. Takut.
"Okey.. Kalau macam tu, mama pun nak bersiap juga lah ye?" Pinta Puan Fatini sebelum turut berlalu ke biliknya yang sekali dengan Alia.
"Are you okay , sweetie?" Firdaus memelukku.
"Yes.. I'm okay. Don't worry, husband." Balasku perlahan, turut membalas pelukannya.
"Jom, abang nak tukar baju kejap. Tolong abang eh?" Kami berdua juga berlalu ke bilik kami yang terletak di tingkat atas.
※※※
"Sayang nak beli apa lagi ni?" Tanya Firdaus sambil menolak troli yang penuh berisi stok-stok makanan aku. Barang dapur , Puan Fatini dan Alia yang belikan. Kitorang berpecah buat seketika. Tapi nanti bayar sekali juga. Guna duit Firdaus.
"Emm.." Aku tengok makanan di dalam troli. Takde guna. Aku kembali melihat list di tangan.
╰--------List To Buy--------╮
☑ Yogurt strawberi [2 bekas besar]
☑ Susu segar [2 karton besar]
☑ Susu strawberi [1 pek : 6 kotak]
☑ Susu rendah lemak [1 pek : 6 kotak]
☑ Nestum Honey [pek besar]
☑ Honeystars [3 kotak]
☑ Buah-buahan
☑ Sos salad buah & sayur
☑ Aiskrim [bekas sederhana] : strawberi, cip coklat, coklat, vanilla
☑ Oat Krunch : dark choc, strawberi
☑ Seaweed
☑ Jacobs : Hi-fibre [1 kotak]"Err.. Nak coklat cadbury boleh?" Aku membuat muka comel.
"No no no. Aiskrim abang boleh tahan lagi. Coklat, no." Balas Firdaus.
YOU ARE READING
Flowers Of Love ✔
Romance[ C O M P L E T E D ] ❗Read School : Musical World first❗ + No sinopsis. Aku tak reti nak buat sinopsis bagai ni. Nanti sinopsis ke mana, plot story ke mana. Percayalah. Just tekan butang read tu eh? Inshaallah best punya. || Start : 10 Mar 2018 ||...