🌼 34 🌼

5.7K 241 7
                                    

Firdaus' POV

MALAM itu, setelah solat Isyak berjemaah, kami turun ke ruang makan untuk makan malam. Semua yang terhidang dimasak oleh isteri aku sendiri. Adalah Angah tolong sikit.

Aku duduk di hadapan Aimin manakala di sebelah kanannya Angah dan sebelah kirinya Fasya. Manakala Fisya duduk di sebelah kanan aku dan Along di sebelah kiri aku. Papa di hujung kanan meja makan itu bertentangan dengan mama.

Along membaca doa makan sebelum kami mula menjamah makanan yang ada. Banyak lauk yang dimasak Aimin. Ikan patin masak tempoyak, ikan steak, paprik ayam, tomyam dan sayur lemak. Semuanya masakan kampung sebab keluarga aku peminat masakan kampung ni. Walaupun berada jauh di dalam bandar yang maju ni.

"Sedapnya, Aimin!" Puji Angah sambil mengangkat ibu jarinya.

Aimin tersenyum.

"Ha'ahh.. Sedaplah sweetie. Semua sedap." Puji aku pula. Hahah, terpanggil sweetie pulak. Sebab muka dia dan bau dia manis. Hehe.

Muka Aimin dah merona merah. Nak je aku cubit pipi dia tu.

"Alhamdulillah kalau semua suka." Ucap Aimin lega.

"Untung papa ada menantu yang pandai masak macam ni. Nak harapkan Angah masak? Jarang-jarang je." Kata Papa sambil meneruskan suapannya dengan berselera.

Aimin tersengih. Angah dah buat muka masam.

"Papa.. Angah sibuklah. Nanti Angah masaklah kalau ada masa. Papa ni.." Kata Angah dengan nada merajuk.

Papa hanya tergelak melihat reaksi Angah.

"Kenapa tomyam ni masam sangat? Mama tak sukalah." Tiba-tiba mama membentak. Dia menolak mangkuk tomyam itu menjauhinya.

Aku kerling Aimin. Senyuman manisnya tadi dah kendur. Aku menarik nafas.

"Ma.. Tak masam pun tomyam Aimin buat ni. Kan, Along. Kau alergik benda masam kan? Kalau tak, mesti kau dah muntah makan tomyam ni tadi. Kan?" Aku menyiku Along yang asyik menjamah nasinya.

"Ha'ah ma.. Okey je rasa tomyam ni." Kata Along kemudian dia sambung makan.

"Lagipun mama. Bukan ke mama peminat tegar makanan masam?" Tanya Angah dengan muka berkerut, hairan.

Mama terdiam. Berdas-das yang dia kena. Tulah, ma.. Nak burukkan Aimin lagi.

"Em lidah mama rosak kut." Jawab mama selamba.

Angah dan Along ketawa kecil.

"Hehh rosak." Kata mereka berdua hampir serentak.

※※💐❤💐※※

Selesai makan malam, aku, Along dan papa lepak-lepak di gazebo di luar rumah. Manakala Aimin dengan Angah tengah cuci pinggan-mangkuk yang digunakan tadi. Kembar tonton televisyen di ruang tamu. Mama pulak ada dalam bilik dia.

"Nampaknya, hajat arwah Ahmad dah tercapai." Kata Papa memecahkan kesunyian malam.

Aku dan Along berpaling ke arah papa.

"Apa maksud papa?" Soalku hairan.

"Dulu, arwah selalu bagitau papa tentang hasrat dia tu. Tapi dia kata rahsia. Sebab tu papa tak bagitau kamu, Faiq. Dia dari dulu nak satukan kamu dengan anak kesayangan dia, si Aimin tu. Alhamdulillah sekarang dah tercapai hajat dia tu. Walaupun dia dah tak ada dalam dunia ni." Terang papa panjang lebar.

Aku dan Along mengangguk.

"Macam mana hidup lepas kahwin? Best?" Tanya Along pula.

Flowers Of Love ✔Where stories live. Discover now