Bab 12 ~ Azalea ~

11K 522 31
                                    

SUARA nyaringku menarik perhatian dua lelaki yang sedang rancak bersembang. Wajah lelaki di sebelah along aku pandang dengan riak tidak percaya. Persis aku, dia juga kelihatan terkesima. Mata sepetnya mengembang.

Habislah aku... Tiba-tiba aku teringat akan sesuatu. Kepala aku raba. Kosong. Sah, tak silap lagi, memang kosong. Jangan cakap ini kali kedua rambutku dirasminya.

"Tudung kau mana Lea?" Muka along sudah diselaputi api amarah.

Tanpa menjawab, aku terus melakukan larian pecut ke bilik. Malu yang aku tanggung bukan kepalang. Aku berdiri berdepan cermin bilik. Tak cukup dengan tak pakai tudung, muka pun masih tercalit kesan baru bangun tidur. Rambut pula kusut masai. Hua! Letak aku dekat zoo pun binatang tak lalu nak makan.

Mengucap panjang aku tatkala mata melorot pada pakaian yang melekat pada tubuh. Rasa nak menangis dah tak tertanggung. Aku sekadar mengenakan baju kelawar nipis kepunyaan mama. Lama aku meraup wajah. Mujur baju kelawar itu masih tertutup. Tak adalah rasa berdosa sangat.

Tapi bila teringatkan bicara ustaz aku waktu zaman sekolah dulu, aku jadi takut. Katanya, sehelai rambut perempuan yang ditunjukkan kepada lelaki bukan mahram ialah bersamaan 70000 tahun di neraka. Banyaknya kosong...

Tubuh aku alih ke muka pintu tatkala terdengar tombol pintu bilikku dipulas perlahan dari luar. Berdebar aku menanti insan di sebalik pintu. Janganlah along. Kalau dia yang datang, kemungkinan besar rambutku akan dicukur sampai botak. Walaupun along tidaklah sewarak mana, tapi dia cukup pantang kalau adik-adiknya tak jaga aurat dan ikhtilat dengan sempurna.

Fuh, mama rupanya. Buat suspens betul.

"Mama! Kenapa tak cakap ada orang datang? Lea ingatkan along datang dengan Adreena je." Aku merengek sakan. Rasa malu masih berbekas.

"Eh, salahkan mama pulak. Kamu tu yang tak dengar mama cakap sampai habis. Main potong je," bidas mama.

"Mama kenalah faham. Lea kan tengah mamai, pastu campur pulak rindu sangat-sangat dekat Adreena, sebab tu main pandu laju je. Patutnya mama kasilah warning awal-awal. Lea malulah, ma. Kalau mama nak tahu, dia tu..."

Mana tumpahnya kuah kalau tak ke nasi? Mama pun jenis main redah waktu orang tengah bercakap.

"Tengok tu, mama pulak yang kena leter. Bagus sangatlah perangai anak dara bangun pukul 11. Sampaikan ada tetamu pun tak sedar. Agaknya kalau terbakar rumah ni sekalipun kamu masih sedap tidur lagi."

"Mama ni, kata-kata tu kan satu doa, tak baik tau cakap macam tu." Kepala aku geleng beberapa kali.

Mama membalas kenyataanku dengan jelingan maut.

"Oh, kata-kata tu doa? Habis, kenapa mama cakap nak menantu sampai sekarang pun tak dapat-dapat lagi?" perli mama bernada sarkastik. Uish, pagi-pagi pun mama dah main kasar.

"Ala, nak buat macam mana dah menantu mama tu tengah merangkak macam kura-kura nak datang dekat Lea. Takkan Lea nak sound dia suruh cepat kut. Lea pun tak tahu dia tu siapa." Aku bertindak membela diri.

"Kamu ni suka betul menjawab. Sebab tu mama suruh kamu usaha. Kalau kamu asyik tunggu dia merangkak datang dekat kamu, sampai bila-bila pun tak bernikah. Kamu pun kena lari pergi cari dia!"

"Okay, fine. Bagilah Lea masa sikit, ma. Kalau mama asyik paksa-paksa macam ni, jodoh Lea pun lari tak cukup tanah..."

"Mama! Lea! Air mana?" jerit along.

Ya ampun, ini lagi memalukan! Along ni pun, sabarlah kejap. Ada ke patut terjerit-jerit minta buat air depan tetamu? Kenapalah ahli keluarga aku ni sorang-sorang buat aku sakit kepala. Lama-lama dah boleh tempah wad sakit jiwa siap-siap dekat Tanjung Rambutan.

Awak Saya Punya, Only Mine! ✔Where stories live. Discover now