"LEA!" Dengan mata kuyu tahan kantuk, kepala aku arahkan ke wajah bersemangat waja Kak Izzah. Sudah mangli dengan perangai Kak Izzah yang satu ini. Bernasib buruklah makluk-makluk Allah yang ada lemah jantung jikalau kena berdepan dengan Kak Izzah.
"Kenapa Kak Izzah?"
"Ayu and the gang tu dah minta maaf dengan Lea ke belum?" Kak Izzah bertanya kalut-kalut seperti cacing kepanasan.
Terdiam sejenak aku melihatnya. Kak Izzah ni kalau bab-bab berita sensasi memang laju daripada internet dekat rumah aku. Ada apa-apa yang aku terlepas lagi ke?
"Dah, tadi. Tapi macam mana akak..."
"Ceh, dah kena sound baru nak sedar. Itulah buat kerja tak ikhlas sangat," bicara Kak Izzah bersama riak meluat.
Sekali lagi, aku termangu sendiri. Tidak faham apa yang Kak Izzah bebelkan.
"Kejap. Lea tak faham. Siapa kena sound dengan siapa ni? Lea ke?" tanyaku teragak-agak. Mustahil kalau Kak Izzah tahu yang aku kena marah dengan Haezril. Seteruk dia sekalipun, aku tahu dia bukan jenis yang suka canang orang. Sebaliknya, dia sembur terus.
"Lah, Lea tak tau ke?"
Teragak-agak aku geleng. Memang takt ahu pun.
"Aduh, Lea. Asal Lea lambat sangat ni? Dah macam internet tak cukup data. Semua pekerja dekat sini dah tahu. Sampaikan budak-budak kerja dekat bahagian restoran pun dah tanya akak tadi."
Kak Izzah sambung lagi.
"Mr Hakimi dah sound Ayu and the gang semalam. Nak terkucil akak dengar. Selama akak kerja dekat sini, tak pernah lagi akak tengok Mr Hakimi berangin macam tu. Merah padam muka putih melepak dia tu!"
Terpegun aku mendengar Kak Izzah bercerita. Tiba-tiba aku dirundung rasa bersalah. Sebab aku, Ayu dan kawan-kawannya yang lain jadi mangsa amukan Haezril. Tak tipu, Haezril kalau dah mengamuk, harimau pun masuk kandang balik.
"Mr Hakimi cakap apa Kak Izzah? Teruk ke diorang kena? Aduh, kesianlah pulak..."
"Tak ada maknanya, Lea. Tak payahlah kamu buang masa nak kesiankan diorang tu. Kalau dibiarkan, menjadi-jadi nanti," tegah Kak Izzah.
"Kak Izzah ceritalah lagi." Rasa ingin tahuku sudah membuak-buak.
"Akak tak dengar semuanya tapi yang akak dengar, Mr Hakimi cakap macam ni... Kenapa kaki dan tangan tu dah tak ada ke sampaikan nak arah orang lain? Ingat, jawatan Azalea tu jauh lebih tinggi kalau nak dibandingkan dengan awak semua. I know my employees well, siapa yang rajin, siapa yang malas, siapa yang amanah dan siapa yang tak! Pang! Mr Hakimi siap lempang meja lagi," beritahu Kak Izzah bersungguh-sungguh.
Tawaku yang hampir pecah, aku tahan. Mimik wajah Kak Izzah memang betul-betul menggambarkan gaya Haezril bercakap. Dah macam lakonan semula pun ada. Sama sangat!
"Ni akak cakap tak cukup kuat lagi tau. Tapi ayat yang paling win Mr Hakimi bagi ialah success doesn't come to lazy people, it comes to those who work their asses off. Kalau awak semua masih nak teruskan dengan sikap ni, frankly speaking, Ineffable Restaurant doesn't need each of you."
Aku angguk, sangat bersetuju dengan kenyataan itu.
Tak ada sesiapa sangka, Haezril Hakimi yang menjadi buruan para guru disiplin di sekolah kini mampu memberi kata-kata motivasi buat orang lain. Malah, siap menegur dan membantu pekerjanya untuk menjadi insan yang lebih baik. Jauh di sudut hatiku, aku sangat berbangga dengan kejayaannya dalam menempuh liku-liku kehidupan.
"Tapi kan akak... Kalau diorang betul-betul ingat saya yang report hal ni dekat Mr Hakimi macam mana? Habislah saya. Bertambah haters dekat sini."
YOU ARE READING
Awak Saya Punya, Only Mine! ✔
RomanceNina Fini | Karya Pertama Haezril Hakimi X Nur Azalea ~He's the piece that I miss and he's mine~ PREVIOUS ACHIEVEMENTS #1 IN BADBOY - 21/11/2018 #2 IN HATI - 23/11/2018 #3 IN CEO - 23/11/2018 #4 IN KASIH - 23/11/2018 #6 IN KONFLIK - 23/11/2018 Novem...