Bab 14 ~ Marry me ~

12.9K 523 28
                                    

"AIK termenung je anak dara mama ni." Aku tersentak tatkala terdengar sapaan mama dari muka pintu bilikku. Baru aku sedar, dari tadi, hanya tanganku memegang buku. Tapi otakku dah melayang ke London. Senyuman keibuan mama sedikit sebanyak mengurangkan kegusaran hatiku.

"Tak ada apalah, mama. Lea tengah baca buku je ni," ujarku lalu menayangkan buku tersebut. Bukti itu perlu ditunjuk sebelum dituduh buat bukan-bukan.

"Ye ke? Khusyuk sangat anak mama baca sampaikan mama ketuk pintu pun dah tak sedar." Mama masuk. Mengambil tempat duduk di sisiku. Tengok riak di wajah mama saja aku dah tahu, pasti mama datang bersama agenda besar. Ingin mengorek rahsiaku.

Lama aku diamkan diri, membelek helaian buku. Berkira-kira untuk melepaskan apa yang terbuku di hatiku. Tiada manusia yang lebih memahami aku selain mama. Wanita yang telah berkorban nyawa demi melahirkan anak-anaknya.

"Kenapa ni, Lea? Come on, tell mama. Biar mama tolong," pujuk mama. Tangan aku diraih tangan rapuhnya.

"I don't know what to say. Lea tak faham dengan hati Lea sendiri. Tak tahulah apa yang hati Lea ni nakkan sebenarnya." Aku lepaskan keluh kesah.

"Mama will listen to everything that you wanted to say. Masalah student pun mama akan cuba selesaikan. Inikan anak mama sendiri."

"Erm... Lea... Lea suka dekat sorang lelaki ni. Tapi tak tahulah, Lea rasa macam kami ni tak sesuai." Aku mula bercerita.

"Maksud Lea?"

"Dia tak macam lelaki yang boleh dibuat suami. Tak ada langsung ciri-ciri yang Lea idamkan. Lea tak tahu sama ada dia boleh ke tak nak imamkan solat Lea, jaga hati Lea, sayangkan Lea... Lagipun Lea tahu yang dia memang tak sukakan Lea pun," ucapku sambil merenung nasib diri yang sudah berbelas tahun memendam rasa terhadap Haezril.

Walhal, lelaki itu langsung tidak memandang aku sebelah mata.

"Hez ke?"

Aku tercengang.

"Hmm... Hah?"

"Yang kamu nak terkejut sangat tu kenapa? Mama tanya je. Haezril ke yang kamu maksudkan tadi?" soal mama dengan nada curiga.

Laju aku menggeleng kepala. Kalau mama tahu orang yang aku maksudkan ialah Haezril, masak karilah aku. Mama bukannya boleh percaya sangat. Kalau dia pergi lamarkan Haezril untuk aku nanti, tak ke haru-biru jadinya.

"Ma...mana ada. Tapi kan, apa Lea nak cakap ni contoh... Contoh je tau!" Aku menekan kuat perkataan 'contoh' supaya mama tak salah faham.

"Iyalah, apa contohnya?" Mama akur.

"Katakanlah Haezril ni bakal menantu mama. Please highlight the word 'katakanlah' okey. Mama boleh terima dia ke? Macam mama tengok, dia kan erm... Macam yang mama tengok tulah."

"Mama okey je," jawab mama selamba.

Mataku membundar. Tidak sangka mama akan jawab semudah dan seringkas itu.

"Ish, kalau Lea, Lea tak setujulah." Aku berdalih. Padahal hatiku masih berbelah bahagi. Belum ada jawapan yang meyakinkan.

"Kenapa pulak tak setuju? Lea... Mama tak ajar Lea judge seseorang melalui luaran. Macam mana kalau darjat dia lebih tinggi daripada kita di sisi Allah? Kita tak tahu. Sebab tu kita tak layak menghukum. Nak hukum atau nilai seseorang tu bukan kerja kita. Itu kerja Tuhan." Mama mula mengingatkan aku. Itulah kerja tak bergaji mama. Mendidik anak-anak.

Keluhan berat, aku lepaskan. Bukannya aku nak menghukum. Tapi wajarlah kalau seorang wanita impikan lelaki yang boleh menjadi imamnya. Yang boleh bantu aku kejar reda Allah.

Awak Saya Punya, Only Mine! ✔Where stories live. Discover now