"APA makna semua ni, Haezril Hakimi?" Aku memuntahkan bom yang lama terperam dalam perutku. Anak mata hitam pekatnya, aku tikam bak parang. Lagakku dah macam mak serigala nak mendisiplinkan anaknya.
"Apa yang awak nak tahu, Nur Azalea? Ask me." Haezril mengambil tempat duduk di atas katil. Pandangan redup diberikan.
Sekejap saja, api-api amarahanku berjaya dipadamkan. Keluhan berat aku lepaskan. Cuba bersikap dewasa. Sedar diri yang aku bukannya kanak-kanak Ribena lagi yang kerjanya mengamuk saja.
"Awak mampu imamkan saya dan keluarga saya. Bacaan awak pun lancar. Tak ada cacat celanya pun. Tapi kenapa awak tak pernah solat sebelum ni? Kenapa awak sia-siakan hidayah yang Allah bekalkan dalam diri awak?"
"Mana awak tahu saya tak solat sebelum ni? Were you with me all the time?"
"Saya bukan baru kahwin dengan awak sehari, Hez. Dah berbulan. Tapi saya tak pernah nampak awak solat pun. Not even once," jelasku berdasarkan apa yang aku saksikan sebelum ni. Takkanlah aku tergamak nak tuduh suami sendiri. Ada sebab aku berkata begitu.
Sebab itu aku keliru. Tak faham. Haezril yang imamkan solatku tadi terasa macam orang lain. Tak sama macam Haezril yang aku kenal. Sungguh, aku rasa malu. Sangkaku selama ni, dia jahil. Tak tahu solat. Tak boleh alunkan ayat-ayat suci al-Quran. Tapi aku yang tersasar dalam menilai.
"Nur Azalea binti Azman."
Aku angguk. Berdebar. Jarang sekali dia menyebut nama penuhku.
"Awak tak tahu atau awak buat-buat tak tahu?" Haezril bangun. Menghampiri aku.
"Hah?" Sel-sel otakku tak berhubung. Kesan sampingan tak minum Anmum Essential sejak kecil. Kaki aku ayun ke belakang. Risau tubuh kami akan bertembung.
Lenganku ditarik perlahan. Mengunci pergerakanku.
"Awak bangun solat subuh pukul berapa?" tanyanya lembut.
Otakku ligat memproses soalan aras tinggi itu. Mencari masa yang tepat. Jujur, aku lebih cenderung untuk bangun lewat. Lagi-lagi waktu subuh. Biasalah, syaitan memang suka berbisik dekat manusia yang beriman tipis macam aku. Senang hendak digoda begitu saja.
Jam aku kunci pukul 5:30 pagi. Tapi tubuhku lagi berkenan dengan jam 6:30 pagi. Jadi, secara logiknya, itulah waktu yang aku bangun. Mainan psikologiku juga turut membantu. Setiap pagi, mesti telingaku rasa seperti dicuit. Itulah punca sebenar aku bangun. Kalau tak, terbabaslah senantiasalah jawabnya. Makin seronok iblis berjoget sakan.
Nak harapkan Haezril? Dia lagi syok tidur! Tidur versi meninggal pula tu. Langsung tak terkesan dengan alarm sumbangku yang melalak macam anjing gila.
"Erm... Enam pagi?" jawabku perlahan. Cuba nak tutup perangai bangun lewatku.
Haezril geleng. Tersenyum mengejek.
"It's 6:30 a.m., Lea. Jangan nak cover."
Tak berkedip aku memandang raut wajah tenang Haezril. Kantoi. Macam mana dia tahu?
"Saya bangun pukul 5:30 pagi. I prayed earlier than you. Every single day."
"No way..." Bicaraku tersekat. Menghadam lumat kata-katanya. Anak matanya yang dihujani kejujuran itu, aku tatap. Walau kejujuran tak dapat dilihat, perasaanku kuat mengatakan dia tak berbohong.
Tak. Haezril tak menipu. Bila diingatkan kembali, patutlah rambutnya sentiasa basah tiap-tiap kali aku terjaga daripada tidur. Ingatkan dia memang spesies berpeluh waktu malam. Aduhai, kebijaksanaan aku kian terserlah. Boleh ambil sesi pengajian khas untuk kenali suami sendiri lepas ni.
YOU ARE READING
Awak Saya Punya, Only Mine! ✔
RomanceNina Fini | Karya Pertama Haezril Hakimi X Nur Azalea ~He's the piece that I miss and he's mine~ PREVIOUS ACHIEVEMENTS #1 IN BADBOY - 21/11/2018 #2 IN HATI - 23/11/2018 #3 IN CEO - 23/11/2018 #4 IN KASIH - 23/11/2018 #6 IN KONFLIK - 23/11/2018 Novem...