"İnsanlara kendi akıllarına saygı duymaları ve cesur olmaları telkin edilmeli ve kendileri için arkasından koşması gereken hayallere gereksinimleri varsa, doğruluk, iyilik ve barış sevgisini benimsemeleri öğretilmelidir."
Paul Henri D. Holbach
'Gerçekçi Yönetim' konulu bir seminer vermek için gittiğim şehirde bir grup görevli beni karşıladı. Ertesi gün sunum yapacağım insanlar hakkında bilgi alabilmem için yemeğe çıktık.
Grubun lideri olduğunu belli eden kişi derin sesi ve kocaman bünyesiyle 'Büyük Sam'di. Bana büyük uluslararası bir şirkette sorunları giderme görevini üstlendiğinden bahsetti. Şirketinin şubelerine ve ek ofislerine gidip yönetim kaynaklı sorunları halletmeye çalışıyordu.
"Paul," diye başladı söze, "Yarınki konuşmanı dört gözle bekliyorum. Buradaki herkesin senin gibi sağlam bir adamı dinlemeye ihtiyacı var. Böylece benim birçok konuda haklı olduğumu görecekler."
Gülümsemekle yetindim; çünkü ertesi gün tam olarak beklediği şeyleri duymayacağını biliyordum.
Büyük Sam ertesi gün seminer boyunca sessizce oturdu ve konuşmam bittiğinde hiçbir şey söylemeden orayı terk etti.
Hemen hemen 3 yıl sonra aynı gruba farklı bir konuda seminer vermeye gittim. Büyük Sam de oradaydı. Seminerin başlamasına dakikalar kala ayağa kalktı ve, "Paul, buradakilere birkaç şey söyleyebilir miyim? diye sordu.
"Tabi ki Sam, senin kadar iri olan herkes istediğini söyleyebilir," diye cevapladım gülerek.
"Burada neredeyse hepiniz beni tanıyorsunuz ve nasıl değiştiğimi biliyorsunuz. Şimdi bunu herkesle paylaşmak istiyorum. Paul, bitirdiğim de sen de memnun kalacaksın sanırım," diye söze başladı.
Geçen gelişinde 'tam olarak gerçekçi bir insan hâline gelebilmek için en yakınlarımıza onları sevdiğimizi söyleyebilmeliyiz' dediğinde saçmaladığını düşünmüştüm. Bunun sağlam bir insan olmakla ne alakası olduğunu anlayamamıştım. Sağlamlığın deri gibi sertliğin ise kaya gibi olduğunu söylemiştin. Bu yüzden de sağlam bir insanın yeni fikirlere açık, disiplinli, esnek ve dirençli olması gerektiğini anlatmıştın. Ama ben sevginin bu konuyla alakasını çözememiştim.
O gece oturma odasında karımın karşısında otururken sözlerin hâlâ aklımdaydı. Karıma onu sevdiğimi söyleyebilmem için nasıl bir cesarete ihtiyacım vardı? Bunu zaten herkes yapamaz mıydı? Bir de bunu yatak odasının dışında söylenmesi gerektiğini söylemiştin. Boğazımı temizleyip tam bir şeyler söylemeye başlayacakken susup duruyordum. Karım bana doğru bakıp, ne diyeceğimi sorduğunda ise 'Yok, önemli bir şey değil,' demek zorunda kalmıştım. Sonra birdenbire ayağa kalktım ve karımın elindeki gazeteyi çekip, 'Naomi, seni seviyorum,' deyiverdim. Birkaç dakikalık şaşkınlığın ardından karımın gözleri yaşlarla doldu ve 'Biliyorum Sam, ben de seni seviyorum ama sen bunu 25 yıl içinde ilk defa söyledin,' dedi.
Sonra oturup, gerçek sevginin nasıl da bütün sorunları hallettiğine dair sohbet ettik. O sırada birdenbire New York'taki oğlumu aramaya karar verdim. Hiçbir zaman gerçekten iletişim kuramamıştım onunla. Telefonu açtığında, 'Oğlum muhtemelen kendimde olmadığımı düşüneceksin ama emin ol kendimdeyim ve çok mutluyum. Sadece arayıp seni sevdiğimi söylemek istedim,' dedim.
Kısa bir sessizliğin ardından, 'Baba, bunu hep bildiğimi düşünüyordum ama senden duymak da çok güzeldi. Benim de seni sevdiğimi bilmeni istiyorum,' dedi. Kısa ama güzel bir görüşmenin ardından telefonu kapatıp, San Francisco'daki küçük oğlumu aradım. Önceleri yakındık onunla. Aynı şeyleri söylediğimde ise daha önce hiç yapmadığımız kadar güzel bir konuşma yaptık.
O gece yatakta uzanırken senin gerçekçi yönetimle ilgili anlattığın şeylerin aslında daha derin anlamları olduğunu düşündüm. Ve bu şeyleri eğer gerçek hayata uygulayabilirsek, birçok kazanç elde edeceğimizi gördüm.
Bu konuda kitaplar okumaya başladım Paul. Kendi alanlarında mükemmel birçok insanın diyeceği birçok şey vardı o kitaplarda. Ve böylece sevginin, ev ve iş hayatıma nasıl güzel katkıları olduğunu fark etmeye başladım.
Buradaki insanların çoğunun bildiği gibi insanlarla çalışma şeklimi değiştirdim. Onları daha çok dinleyip, gerçekten anlamayı denedim. İnsanların zayıf noktalarına odaklanmaktansa sağlam taraflarıyla ilgilenmeyi seçtim. Bir güven ortamı yaratmanın tadına vardım. Hepsinden de önemlisi, birlikte konulmuş hedeflere ulaşmaya çalışırken insanların güçlü yanlarını desteklemenin zevkini tattım.
Paul, işte bu benim sana teşekkürüm. Ve işte senin açtığın bir yol sayesinde bu şirketin genel müdür yardımcısı oldum ve bu insanlar beni gerçek liderleri olarak görüyor. Şimdi beyler bayanlar, bu adamı güzelce dinleyelim!"
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Manolya Kokulu Hikâyeler
Kısa HikayeUmudunu yitirme, Şu hayatta bir şeyin bitişi her zaman başka bir şeyin başlamasına sebep olmuştur.