"Tolong!!"
Terhenti langkah Sya apabila mendengar jeritan yang nyaring itu. Huish ,hantu mintak tolong ke? Sya kembali ke simpang hutan tadi dengan langkah yang ragu ragu. Nak tolong ke tak? Agak agak hantu tu lelaki ke perempuan? Kalau lelaki boleh lah usha.
"TOLONG!!" Jeritan yang semakin kuat itu menyentakkan Sya. Langkahnya dibawa ke laluan bahagian kanan.
"Woi, kiri lah!!" Tegur suara tadi dengan kuat.
"Ouh ye ke." Ujar Sya lalu menukar arah haluannya.
"Aku nak tolong macam mana?" Soal Sya sebaik saja melihat seorang perempuan yang terperangkap di dalam jaring. Jaring tu untuk buru binatang kot tapi terburu hati awak pula. Achia chia chia.
"Potong lah tali ni!!"
"Kenapa tak potong sendiri?" Soal Sya kembali.
"Kuasa aku tak boleh guna dalam ni." Penerangan si dia membuatkan Sya menarik o panjang.
"Cepatlah!!" Gesanya lagi sambil mengoyang goyangkan jaring tu.
"Sabarlah." Ujar Sya dengan malas. Dengan mudah, Sya memutuskan tali jaring itu menggunakan element aisnya.
"OMG!!" Seorang perempuan yang baru tiba bersama kayu api memandang mereka berdua dengan terkejut. Mungkin sebab kawan dia ni terlentang atas tanah kot.
"Catrina!!" Ujar perempuan yang baru diselamatkan Sya dengan nada yang sedih.
Lantas perempuan yang digelar Catrina berlari ke arah mereka. Of course nak tolong kawan dia tapi...
"What happen to my net?!" Ujarnya dengan terkejut. Sya menekup mulutnya menahan tawanya dari terletus.
"Seriously? Kau lebih risaukan net tu dari aku?" Ujar kawannya dengan menyampah lalu membersihkan kotoran yang melekat pada dirinya.
"Whatever. By the ways, siapa tu?" Soal Catrina lalu mulutnya dimuncungkan ke arah Sya.
"Entah, dia yang tolong aku dari perangkap tak guna kau tu." Sindir kawannya.
"Hye, nama aku Sya-- Eyh Adriana. Boleh panggil aku Ad." Ujar Sya dengan teruja.
"Dragna, yang ni Catrina." Ujar Dragna lalu menarik Catrina berdiri di sebelahnya.
"Aku fairy dia mermaid." Sambungnya lagi.
"Witch."
"Kau buat apa dalam hutan ni?" Soal Catrina lalu memandang aku atas bawah.
"Arr...memories lost?"
"Okay cerita nanti, Dragna!!" Dragna yang menyedari namanya disebut terus menyeru sesuatu.
"Ini tongkat--"
"Ali? Tongkat Ali?" Sampuk Sya ketika Dragna sedang bercakap.
"Tak, ni tongkat--"
"Tongkat fatimah?" Potongnya sekali lagi.
"Kacip fatimah lah!!" Laung Catrina dari atas pokok. Bila dia panjat pun tiada siapa yang perasan.
"Ni tongkat magic. Wand!!" Ujar Dragna kepada Sya yang tiba tiba jadi blur.
"Tu bukan angin ke?" Soal Sya dengan naif sambil menggaru kepalanya yang tidak gatal.
"Angin tu wind."
"Ouh."
Keadaan menjadi janggal. Sya berpura pura batuk bagi menghilangkan kejanggalan antara mereka berdua.
"Jap, aku nak buat rumah pokok." Ujar Dragna lalu menghayunkan tongkatnya.
Beberapa batang pokok yang seakan akan baru ditebang terapung lalu membentuk sebuah rumah kecil yang berada di atas pokok.
"Wow." Ternganga Sya akibat kagum. Tak sangka fairy boleh buat macam tu.
"Jom lah naik." Pelawa Dragna.
"Nampaknya, pengembaraan aku bermula dari sini." Ujar Sya perlahan lalu mendaki tangga yang diturunkan Catrina.
YOU ARE READING
Uncontrobler Power 2 √
FantasySya Adriana Advelyst. Ramai menyangka dia telah lama pergi tapi tanpa sedar. Seluruh Alanstia sedang diperhatikannya olehnya. Keadaan Alanstia kembali diancam apabila satu persatu penduduk dijumpai mati pada tengah malam. Lena bersama yang lain kemb...