3 | Memories Return

3.7K 288 4
                                    

Genap tiga bulan Sya tinggal bersama Dragna dan Catrina. Malah, mereka sudah seperti keluarga.

"Jom pergi gunung Hylt. Aku dengar lepas pewaris Advelyst ke sana, dekat puncak tu ada air penawar yang boleh sembuhkan segala penyakit." Ujar Catrina dengan bersahaja sambil matanya tidak lepas memandang buku ditangannya.

Terbuntang mata Dragna mendengar, moodnya hendak bermain game terus terhenti. Masa seakan seakan akan beku.

"Welcome to star adventure!!" Hanya kedengaran intro dari game sahaja.

Bukk!!

Sya terjatuh sambil memegang kepalanya yang berdenyut denyut. Dragna yang melihat hal itu lantas membantu Sya.

"Ad, kau okay tak?" Soalnya dengan risau.

"Argh!!" Sya tidak menjawab malah hanya meraung kesakitan. Kepalanya dirasakan bagai ada yang mencucuk cucuk.

"Sya Adriana Advelyst. Nama penuh aku. Aku pewaris Advelyst. Aku ada Uncontrobler Power."



"Pfft...hahahahah!!" Zein dan Airin yang berada di dalam semak memunculkan diri dengan tawanya.

"Arghh!!" Zein menganjing Ai dengan jeritan yang lebih nyaring seperti perempuan. Makin galak Airin mengelakkan Ai.

"H-Hantu!!" Airin turut menganjing Ai.

"Your past is a sweet memories but haunted by a darkness...A little touch of light, erase your dark memories."

"Ad?" Dragna mencuba nasib sekali lagi apabila melihat Sya sudah tenang.

"Memori tu, memori tu kembali Dragna,." Ujar Sya dengan sayu.

"Lena, Riana, Ellin, Airin, Zein, Ai, Kak Raisya dan Ash." Satu persatu nama rakannya disebut.

"Sya, aku rasa ada baiknya kalau kau jumpa dengan kakak kau." Cadang Catrina setelah mendengar seluruh cerita Sya.

"Catrina, mungkin ini terlalu awal untuk aku pulang." Ujar Sya.

Dragna turut mengiyakan, baru saja tiga bulan Sya pergi meninggalkan mereka. Kepulangannya mungkin tidak akan membawa apa apa makna kalau dia pulang sekarang.

"Lagipun Catrina, kau tak ingat ke dalam buku purba nenek kau bagi tu?"

"Yang mana eyh?" Ujar Catrina dengan hairan lalu menggaru kepalanya yang tidak gatal.

"Pewaris advelyst akan pergi selamanya kalau orang yang yang menyukainya tahu akan kelahirannya kembali."

"Haah lah Sya, lagipun tak mustahil salah seorang daripada rakan kau pendam perasaan." Ujar Catrina pula lalu memetik jarinya.

"Dan aku cadangkan, aku akan gunakan masa aku sebaik mungkin di sini untuk mengasah kuasa kuasa lama aku." Cadang Sya dengan bersemangat lalu menghentak meja.

Semangat terkobar kobar dengan maklamat baru. Matlamat baru bersama rakan baru.

"Jadi tuan puteri, sudikah kamu melatih patik ini?" Ujar Dragna dengan bahasa diraja. Catrina disebelahnya menekup mulut bagi menahan tawa. Selepas beberapa minit, dia turut mengikuti cara Dragna.

Ehem ehem. Sya membetulkan tekaknya sebelum turut berlakon bersama mereka.

"Apa yang beta dapat kalau beta bantu kamu semua." Ujar Sya dengan nada riak.

"Baik tuanku ikut perintah patik sebelum patik bunuh tuanku." Ujar Dragna sambil pedangnya berada tepat dileher Sya.

"Oh berani kamu ye, pengawal!! Tangkap mereka semua dan kurung dalam penjara."

Mereka semua memandang antara satu sama lain dengan lama sebelum menghamburkan tawanya.

Saat ini, perjalanan seorang pewaris lagenda bersama rakan barunya diteruskan lagu dengan misi yang lebih mencabar.

Miss me? No... Then miss the characters?? Hell yes😍

Uncontrobler Power 2 √Where stories live. Discover now