7 | The Old Friendship

3.1K 240 3
                                    

" Zein, kita dah tak boleh nak berdiam diri lagi. Makin ramai yang ditemui mati tengah malam. " Ujar Ai lalu menyerabaikan rambutnya. Dia kusut dengan semua ni.

" Tapi kan semua kematian ni terjadi pada waktu malam je? Notis amaran pun kita dah keluarkan jangan merayau pada waktu malam. Dah ramai pun orang tahu pasal ni. " Ujar Frost dengan lembut.

" Memanglah, tapi macam mana pula dengan pekerja yang bekerja pada waktu malam. Tak kan kita nak suruh mereka tutup kedai atau berhenti kerja. Apa yang mereka nak buat untuk sara hidup. " Ujar Lena pula sebelum sempat Ellin membuka mulut.

Zein mengeluh berat. " Macam ni lah, mulai malam ni. Aku nak tiga orang jaga pada waktu malam. Aku akan beritahu pada Greatest Warrior untuk join kita. " Ujar Zein.

Kesemua mata kecuali Frost memandangnya dengan riak wajah yang terkejut.

" Urm Zein, kau tau kan yang Greatest Warrior dah... " Ai tidak sanggup lagi ingin meneruskan kata katanya. Dia mula berasa sebak.

"Jangan risau, aku akan cuba jugak. " Ujar Zein lembut lalu menghadiahkan satu senyuman nipis yang ikhlas.

Sejak kehadiran Frost, bukan Raisya dan Ash saja yang mula menjauhkan diri. Malah Alanstia's Greatest Worrior juga sama.

" Aku keluar dulu, ada kerja. " Frost mula meminta diri. Airin juga menawarkan dirinya untuk membantu Frost.

" Aku, Lena dengan Ellin akan ronda malam ni. " Ujar Riana dingin lalu pergi meninggalkan mereka.

Kini, hanya tinggal mereka berempat saja.

" Aku rindu Sya. " Lena mula bersuara setelah lama mereka mendiamkan diri. Satu keluhan berat dilepaskannya.

" Aku pun. " Ujar Ellin lalu menyembamkan mukanya pada lengannya di atas meja.

" Kalau lah Sya ada, mesti dia tahu apa nak buat sekarang. " Ujar Ai lalu memicitkan dahinya. Migrainnya kini bertambah teruk. Tiada lagi Sya yang selalu mengurangkan migrainnya.

Riana dan yang lain mula berpecah bagi memulakan rondaan. Perbincangan dia bersama yang lain tadi masih bermain dalam mindanya.

" Sorry lambat. " Ujar Lena sambil tercungap cungap. Jelas sekali yang dia terlajak tidur lagi.

" Haih kau ni Lena, asyik makan lepas tu tidur. Kalau tidur tu boleh bangun tak pe,ni tidur mati. Ni kes berat dah bertambah, tu yang lari pun slow. " Usik Ellin.

Ellin memegang perutnya dengan muka yang memerah. " Eyh mana ada!! " Ujar Ellin dengan geram. Kakinya dihentakkan pada jalan tar tanda protes.

" Huish, rasa macam jalan ni bergegar pulak tadi. " Tambah Riana pula.

" Riana,apa ni!! "

Terburai ketawa mereka semua.

" Aku rindu kita yang dulu. " Ellin mula bersuara setelah tawa mereka reda.

" Kitaorang pun, Ellin. " Ujar Lena dengan sayu lalu menepuk nepuk bahu Ellin perlahan. " Aku yakin ni semua akan berakhir tak lama lagi. "

" Frost. Sejak dia muncul, kita dah tak macam dulu. " Riana menyambung.

Ellin yang mendengarnya mengangkat muka. Terdetik dalam hatinya, 'Diorang pun rasa apa yang aku rasa ke?'

" Jangan risau Ellin, selain dari kita bertiga. Tiada siapa lagi tahu pasal firasat ni. " Kata kata Lena telah menjawab persoalan Ellin.

" Tapi semalam, aku dah bagitau Airin dengan harapan dia pun rasa benda yang sama. Tapi... " Kata kata Ellin terhenti apabila terkenang peristiwa semalam.

Lena dan Riana terdiam, cuba memikirkan penyelesaian yang terbaik.

" Okay macam ni, kita ronda je dulu. Nanti pukul 3 kita jumpa balik disini. Aku akan fikir sesuatu. " Riana memberikan kata putus.

" Apa yang patut aku buat? " Dia sudah penat memikirkannya namun tiada satu pun ideanya yang dapat membantu.

Matanya melirik pada jam tangannya. " Dah hampir pukul 3, baik aku gerak sekarang. "

Setibanya Riana di tempat yang dijanjikan, kelibat rakannya sudah kelihatan. Rakannya melambai ceria ke arahnya. Riana tersenyum lalu membalas kembali lambaian itu.

" Jumpa apa apa? " Soal Riana.

Serentak Ellin dan Lena menggeleng kepala. Ellin yang baru ingin membuka mulut terdiam apabila Riana mengisyaratkan dia untuk diam.

Bunyi derapan tapak kaki membuatkan mereka dalam posisi sedia untuk berlawan. Mereka mula berjaga jaga dengan sebarang kemungkinan yang bakal berlaku.

" Beast. "

Double update!! ^-^


Uncontrobler Power 2 √Where stories live. Discover now