Shah terjaga,suara mama dipintu biliknya mengejutkannya.
"shah bangun....."
"yeeee..."
Shah menjawap.
Telifon dicari,jam dia telifonnya menunjukkan pukul 12 tghr. Dia bangun dari pembaringan. Matanya masih mengantuk, mahu saja dia menyambung tidur.
Tuala ditarik dari rak, shah melangkah ke bilik air.
Di bawah kelihatan si kembar Awin dan Awais sedang bermain main dengan nenda mereka. Entah apa mereka bercerita,kecoh bunyinya. Amni di dapur membantu Mak Esah menyediakan juadah makan tengahari.
Amani dan Amanda tidak kelihatan, masih lagi di alam mimpi. Hari cuti begini mereka akan menganti tidur, kerana sepanjang minggu terpaksa bangun awal.
Shah melangkah turun,melihat mamanya tertawa bermain dengan cucu cucunya. Mama nampak bahagia. Shah menapak ke arah mereka,rindu benar pada kembar itu. Jarang dia dapat bermain dengan mereka, kerana abg iparnya seorang guru,hanya cuti sekolah sahaja baru berkesempatan pulang ke sini. Itu pun terpaksa berbahagi masa untuk keluarganya juga.
"pak ngahh...."
Tegur Awin. Petah benar mulutnya.
"ya awin....awin dh mandi ke...busuk je nie..."
Shah sengaja bertanya. Kedengaran suara kakaknya menjawap.
"kau ingat aku mcm kau...tengahari baru banggun.."
Ketawanya pecah. Bedekah dekah Shah ketawa. Dia banggun meninggalkan kembar itu bersama mama. Dia melangkah ke dapur,melihat apa yang di masak Amni.
"sedapnye bau.....nasi lemak.sambal apa..."
"sambal biasa n sambal sotong....lepas nie suh linda belajar masak sambal sotong.."
Kakaknya sengaja mengenakannya.
"makan lah shah....org dh nak makan tengahari dah...kau br nk bersarapan..."
Amni sudah menghulur pinggan.
Shah mengambil nasi lemak sambal sotong, menikmati makanan itu didapur. Sambil dia melayan kakaknya berborak. Beza umur meraka hanya 4tahun. Membuatkan mereka rapat dari kecil lagi. Segala cerita Shah pasti akan berkongsi dengan Amni.
"kakak abg mat mana...."
Shah bertanya tentang abg iparnya,lelaki itu seorang guru.
"bangun lmbat lagi shah,apa jadi tak sedarkan....abg mat dah keluar..jumpa kawan..."
"mlm td tido lambat..tu bangun pun lambat..."
"mcm mana....dah ada keputusan..."
Amni bertanya perlahan sambil matanya menjeling pada mama yang masih seronok bermain.
"dah.."
Shah menjawap ringkas.
Di sudah ada plan,cuma berharap ia berjalan seperti yang dirancang. Dia tidak mahu ada sesiapa pun terluka dengan tindakannya nanti. Dia mahu semua orang gembira. Dia ingin melihat insan insan yang dia sayangi sentiasa bahagia.
Petang itu,suasana mula kecoh. Bagai ada majlis besar akan berlangsung,sedangkan pihak mereka yang akan berkunjung nanti. Masing masing diberi tanggungjawap oleh mama. Shah melihat kosong. Dia tidak gembira untuk semua ini.
"shah...nanti pakai baju ini ye..."
Mama menghulur baju kemeja berwarna biru laut.
Tanpa melawan Shah mengambil, dia hanya tersenyum pada mama.
YOU ARE READING
Bahagia....Wujudkah ia???
RomanceMencari secebis cinta ibarat aku mengemis di lorong hina.... Cinta pada mereka hanya keseronokan sementara...sedangkan pada aku cinta adalah segalanya.... Pengkhianatan tanpa henti membunuh cinta yang aku sendiri pertahankan.... Demi sekelumit rasa...