ELIYA 1

760 4 0
                                    


Keheningan malam itu membuatkan aku terasa sepi. Tidak pernah aku merasa sunyi sepi sebegini sejak aku hidup sendiri. Wajah-wajah orang yang aku sayangi terbayang satu persatu di kotak fikiranku.

"Hurmmm..." Aku menarik nafas panjang. Segera aku capai frame gambar di atas meja kerjaku. Ku tatap satu persatu wajah-wajah gambar di dalam frame tersebut. Wajah bapa, emak, adik-beradikku dan arwah suamiku. Ketika itu, terasa terngiang-ngiang suara mereka di pendengaranku. Terasa mereka berada dekat denganku. Tidak pernah aku rasa sunyi dan sepi sebegini. Aku peluk erat-erat gambar mereka dengan harapan mereka dapat merasakan rindu yang aku rasakan ketika ini.

Bunyi deringan telefon mengejutkan aku dari khayalanku. Aku meletakkan frame gambar ke atas meja semula dan mencapai telefon bimbit di atas katil ku. Nama adik bongsu ku yang berusia dua belas tahun terpampang di skrin telefon. Dengan senyuman lebar aku menjawab panggilan tersebut.

"Assalamualaikum." Sapa ku.

"Wa'alaikumussalam Kak El. Apa khabar? Kita rindu lah dengan Kak Eliya." Suara ceria Elyana yang membahaskan dirinya 'kita' kedengaran di corong telefon.

"Tau-tau je kau ni aku rindu dengan kau." Aku tergelak mendengar kata-katanya. Mungkin rasa rindu aku itu sampai kepadanya.

"Cakap Kak Lisa pun rindukan dia jugak." Terdengar suara adik perempuan aku, Elisha berteriak.

"Cakap ngan Lisa aku pun rindukan dia jugak."

"Ehehehe..dengar suara kuat dia tu." Gelak Elyana lalu menyampaikan pesananku kepada Elisha.

"Kak El, kita kan nak bagitau something ni ngan Kak El." Suara Elyana kedengaran berbisik.

"Apa dia? Ni main bisik-bisik ni mesti ada yang tak kena ni." Aku tertanya-tanya apa lah yang Elyana ni hendak beritahu.

"Sebenarnya emak dah belikan kita dengan Kak Lisa dan Kak Lina tiket ke KL." Jerit Elyana di corong telefon dengan nada suara yang riang.

"Elyana! Boleh tak jangan buat suara suspense then jerit terus?!" Ucap ku dengan nada geram sebab menyangkakan perkara yang buruk akan disampaikannya. Di hujung talian, aku terdengar gelakan Elyana bergabung dengan gelakan Elisha.

"Sorry sis! Tak boleh tahan perasaan gembira ni." Ucap Elyana dalam tawa.

"Nakal ni adik aku ni! Rasa nak cubit je pipi tembam tu!" Aku menyuarakan nada geram.

"Kita tak tembam la! Kak Elyna yang tembam!" Elyana merengus. Aku tergelak apabila terdengar rengusannya. Terubat sedikit rindu di hati ini.

"Bila tu? Bapa dan mak tak ikut ke?"

"Ikut. Mesti ikut nye. Mak cakap nak bagi kita jenjalan dulu sebelum Kak Lina gi Ireland." Suara manja Elyana kedengaran.

Ah, aku lupa adik aku, Elyna akan Ireland sebulan lagi.

"Lupa aku Yana. Bila flight?" Soal ku.

"Kak El memang. Tak sah kalau tak lupa." Gelak Elyana kedengaran lagi. Elyana dan Eliasya memang seorang yang suka ketawa. Tetapi gelak ketawa mereka lah yang menambahkan ceria di hati kami.

"Minggu depan. Hari sabtu. Kita naik Air Asia. Jam enam petang lah lebih kurang."

"Mak tak cakap pun." Tiba-tiba aku rasa pelik sebab mak tak ada pulak memberitahu aku perkara ini.

"Kita saja suruh mak tak bagitau Kak El sebab kita nak bagitahu Kak El sendiri."

"Owh...Nakal sungguh adik kakak ni!"

"Hehehehe...Kak El, kita letak dulu lah. Ada calling masuk ni. May be boyfriend kita kot."

"Geram plak ni!" Getusku.

"Alah, please..."

"Ok...ok..Assalamualaikum." Aku tergelak mendengar nada manja yang saja dibuat Elyana.

"Yeay...Sayang Kak El. Waalaikumussalam."

Aku tersenyum sendiri setelah talian telefon dimatikan.

EliyaWhere stories live. Discover now