Eliya 38

184 1 0
                                    

Ketukan di tingkap kereta ku mengejutkan aku dari lena. Entah sudah berapa lama aku terlena di dalam kereta. Aku kerling jam di dashboard kereta. Jam 11.17 pagi.

"El, kenapa?" Soal Jacob sebaik sahaja dia masuk ke dalam kereta.

"I sakit kepala." Adu ku.

"Bahaya tidur dalam keadaan aircond kereta masih on." Jacob mengelus wajah ku. Seolah-olah mengetahui aku amat menyukai kelakuannya yang mengelus wajahku, dia selalu melakukannya setiap kali kami berjumpa.

"Why are you here and why you didn't call me?"

"I didn't come here in purpose. I just wander around."

"What make you wander around?"

"I took emergency leave. I cannot bear to stay at office. En. Arshad keep disturbing me about Andria."

"That bastard! Nasib dia baik Andria larang I dari menghampiri dia. How dare him cheating on her!" Jacob mengenggam buku limanya.

"I am sorry if I disturbing you. I didn't mean it." Keluh ku. Kenapa lah aku datang ke sini. Patutnya aku balik ke rumah sahaja dan tidur.

"Patut lah I rasa tak sedap hati. Masa I tengok bawah, I nampak macam kereta you. Sekali I turun, rupanya memang you."

"I rasa I nak balik rumah lah. I nak tidur." Aku rasa macam membebankan dia pula.

"Eh, tak adil lah." Gerutu Jacob.

"Kita dating hari ini ya." Jacob memandang aku.

"Kita nak pergi mana? I tak rasa nak tawaf shopping complex kali ini." Jacob tergelak. Mana tidaknya, setiap kali jalan bersama, kami pergi ke shopping complex. Hampir semua shopping complex di Klang Valley sudah kami jelajahi. Malah Ikea pun sudah kami jajahi.

"Kita tak pernah pergi muzium atau zoo. Want to play as an tourist today?" Jacob memberi cadangan.

"Bos you tak marah ke?" Risau pula aku kalau dia kehilangan kerja akibat ini.

"El, I am working with National Geoghraphy. All the worker here is freelancer. Are your forgot?" Eh, iya. Lupa pula aku yang Jacob pernah memberitahu bahawa dia sebagai fotografi bebas di sini. Aku mengangguk setuju.

Jacob naik sebentar dan turun dengan beg yang aku rasanya di dalamnya pasti kameranya.

Hari ini kami jelajahi seluruh muzium di Kuala Lumpur termasuk Muzium P. Ramlee di Setapak. Tapi dalam kami bergembira, aku sentiasa menghubungi Andria melalui aplikasi WhatsApp. Dia kini sedang menuju ke Pulau Pangkor untuk menenangkan diri.

Jacob menghantar aku pulang selepas kami selesai makan.

"Tak nak naik to drink a couple cup of coffee?" Sekali lagi, mulut ku mengikuti kata hati ku.

"Luckily you asked. I was waiting for you to ask it. If you didn't ask, I'll offer my self." Akui Jacob. Aku tergelak.

Aku memasukkan kapsul perisa Cappucino ke dalam Nescafe Dolce Gusto Coffe Maker sebaik sahaja kami masuk ke rumah. Jacob memandang frame gambar perkahwinan ku yang tergantung di dinding. Ini kali kedua dia masuk ke dalam rumah ku. Sebelum ini pun aku perasan yang dia memandang gambar tersebut. Aku menekan suis dan menghidupkan televisyen. Siaran Buletin Utama di TV3 yang sudah separuh waktu bersiaran menerpa mata ku.

"Amran beruntung." Tukas Jacob tiba-tiba.

"Jack..." Aku tidak tahu mahu memberi respon yang bagaimana.

EliyaWhere stories live. Discover now