sembilan belas : First selfie with him

3.9K 398 46
                                    

Haerin baring diatas katil. Dia melihat telefonnya. Bila terasa bosan, dia memejam mata. Mula-mula dia boleh sabar lagi tapi kesabarannya mula hilang.

"Jimin. Lama lagi ke? "Soal Haerin. Lama dia tunggu Jimin bersiap.

Sebenarnya dia ajak Jimin ke pasaraya untuk membeli barang dapur dan barang keperluan lain. Tapi dari tadi Jimin tak siap.

"Awak buat apa lama sangat dalam tu? "Haerin mengetuk pintu wardrobe.

Tiba-tiba pintu terbuka.

Haerin mengeluh. Jimin belum siap. Dengan tak pakai baju lagi. Hanya mengenakan seluar jeans.

"Kau rasa mana okey? Ini ke ini? "Soal Jimin. Tangannya terdapat dua helai jaket

Haerin memandang Jimin tidak percaya. Punya lama dia tunggu. Ini rupanya dia buat.

"Awak pakai apa pun kacaklah Jimin. Kita nak pergi pasaraya tau. "Kata Haerin.

"Ya aku tahu. Aku memang kacak. Aku mementingkan penampilan. So mana yang okay? "Balas Jimin.

"Ini. "Haerin menunjuk pada jaket berwarna kelabu

"Okay. Thank you baby. "Jimin mengenyit pada Haerin sebelum dia masuk ke dalam semula.

Haerin tersengih. Makin hari, makin romantiklah Jimin.

--

Jimin menolak troli untuk Haerin. Wanita itu sedang sibuk memilih bahan masakan. Jimin hanya jadi pemerhati.

"Jimin. "Panggil Haerin

"Hmm. "

"Jujurlah, awak tak kisah ke saya tak pandai masak? I mean tengoklah saya masak pun terkial-kial. Lama pula tu. Kadang-kadang rasa tak sedap. "Ujar Haerin.

Nak juga dia tahu. Sekurang-kurang dia dapat betulkan apa yang kurang.

"Aku tak kisah. Janji kau ada usaha untuk belajar. Kau masak terkial-kial dan lama. Itu normal untuk orang yang baru belajar. Kalau tak sedap boleh di betulkan. Praktis masak lagi. Sedap ke tak sedap, dah rezeki makan je lah. "Jawab Jimin.

Haerin terharu mendengarnya.

"Kau nak tahu sesuatu? "

"Apa? "

"Kalau dalam perkahwinan itu, kau mencari kesempurnaan dalam pasangan kau. Rumah tangga akan goyah. Cuba kau bayangkan. Kau sempurna dan aku sempurna. Mesti kita akan ada banyak perselisihan faham. Maksudnya kau rasa kau betul dan aku rasa diri aku lebih betul. Masing-masing tak bersependapat. Mesti akan gaduh. See? Sebab itu manusia ini tak sempurna. Kalau kau ada kekurangan, aku tolong. Kalau aku salah kau betulkan. Macam itulah kita melengkapi sesama sendiri. "Kata Jimin.

Haerin tercengang. Kepalanya terangguk-anguk mendengar ceramah Jimin.

"Wah macam doktor cinta. "Komen Haerin.

"Doktor cinta khas untuk kau. "Balas Jimin. Haerin tergelak.

Sedang mereka bersembang, dua orang gadis dari tadi memerhati mereka.

"Smartnya teman lelaki dia. "

Haerin menoleh apabila terasa diri diperhati.

"Haah. Handsome. "Kata kawannya pula.

Haerin dan Jimin, sama-sama memandang dua orang gadis itu. Jimin hanya tersengih.

Tiba-tiba Jimin berdehem. Tangan Haerin diangkat sama paras dengan muka. Sengaja dia buat gaya seperti sedang membelek cincin yang tersarung di jari manis mereka berdua.

"Aku rasa dia dah kahwin. "Kata kawannya. Mereka berdua memandang Jimin dan Haerin silih berganti.

Haerin mengangkat kening sebelah pada dua orang gadis itu. Mereka berdua tersengih sebelum segera beredar dari situ.

"Kau cemburu tak? "Soal Jimin.

Haerin berjalan ke hadapan sikit.

"Tak. Biasalah remaja. Saya pun suka tengok lelaki handsome. Sama macam mereka. "Kata Haerin. Dia mengambil botol minyak lalu diletak kedalam troli.

Jimin mencerlung memandang Haerin.

"Amboi. Berapa ramai lelaki handsome yang kau tengok tu? "Perli Jimin.

"Ramailah juga tapi dalam ramai-ramai ada seorang tu saya paling suka. Lega hati, dia dah jadi suami saya sekarang. "Kata Haerin.

Jimin tersenyum mendengar jawapan Haerin. Pandai kenakan orang.

"Kau nak tak ambil gambar dengan lelaki kacak macam aku? "Jimin mengeluarkan telefonnya. Kamera dihalakan pada wajah mereka.

"Nak tapi cukuplah saya je tengok muka kacak awak. "

--
Tbc.
Ehe.

[ COMPLETE ] Captain ; Park JiminWhere stories live. Discover now