Nelly memandang tengku yang kusyuk meneliti borang permohan cutinya. Ya nelly perlu cuti selama 2 bulan atas urusan keluarganya. Tengku Qalif memandang Nelly tajam. Ingat senang-senang ke nak cuti sesuka hati.
"2 bulan? Seriusly.. "ujarnya dengan nada diingin
"maaf Tengku,tapi saya betul-betul perlu cuti. Mak saya kena pergi rawatan tu."kata nelly berharap agar permintaanya dipertimbagkan. Bukannya dia saja-saja nak cuti. Ini melibatkan mak dia. Siapa nak jaga mak dia kalau bukan dia. Ayahnya pun bukan sihat mana.
"it's okay. Saya cuti tanpa gaji. Tapi Tengku janganlah buang saya, saya merayu sangat.. "
Tengku Qalif menyandarkan dirinya di kerusi tempat duduknya sambil memegang kertas permohonan itu. Ni lagi satu masalah.
"habis kau ingat aku nak bagi gajilah.. Amboi senang hidup kau, tak kerja nak gaji" ujarnya sinis
Nelly malu sendiri. Ada betul juga kata Tengku Qalif tu. Seronok cuti, dapat gaji pula. Kalah ada bos macam tu memang terbaiklah.
"habis siapa nak ganti kau ni?"
"ahh..yang tu tengku jangan risau. Saya dah jumpa orang yang boleh ganti tempat saya. Tu pun kalau tengku naklah"
"kau yakin ke dia boleh?" tanya Tengku Qalif ragu-ragu. Bukan boleh percaya sangat orang sekarang ni. Kang tak pasal-pasal jatuh nama syarikat ni. Mana tau pembelot ke. Alah maklumlah ramai yang dengki dengan kekayaan dia ni.
"saya yakin 100% punya.. Tengku jangan risau. Esok saya akan bagi maklumat tentang dia. Lagi pun 2 bulan je. Dia pun tengah cari pengalaman sekarang ni." ujar nelly yakin.
"ok, saya percaya..tapi kalau jadi apa-apa kau orang pertama yang aku cari. FAHAM!!"
"betul ke ni bos.. Yeahh maksudnya saya boleh cutikan bos.. Ni yang sayang bos ni". Nelly melompat gembira. Siap tak gembira bos bagi cuti weyy 2 bulan walaupun ni bukanlah percutian holiday tapi tetap happy dapat rehatkan badan. Tapi sedih jugalah gaji tak masuk.
"ok.. Aku izinkan kau cuti"ujar Tengku Qalif sambil tangan menghulur sampul. Berkerut dahi nelly. 'Sampul apa pula ni. Takkan lah aku cuti selamanya..omg!!'
"Tengku takkanlah tengku nak buang saya.. Tolong tengku, saya je harapan nak bagi adik-adik saya makan, apa semua.. Tolonglah tengku!!" rayu nelly. Mata mula panas kalau betul lah Tengku Qalif buang dia..huwaaaa nak nangis..mak!!
"kau ni..nah aku bagi kau duit sikit"kata Tengku Qalif, geram dengan perangai nelly.. Tak habis-habis topik buang kerja. Kang buang betul-betul baru tau..
Serta-merta nelly terdiam. Ragu-ragu nak ambik huluran Tengku Qalif.. Malu weyy..
"ambiklah, mak kau kan sakit.. Gunalah duit ni untuk apa yang patut.. Aku tau kau perlukan duit.. Bukan murah nak bayar kos mak kau tu, nak bayar bil hospital, nak bayar ubat.." Tengku Qalif menghulur sampul tu. Walaupun dia selalu bersikap diingin, suka marah orang tapi jauh di sudut hati tetap mempunyai hati murni.
Bergenang kembali air mata nelly. Memang duit dia tak cukup untuk buat pembayaran tu semua. Tapi dia berusaha juga yang terbaik demi ibunya, mana nak bayar sara adik-adiknya yang bersekolah lagi.
"Thank you, tengku!!"..nelly mengambil sampul itu dengan air mata mengalir. Rasa terharu sangat.
"nanti saya bayar balik ye, tengku" ujar nelly."ada aku suruh bayar balik ke? Tak paya nak mengada nak bayar.. Dah-dah kau boleh keluar.. Kirim salam kat mak kau.. "ujar Tengku Qalif, lalu keluar terus dari biliknya.. Sekarang waktu lunch.. Perut pun dah berbunyi nak minta isi..
"alahamdulilah..mak nelly dapat duit lebih ni.. Yeahhhhh!!"jerit nelly gembira
❤❤❤❤❤
"sorry lambat!" ujar Tengkh Qalif sambil menepuk bahu sahabatnya, Adam. Tidak dihiraukan pandangan tajam kawannya. Mana tak marah janji jam 1 tapi sampai jam 1.30.
"asal kau lambat ah.. "tanya adam. Dah habis air yang dia oder tadi.
"ada hallah..nelly minta cuti..mak dia sakit"
"NELLY!!" jerit Adam.. Habis semua tengo dorang.. Ishh adam ni, buat malu jelah
"kau asal bodoh??"marah Tengku Qalif..
"aduii..melepaslah aku macam ni!"
"asal pula.. Dia nak bawa jaga mak dialah bodo.. Bukan nak gie kawin" ujar Tengku Qalif, bengang
"tak pelah, esok aku jumpa dia"
Selesai saja mereka makan. Terus masing-masing pulang ke ofis semula maklumlah banyak sangat kerja..
"Dam, nanti malam ni datanglah rumah. Bawa Daus sekali"ujar Tengku Qalif semasa mereka beriring keluar
"malam kenapa?"
"ada makan-makan sikit.. Adik aku kan balik hari ni, "
"ok, nanti aku call daus!"
"ok bro, cau dulu.. "
YOU ARE READING
Marah-marah Sayang
RomanceTengku Qalif-Seorang yang mempunyai rupa yang digilai oleh perempuan malah mempunyai syarikat yang ternama di malaysia. Sebut sahaja namanya.. membuat ramai yang takut akan sikap yang diingin. Siapa saja yang tidak mengenalinya..jutawan muda berumu...