Imanina sibuk menyiapkan kerjanya. Hingga tidak perasaan sekarang sudah masuk waktu lunch. Dia memang jenis pelupa kalau fokus sangat buat kerja. Selepas saja selesai hari perkawinan daus dan qaisara. Mereka terus balik. Dan begitulah kehidupan mereka. Setiap hari semakin hambar.
"busy nya" ujar luqman entah bila muncul. Imanina mendonggak. Bibir mengukir senyuman.
"sorry nina tak perasaan bos ada kat sini" katanya. Tangan berhenti daripada terus membuat kerja. Fokus nya kini hanya tertumpu kepada luqman.
"mana nak perasaan kalau muka tu serius je. Busy sangat" usik luqman. Imanina tergelak kecil. Hilang rasa penatnya apabila dengan luqman. Suka buat dia tersenyum dengan lawak dia. Walaupun kadang-kadang lawak tu hambar.
"kenapa bos nak jumpa saya?" tanyanya setelah berhenti daripada ketawa.
"jom lunch" ajak luqman. Imanina segera memandang jam dipergelangan tanganya. Dahi ditepuk perlahan.
"sure. Jom" ujarnya. Sememangnya perutnya sudah berbunyi sejak tadi. Lapar. Meraka sama-sama berjalan menuju ke kereta luqman.
Panduan sudah mengambil masa 5 minit. Namun tiada langsung bicara daripada mulut mereka. Luqman mengerling sekilas imanina yang berada di sebelahnya.
"so macam mana life nina sekarang?" tanyanya. Memecah kesunyian.
"maksud abang?" berkerut dahi imanina mendengar persoalan itu. Blur. Luqman tertawa kecil melihat kepolosan di wajah itu. Alahaii.. Comel sangat.
"maksud abang. Hidup ninalah berumah tangga ni" ulangnya lagi. Imanina mengetam bibirnya. Mendengar perkataan rumah tangga itu mengingatkannya kepada Tengku Qalif.
"biasa je" jawabnya perlahan. Mata di alahkan di luar tingkap. Tidak mahu luqman perasan riak wajahnya yang jelas berubah.
"macam biasa? Macam mana?" soal luqman. Tidak berpuas hati. Busybody betul.
" ehmm.. nina dengan dia juat friend" malas-malas imanina menjawab. Ye ke friend? Macam bukan friend pun. Tapi dorang like hostile.
"friend? Nina langsung tak sayang kat qalif ke?" tanya luqaman. Suara dia tu macam suka pula. Mesti ada muslihat ni.
"entahlah. Nina pun tak tahu. Nina rasa marah sangat bila teringat cara dia dapatkan nina. Licik. Nina benci sangat. " luah imanina. Jelas suaranya mula bergetar. Malawan tangisannya daripada terus berlagu.
"then kenapa tak minta cerai je" ujar luqman. Cuba lah bagi nasihat yang baik sikit. Ni tak. Makin nak burukkan keadaan.
Imanina terdiam. CERAI? Walaupun dulu hanya perkataan cerai saja yang meniti di Bibirnya. Namun sekarang rasa berat hati nak sebut CERAI tu. Entah kenapa. Luqman tidak lagi menanyakan soalan melihat riak wajah imanina yang muram. Tidak mahu memaksa imanina.
25 minit mereka mengambil masa ke restoran mewah ini. Imanina turun mengikut langkah luqman. Mood makan dia dah rosak. Namun memandangkan sudah sampai. Makan jelah.
Imanina menarik kerusi. Punggung dilabuhkan. Setelah menemui meja kosong. Memang restoran ni banyak sangat orang kalau waktu tengah hari. Dan salah satu sebab. Makanan kat sini memang sedap.
YOU ARE READING
Marah-marah Sayang
RomansaTengku Qalif-Seorang yang mempunyai rupa yang digilai oleh perempuan malah mempunyai syarikat yang ternama di malaysia. Sebut sahaja namanya.. membuat ramai yang takut akan sikap yang diingin. Siapa saja yang tidak mengenalinya..jutawan muda berumu...