bab 17

1.1K 35 2
                                    

Akhirnya mereka telah pun tiba dibanglo mewah itu. Imanina memandang tanpa riak. Melihat rumah mewah ini mengingatkannya kepada rumah 2 tingkatnya. Walaupun tidak lah semewah ini namun Rindu datang lagi. Rindu akan belaian abahnya. Rindu mendengar bebelan uminya. Semua rindu.

"nina jom kita masuk" ajak datin mariam. Imanina mengangguk kecil. Suaranya sejak tadi tidak kedengaran.

"Qalif bawa nina masuk bilik rehat. Mama panaskan lauk sekejap. Sara pula pinjamkan nina baju. " tegas datin mariam bersuara.

Tengku Qalif menarik tangan kecil imanina namun pantas ditarik semula.

Pintu bilik dibuka..

"masuklah.. "

Perlahan-lahan kaki imanina menjejak ke bilik Tengku Qalif buat pertama kalinya. Mata terpegun melihat bilik mewah itu. Cantik. Tersusun kemas. Dan sangatlah luas.

Sekali lagi Tengku Qalif cuba menarik tangan imanina. Namun tetap ditepis kasar. Tengku Qalif mengeluh

" biy minta maaf, biy tau biy salah. Biy minta maaf sangat-sangat. Biy janji biy akan bahagiakan sayang. Biy buat semua ni sebab biy cintakan sayang. Bagi biy peluang untuk buktikan." kata Tengku Qalif memujuk.

Imanina diam. Geli-gelama mendengar Tengku Qalif menukar panggilan dari 'aku kau' ke 'biy sayang' ingat sweet sangatlah. Rasa nak muntah hijau. Amarahnya  tiba-tiba menguasi diri.

"sayangg.. "

"boleh tak stop panggil aku sayang. Aku bukan sayang kaulah. And stop juga gelarkan diri tu biy. Ingat sweetlah. Ewwaahhh senang nak minta maaf ye. Kalau dengan maaf kau tu boleh putarkan masa aku maafkan. Ingat bila kau minta maaf boleh jadikan keadaan kepada yang asal. Keluarga aku hancur sebab kau. Abah aku tampar aku sebab kau. Semua sebab kau. Nak bahagiakan aku konon. Hidup dengan kau buat aku tak tau erti bahagia tu macam Mana. Kau fikir aku bahagialah hidup dengan. Kau fikir senang ke aku nak maafkan kau. Woowww...hebat pemikiran kau kan." selamba imanina berkata. Dengan kata-kata kasar membuatkan Tengku Qalif terkejut. Di mana imanina yang sopan santun dan baik hati itu? Di mana? Mungkin tertinggal di selangor kut -_-

"kau dengar sini.. Semua yang melibatkan tentang diri kau, aku tak nak ambik peduli. Makan minum kau, pakaian kau, semualah. Kalau kau nak buat hal kau buat. Kita ikut haluan masing-masing. Kau nak pergi mana pun kau pergilah. Kau nak kawin pun kau kawinlah tapi kau kena ceraikan aku. Tak payah tunggu kau nak kawin lain aku tetap nak cerai dengan kau. Kau nak mati ke hidup. Itu urusan kau. Aku tak nak ambik peduli. Jangan pernah sekali suruh aku buat. If kau tak tahan dengan perangai aku, kau boleh ceraikan aku. Mudah! "

Tengku Qalif mengeluh kasar. Nampaknya dia memerlukan kesabaran yang tinggi untuk melawan perwatakaan baru imanina. Imanina yang dulu jauh berbeza dengan imanina yang sekarang. Dia tidak menyalahkan imanina 100%. Tau yang dia bersalah. Yang mampu dilakukan ialah berdoa kepada yang isa untuk melembutkan hati isterinya. Supaya suatu hari imanina boleh maafkannya. Boleh terimanya. Dan mengerti makna bahagia. Dapat merasakan bagaimana bahagia itu. Insya allah dengan izin allah tak ada yang mustahil di dunia ini.

"it's okay. Biy faham bukan senang nak maafkan kesalahan biy. Makan minum biy tu sayang tak payah risau. Biy boleh uruskan. Rehatlah kejap lagi mama ajak makan biy keluar dulu. " lembut Tengku Qalif berkata. Api tidak seharusnya dilawan dengan api juga. Api harus lawan dengan air.

Setelah melihat Tengku Qalif keluar. Air matanya terus dihambur keluar. Tersedu-sedan dia menangis. Rasa sakit sangat hati ni. Sungguh dia tidak kuat mengharungi dugaan ini.

Tokk.. Tok.. Tokk..

Mendengar ketukan pintu itu. Pantas imanina bangun membuka pintu. Air mata dilap. Muncul wajah Qaisara disebalik pintu. Qaisara tersenyum

"sorry kacau akak.. Sara nak bagi baju dengan tuala ni. Akak mandilah. Lepas tu turun bawah makan sama-sama" lembut qaisara menutur kata.

"terima kasih sara"

"sama-sama kasih. Akak jangan lupa pula turun k. " walaupun beza umur mereka hanya setahun tetapi qaisara tetap menghormatinya. Dah nama pun kakak ipar mestilah panggil pun kakak. Takkan panggil monyet pula. Imanina sekadar mengangguk menerima pesanan qaisara.

Marah-marah SayangWhere stories live. Discover now