12

325 52 6
                                    

ANGIN sepoi-sepoi malam menyapa tubuh sejurus membuatkan rambut panjangku yang telah kembali lurus disikat oleh papa sebelum keluar tadi berterbangan di bangku taman. Disebabkan waktu sudah malam, jadi aku anggap logik kalau taman ni sunyi sepi dan hanya aku seorang saja yang lepak dekat sini. Oh, Abang Afiq pula pergi belikan aku roti dekat mini market hospital. Puas aku larang. Tapi dia tetap berkeras nak suruh aku makan since aku baru sedar lepas tiga hari 'tidur'.

Rambut panjang yang tak diikat itu aku sikat-sikat guna jari. Tudung? Hm...aku bukanlah gadis yang sempurna dalam cara pemakaian seperti heroin-heroin dalam novel lain. Aku mula bertudung pun waktu tingkatan 3. Itupun masih belum istiqamah.

Balutan di dahi itu aku sentuh. Bila teringatkan balik memori sewaktu aku berani mati pergi terjun keluar dari van, aku tersenyum kecil sambil kepala menggeleng tidak sangka.

"Kau memang gila, Safi." Gumamku.

"Nah," 

Laju kepala aku menoleh ke sebelah tatkala mendengar satu suara garau menegur sambil dia duduk bersebelahanku. Tengok dari penampilannya yang berjaket kulit hitam, topi hitam, dan berseluar jeans hitam.

Kenal sangat.

Roti dan air mineral dihulurkan padaku tanpa memandang aku sedikitpun. Entah kenapa dia seolah mengelakkan diri dari menoleh ke arah aku.

"Mana Abang Afiq?"

Tanpa berpaling dia berkata, "Katanya nak buang hajat. Kebetulan kami terserempak masa tu. So...macam tulah."

Aku angguk faham. "Terima kasih,"

"Apa kau buat dekat sini malam-malam?"

"Kau? Apa kau buat dekat sini malam-malam?"

"Abang kau suruh,"

Aku angguk lagi tanda faham. Terus roti yang aku pegang tu plastiknya aku buka kasar. Itulah perangai aku setiap kali beli roti. Kadang, plastiknya aku letupkan sampai Abang Afiq terkejut. Hehe!

Terbuka saja plastiknya, lantas aku suakan ia dalam mulut lalu kunyah perlahan-lahan. Ada terasa pedih sikit di pipi tatkala aku sedang mengunyah. Mungkin ada kesan tercalar dekat situ.

"Ah ya, tangan kau okey?" Aku toleh ke sebelah sambil mulut dipenuhi dengan roti yang dikunyah membuatkan aku susah sikit nak bercakap.

"Kau tak payah sibuklah! Peduli dengan diri sendiri dulu sebelum orang lain. Kau lagi teruk dari aku. Entah siapa-siapalah ajar kau larikan diri dari penculik dengan cara terjun keluar dari van yang bawa laju macam tu."

"Alah, aku dah tak ada pilihanlah masa tu. Terpaksalah,"

"Terpaksa? Benda tu boleh bawa mati tau!"

Aku menjuih bibir tanpa dia sedari. "Kau bukan tahu cerita sebenar pun! Diorang tangkap aku sebab nak jual aku tau tak? Entah pak cik gila mana tiba-tiba datang tegur aku duk cakap yang body aku lawa dan boleh selesaikan hutang dia kalau aku dijual..!"

"...ak-aku takut. Terlalu takut sampai tak terkeluar suara nak jerit lepas tengok tiba-tiba ada tiga orang raksaksa keluar dari van dan kesemuanya lelaki..."

"...itu sebab aku sempat redhakan semuanya sebelum aku terjun keluar tiba-tiba. Aku dah redha yang kalau aku terjun macam tu, sama ada aku akan mati atau hidup lagi tapi dalam keadaan parah. Dan aku pun rela kalau aku mati waktu tu daripada dijual."

"Eryna!"

Aku tersentak. Dia kini akhirnya menoleh juga pada aku.

"Stop cakap benda merepek! Dan please... pakai benda ni bila-bila kau nak keluar rumah or lain-lain. Simpan kecantikan kau untuk yang dah sah dengan kau satu hari nanti," lagi satu benda diberikan pada aku.

MASIH MENANTI ✓Where stories live. Discover now