TIDAK dinafikan juga yang gaun labuh berwarna marron dengan menggunakan jenis kain satin ini kelihatan cantik dan sangat padan ia tersarung di tubuh aku. Tetapi, ada satu masalah yang buat aku rasa tak selesa. Di bahagian perut. Benar-benar mengikut likuk bentuk perut kempis aku. Bukan sebab rasa sesak. Tapi aku rasa malu. Risau menjadi tatapan mata-mata nakal. Sudahlah tudung shawl chiffon berwarna coklat cair yang diberi hanya mampu menutup hingga paras dada.
"Sudah-sudahlah tu belek tudung lagi. Dah, jom turun. Mesti dia orang dah tunggu kita dekat bawah tu." Tegur Marsha yang baru selesai melangkah keluar dari tandas.
Kami kini berada dalam surau sekolah sebab nak gunakan tandas buat persalinan baju di bahagian perempuan. Dan ya, hari ini adalah hari pertandingan warkah dan lagu yang dinantikan. Dan awal pagi tadi juga, Abang Syareef baru memberi kami baju yang telah ditempah.
Marsha kelihatan cantik dengan baju kurung moden fit yang juga berwarna marron. Tudungnya juga sama seperti aku. Tetapi bajunya tidaklah nampak ikut tubuh kurusnya.
"Masalahnya aku tak puas hati ni..." rungutku sambil diselitkan keluhan letih.
"Apalagi yang kau tak puas hati? Cantiklah kau pakai dress tu. Cemburu aku tahu!"
"Kau tak rasa ke bahagian perut ni nampak ketat?"
"Nampaklah juga. Tapi okey apa? Kau dah tutup dada guna tudung tu kira tak jelas sangatlah ketatnya."
Aku tak puas hati dengan komen Marsha. Jadi aku berdecit perlahan. Sumpah tak selesa!
"Oh, aku tak rasa kau perlukan benda ni." Spek mata aku ditarik keluar. Kini, wajah polos aku terdedah. Tudung ke depan? Kalau pakai tudung bawal, mungkin aku akan buat ianya ke depan menutup dahi. Tapi ini shawl. Jadi, terpaksalah aku pakai macam biasa. Gaya dua muka adalah gaya yang simple aku rasa.
"Eh, hilanglah muka comel aku kalau kau cabut benda tu!" Aku cuba gapai, tapi tak berjaya apabila Marsha mengangkat tinggi tangannya ke atas. Marsha lagi tinggi dari aku. Jadi, sebab itu aku tak dapat gapai. Huh!
"Comel memang comel. Tapi untuk hari ni, kau kena nampak elegan. Dah, jangan melawan. Untuk 1 hari ni, biar aku simpan spek kau." Terus spek mata itu disumbat ke dalam beg bajunya.
Mataku membuntang. Tak boleh macam tu! Habis terserlah kecantikan aku kali ini. Dan sebab kecantikan semula jadi ini, aku pernah dipandang semacam oleh setiap lelaki sewaktu di sekolah papa dulu. Jadi, untuk mengelakkan perkara itu berlaku lagi, terpaksalah aku buat pakai selekeh dan jadi budak skema.
"Alah...mata aku rabunlah, Marsha kalau tak ada spek!" Bohongku sebagai alasan.
Namun, Marsha tetap menggeleng. Lantas, tangan aku ditarik mengikut langkahnya sehingga keluar surau lalu turun ke bawah di mana tempat Cikgu Azam parking kereta.
"Marsha, tunggu! Aku tak siap lagilah..." terlalu laju kaki aku melangkah maju ke depan dek terus ditarik Marsha.
"Cikgu, kami dah siap!" Berhentinya langkah Marsha, berhenti juga langkah aku semerta membuatkan aku sedikit terlanggar badan belakang Marsha.
"Weh, lain gila kau hari ini! Selalu tomboi memanjang." Aku tak pasti suara siapa sebab aku tengah berusaha menyorok belakang tubuh Marsha sambil kedua tangan aku menggenggam baju kurungnya.
"Tapi masih tak boleh lawan princess kita hari ni. Eh, Eryna! Apa kau buat dekat belakang tu? Habis konyok nanti baju aku. Ish dia ni!" Lengan aku diseret keluar berganjak di sisinya tanpa aku bersedia.
"Ah!" Kedua tangan menekup muka. Malu terasa apabila tidak ada spek di muka dan tudung yang tidak ke depan lagi.
"Yang kamu ni dah kenapa, Eryna tutup muka macam tu? Macam-macamlah kamu ni." Tegur Cikgu Azam.
YOU ARE READING
MASIH MENANTI ✓
Teen FictionTEEN FICTION || SAD ROMANCE || MYSTERY Pindah tempat yang baru, mungkin akan dapat kehidupan baru juga. Namun, rancangan Tuhan itu sukar dijangka apabila takdir menemukan Eryna Safiya dengan seorang jiran yang kacak, Daniel Bryan. Akan tetapi, nama...