PEMANDANGAN malam yang gelap dan suram di bahagian kolam renang dalam vila menjadi tempat aku duduk bersendirian untuk cuba menenangkan diri yang juga mempunyai hidup yang suram.
Aku mencelupkan kaki ke dalam air. Kesejukan di kaki terus terasa menyerbu di satu tubuh. Aku kemudian mencedokkan tanganku ke dalam air kolam itu lalu dibasahkan pada wajah dan juga tangan. Sedikit basah tudung sarung yang dipakai dek terkena percikan air.
"Ni dah kenapa ambik wudhuk tepi kolam?" Satu suara menegur membuatkan aku berpaling.
"Mana ada Safi ambik wudhuk. Safi jenis yang tak selesalah kalau satu bahagian je yang basah."
Abang Afiq tersenyum lalu dia ikut duduk celup kaki bersebelahan denganku. Pipi aku kemudian dicubit Abang Afiq. Aku merengus perlahan. Rimas!
"Kalau macam tu, baik mandi je terus dekat kolam ni." Abang Afiq mencadangkan.
"Ish, malam-malam nak mandi kolam. Sejuklah! Lagipun agaklah sikit. Abang Faiq pun masih dekat sini, kan?"
Abang Afiq mengangguk mengiyakan.
"Abang yang ajak dia bermalam dekat sini. Mama pun sama. Lagipun ni vila. Jelas-jelas rumah ni besar. Nak-nak pula penghuni dalam vila ni berapa orang je? Jadi abang bagi ajelah dia tidur dekat mana-mana bilik. Safi okey, kan?"
"Kenapa tanya Safi pula?" Aku tak kisah pun sebenarnya. Lagipun Abang Faiq dah banyak tolong aku. Tak mungkinlah dia orang jahat yang sama macam Aiman. Jika nak dibandingkan antara mereka, tersangatlah berbeza!
"Takdelah...nanti setiap kali Safi nak keluar, mesti Safi asyik kena pakai tudung macam sekarang ni." Muncung tudung aku ditarik. Aku menepis tangan Abang Afiq. Walaupun ni tudung sarung, tetap boleh buat aku badmood dengan awning dia!
"Cara abang cakap ni macam Safi baru first time kena pakai tudung setiap kali nak keluar bilik pula. Kalau bukan Abang Faiq yang tinggal dalam rumah ni pun, paling-paling 5 orang tu yang jadi sebab kenapa Safi perlu pakai tudung. Abang jangan risaulah. Safi okey je. Lagipun Abang Faiq tu bukan orang lain yang Safi tak kenal. Dia pun Safi dah anggap macam abang sendiri juga. Abang sendiri pun dah tahu, kan yang Abang Faiq tu macam mana?"
"Ya tak ya juga. Abang lupa pula pasal dia orang pun tinggal sini. Oh ya, tadi masa Safi berkurung dalam bilik, Zairul pesan dekat abang yang Aisyah kirim salam dekat Safi."
"Oh... waalaikumussalam."
Dan masing-masing pun berdiam diri. Dalam 2 atau 3 minit kami dua beradik berdiam diri. Aku pula mengalih perhatian memandang langit malam yang luas di atas sana.
"Safi teringatkan Daniel, kan? Sebab tu Safi duduk sini malam-malam."
Aku sedikit tersentak mendengar nama itu dipetik tiba-tiba. Langsung kepalaku kembali menoleh ke Abang Afiq.
"Tak ada masa Safi nak teringatkan orang gila tu!" Diri mula beremosi cuba menafikan kenyataan.
Ya, aku duduk sendirian tepi kolam ni memang sebab dia. Tapi bukan sebab teringatkan dia. Ia sebab aku nak lupakan dia. Aku nak lupakan Daniel! Jadi aku perlu tenangkan fikiran yang asyik terus-menerus memikirkan perihal lelaki gila yang dicakapkan orang itu.
"Gila-gila pun, dia yang selamatkan Safi dari kena 'makan' dengan si buaya Aiman tu, tahu?"
"Memanglah, tapi-"
"Tapi dia yang paling cemas masa cari Safi. Abang dengan 5 pengawal Safi tu pun cemas juga lepas Daniel bagitahu kita orang yang Safi hilang kena culik dengan Aiman. Tapi dia yang macam terlalu cemas mengalahkan kita orang. Obvious sangat dia cemas masa tu. Sampailah, masa kita orang cari Safi dekat sekitar bilik hotel tu, Daniel tiba-tiba lari dekat satu bilik ni. Abang pun teruslah ikut lari belakang dia. Sebab abang rasa mungkin dia dah jumpa Safi. Dan rupanya betul. Abang pun dengar jeritan Safi. Tapi lepas tu, abang tak expect pula yang Daniel pergi tendang pintu tu sampai terbuka."
YOU ARE READING
MASIH MENANTI ✓
Teen FictionTEEN FICTION || SAD ROMANCE || MYSTERY Pindah tempat yang baru, mungkin akan dapat kehidupan baru juga. Namun, rancangan Tuhan itu sukar dijangka apabila takdir menemukan Eryna Safiya dengan seorang jiran yang kacak, Daniel Bryan. Akan tetapi, nama...