23

215 45 6
                                    

AKU mengeliat usai keluar dari perut kereta untuk meregangkan badan yang sudah sejam lenguh duduk dalam kereta. Puas meregangkan badan, aku rasa ada sesuatu yang aku kena buat malam ni. Rumah persendirian aku yang gelap itu aku tenung lama. Mungkin dengan tengok rumah sendiri, aku dapat ingat balik apa yang aku kena buat?

"Tercegat apa lagi dekat situ? Cepat masuk rumah sana. Terus tidur. Esok kena pergi sekolah. Hari tu dah 2 hari ponteng, kan?" Tegur Abang Afiq setelah keluar dari kereta.

Aku menjeling sekali cebikan di bibir. Dari dia marah aku tadi petang sebab cederakan Abang Faiq, sampai sekarang aku masih tak puas hati dengan dia. Aku tak kisah kalau dia nak marah aku. Tapi yang aku kisahnya...

"Gila cantik rumah kawasan sini! Rumah kau mana satu, Zafir?"

"Boleh tahanlah nak dibandingkan dengan rumah aku,"

"Cantik lagi rumah aku, aku rasa."

Ha, inilah dia yang aku kisahkan! Bermacam-macam komen yang keluar dari mulut 3 orang pengawal peribadi aku yang turut ikut sama duduk sini. Memang makin terkawallah hidup aku lepas ni! Entah kenapa papa mendesak mereka bertiga untuk ikut duduk sini sama.

"Kau orang ni bisinglah! Dari dalam kereta tak bagi aku tidur nyenyak." Marah Abang Zafir yang tak berapa marah.

Abang Raqiff, Abang Zairul dan Abang Ariq masing-masing tersengih. Manakala Abang Adam sekadar menggeleng kepala. Memang antara 5 jejaka ini, Abang Adam paling boleh bawa bincang. Cuma, sedikit ajelah.

"Dah, dah. Jom masuk rumah. Dah nak pukul 10 ni." Suara Abang Afiq memecah suasana. Lantas mereka akur dengan Abang Afiq. Masing-masing mula buka langkah. Sementara aku, aku masih merenung rumah aku. Lepas itu, aku alih pada rumah Daniel.

Jendela bilik Daniel yang menghadap depan terbuka luas. Mata aku mengecil memandang suasana di atas dalam bilik sana. Daniel tidak semena aku nampak dia terjatuh. Hampir-hampir badannya terkeluar dari jendela. Mata yang mengecil bertukar membuntang terkejut. Gaya dia hampir terjatuh itu seperti ada yang menolak dia.

Serentak itu, aku dengar mereka bising-bising betutur menggunakan bahasa cina. Daniel menjerkah seseorang yang aku masih tak nampak kelibatnya. Namun setelah itu, Daniel tiba-tiba kembali ditolak. Kali ini Daniel ditolak tersandar pada dinding bilik.

"Auu... Sakitnya!" Aku yang tengok, aku yang dapat rasa sakit belakang tubuh lelaki itu. Tapi dengan siapa dia bergaduh?

Kelibat abang-abang aku semua dah tak ada lagi diluar rumah. Saat ini, aku ambik kesempatan untuk tunggu depan rumah Daniel walaupun aku tahu, suasana rumah Daniel tika ini agak tegang dan bising hingga mengganggu jiran-jiran. Cuma, jiran-jiran saja yang buat tak endah. Tapi bukan aku! Entah kenapa aku rasa risau dengan Daniel sekarang ni.

BAM!

Terhinjut bahuku mendengar itu. Daniel kini berada depan mata. Cuma dia tak pandang aku. Aku agak, dia yang hempas pintu tadi.

Dan masa itu juga, kelibat yang buat aku jadi takut itu keluar dari rumah mengikut langkah Daniel. Dia seperti mencemuh-cemuh Daniel. Aku tak faham sebab dia berturut bahasa cina.

"Apa kau buat kat depan rumah aku?" Tiba-tiba saja Daniel sudah keluar melepasi pagar dan berdiri betul-betul depan aku.

"Woi! Kau memang anak kurang ajar, kan? Aku tengah bercakap dengan kau lah, bodoh!"

DUSH!

"Argh!" Pantas tangan aku naik memegang dahi yang terkena balingan kasut boot besar pinangan dari orang tua tak guna tu! Ya, dia lah lelaki tua yang nak jual aku!

MASIH MENANTI ✓Where stories live. Discover now