56

299 35 10
                                    

SATU jam telah berlalu aku rasakan. Namun, aku langsung tidak ada rasa untuk keluar dari bilik ini. Aku cuba untuk tidak menangis lagi. Jadi, aku buat benda yang aku suka dengan melakar sebuah lagi design gaun labuh khas untuk dipakai oleh muslimah-muslimah diluar sana.

Puas menconteng-conteng lakaran, aku akhirnya dapat menyiapkannya. Selalunya, aku akan tersenyum jika design baru yang aku lukis, telah aku siapkan. Tetapi, kali ini...hanya pandangan kosong saja.

Aku yang masih setia duduk di atas kerusi meja belajaru, membuang pandangan ke awan yang mula gelap menandakan yang hujan bakal turun sebentar lagi. Dan sekarang ni, mungkin jenazah Abang Faiq telah selesai dikebumikan beberapa minit yang lalu.

Sedang asyik merenung langit, sesuatu kata-kata menjengah di kotak memori.

"Dia kata yang dia bukan pilihan hati kamu. Jadi, dia dah bertekad nak berjumpa seseorang untuk dibawa jumpa kamu. Bila mak cik tanya siapa 'seseorang' tu, dia cuma kata yang budak lelaki tu yang kamu nakkan untuk dia jadi suami dan bukannya Faiq. Lepas tu, tiba-tiba dalam hujan lebat tu, Faiq keluar. Mak cik tak tahu apa yang dia cuba nak buat. Dia nampak tergesa-gesa masa tu."

Badan yang sedikit membongkok, aku tegakkan. Ada sesuatu yang aneh.

"...bukan Faiq je yang dikejarkan ke hospital. Kawan yang dia bawa dalam kereta tu pun ikut sama cedera parah. Tapi mak cik tak tahu siapa kawan dia tu. Mak cik cuma sempat tengok muka dia je."

Kedua tangan yang diletakkan atas meja, perlahan-lahan kau turunkan jatuh ke sisi. Aku menggeleng kepala. Awalnya perlahan. Namun, bila difikirkan lagi kata Mak Cik Salmah yang satu itu,

"Kawan yang dia bawa dalam kereta tu pun ikut sama cedera parah."

Aku menggeleng laju dengan bibir yang sudah menggeletar.

"Tak mungkin..."

"Dia kata yang dia bukan pilihan hati kamu. Jadi, dia dah bertekad nak berjumpa seseorang untuk dibawa jumpa kamu."

"Tak..."

"...dia cuma kata yang budak lelaki tu yang kamu nakkan untuk dia jadi suami dan bukannya Faiq."

Aku menggeleng lagi. Dan kali ini kedua tangan aku menyentuh kepala.

"Tak mungkin!" Teriakku.

"Safi!"

Aku menoleh. Mak Nor berlari anak menghampiri aku. Kedua lengan aku disentuh.

"Kenapa ni, Safi? Kamu ada rasa sakit lagi ke?" Cemas wajah tua itu bertanya.

Mata aku bertakung.

"Safi...Safi nak jumpa dia, Mak Nor!"

"Ya...ya...siapa yang kamu nak jumpa tu?"

"Dia yang Safi tunggu selama ni! Safi nak jumpa dia!" Aku bingkas bangun dari tempat dudukku dan dengan pantas, aku membongkar almari cuba mencari tudung. Mujur aku sudah pakai baju lengan panjang yang melepasi punggung dan seluar palazo.

"Safi nak pergi mana, nak? Cakap dengan Mak Nor dulu!"

Usai jumpa tudung sarung, aku lantas sarungkannya dan segera berlalu keluar dari bilik itu.

"Safi!"

Aku hanya endahkan panggilan itu dan terus berjalan ke garaj. Dalam fikirkan aku yang sekarang ini hanyalah berfikir yang semua itu tidak mungkin berlaku pada dia. Cukup Abang Faiq saja yang pergi meninggalkan dunia ini.








































MASIH MENANTI ✓Where stories live. Discover now