15

277 53 7
                                    

MACAM biasa, waktu balik sekolah aku akan berdiri sebelah pokok besar di luar kawasan sekolah untuk tunggu kemunculan dua pengawal kacak aku. Aku melepaskan keluhan panjang. Hari ini di sekolah, banyak kali aku mengeluh dek kusut memikirkan tentang pertandingan kawad kaki itu.

"Eryn!"

Aku toleh. Fasha berjalan menghampiri aku dengan beg yang digalas di belakang seperti biasa dengan senyuman lebarnya apabila menegur aku. Namun, aku tak membalas senyumannya. Hanya riak wajah muram saja aku mampu pamerkan padanya.

"Eryn, kenapa ni?"

Aku menggeleng lemah. Kalau aku cakap nanti...mesti dia tetap nak aku join pertandingan tu. Kem perkemahan aku rasa aku boleh terima lagi. Tapi bukan kawad kaki! Mengenangkan aku, aku mengeluh lagi.

"Eryn! Kau ni kenapa? Cer cerita aje dekat aku apa masalah kau ni." Desaknya siap menggoncang-goncang lengan aku.

"Fasha, aku..." Wajah Fasha aku renung sejenak. "...aku tak nak join kawad kaki. Ak-aku tak minat."

Usai mengatakan hasrat hati, kini jelas riak wajah Fasha berubah. Senyumannya hilang. Melihat perubahan itu, pantas aku berkata,

"Tapi! Tapi...kem perkemahan tu aku join!" Tangan diangkat lagak orang sedang berirkrar.

Fasha diam dalam seminit aku kira. Setelah itu, dia tiba-tiba ukir senyumannya kembali.

"Asalkan kau ada dengan aku pun dah kira okey!"

Aku turut tersenyum lega. Lega Fasha tidak lagi terasa hati malah relakan saja aku tidak pergi turut serta kawad kaki.

"Terima kasih, Fasha sebab faham aku!" Aku peluk Fasha.

Namun, Fasha bergelut minta dilepaskan dek terasa rimas. Aku tertawa kecil seraya meleraikan pelukan. Wajah Fasha aku pandang sambil tersenyum lebar.

"Fasha, kau kawan aku dunia akhirat. Ingat tu!" Pesanku dalam tersenyum.

"Weh apa ni buat aku terharu!" Lengan aku dipukul perlahan olehnya.

Serentak itu kami berdua pun ketawa bersama sambil menunggu transport masing-masing mengambil.

"Fasha, kau kenal Daniel Bryan budak kelas Sains?" Entah kenapa tiba-tiba soalan itu terpacul keluar dari mulutku. Fasha aku lihat seperti terkedu.

"Kau kenal dia?" Soal Fasha kembali.

Aku angguk. Jiran yang sebelum ini aku tak pernah tahu namanya dan lepas berhari-hari dan berkali-kali berjumpa, baru masing-masing tahu nama masing-masing. Daniel pun tahu nama aku sejak kami ditimpa kemalangan yang hampir membawa nyawa aku melayang hari tu.

"Kenapa kau tiba-tiba tanya pasal dia?" Soal Fasha lagi. Dan entah kenapa aku rasakan ada nada cemburu disebalik soalannya. Tapi kenapa pula Fasha nak cemburu?

"Kau rapat dengan dia?" Soalan dibalas soalan. Sengaja aku tanya perihal itu pada Fasha sebab nak tahu juga pengenalan mereka macam mana. Sekadar kawan atau lebih?

"Akulah orang paling bahagia, Eryn kalau dapat rapat dengan dia." Dia tersenyum simpul seperti ada maksud tersirat disebalik senyumannya.

"Kenapa pula?"

"Sebab tak pernah lagi ada perempuan yang aku nampak, ajak dia bercakap. Kalau bercakap pun mungkin cuma benda penting aje. Orang kata, dia sombong sebab tak sosial. Tapi bagi pendapat aku, masing-masing ada perangai tersendiri. Bila kita tak bertegur sapa, tak bermaksud kita sombong. Kadang, mungkin sebab kita yang memang jenis tak sosial dengan orang, atau pemalu, atau riak kita nampak sombong di mata orang tapi sebenarnya diorang yang cakap kita sombong tu tak kenal perangai kita lagi. Dan aku cuma husnuzon yang budak Daniel tu jenis budak yang pendiam."

MASIH MENANTI ✓Where stories live. Discover now