31

232 40 2
                                    

JEDA. Daniel seolah terdiam mendengar soalan yang aku ajukan. Namun begitu, aku masih menunggu dengan sabar sesuatu yang bakal keluar dari mulutnya. Aku kerling sekilas dia di sebelah. Daniel seperti termenung jauh memandang depan dan aku tak pasti dia termenung pandang langit yang jauh di sana atau laut.

"Siapa kata aku tak suka dia? Aku suka je. Tapi sebagai seorang kawan." Akhirnya jawapan keluar. Tapi Daniel tak pandang aku. Jauh dalam sudut hati, aku terasa ada perasaan lega menyelit.

"Habis tu, kenapa kau dah tak bertegur dengan dia? Sejak bila hubungan kau orang jadi macam orang asing?"

Telinga aku menangkap Daniel melepaskan keluhan kecil.

"Dia sebenarnya pendiam sebelum aku ajak dia berkawan."

"Maksudnya betullah, kau yang tolong ubah sikap dia daripada pendiam kepada friendly dengan orang sekeliling?" Fasha pernah cerita dekat aku waktu kem perkemahan perihal itu. Cuma dia tak bagitahu aku gerangan yang ubah dia macam tu.

Daniel angguk. Dan aku seakan tak percaya mendengarnya. Bagaimana Daniel yang pendiam begini boleh ubah sikap orang lain yang juga pendiam sepertinya kepada peramah?

"Tapi macam mana? Yelah, kau pun pendiam juga macam tak sosial dengan orang aku tengok. Tapi kau juga yang tolong ubah Fasha yang pendiam tu jadi peramah."

Daniel kalih wajah pandang aku. Bibirnya terukir senyuman yang sukar aku tafsirkan.

"Itu apa yang kau nampak. Kau tak nampak macam mana aku sebelum ni, jiran. Aku bukan macam yang kau nampak sekarang."

"Jadi bagitahulah aku macam mana kau yang aku tak pernah nampak tu. Aku pun nak kenal kau juga macam mana Fasha kenal dengan kau!" Entah kenapa aku emosi. Adakah ini sebab aku cemburu dengan Fasha?

"Cakap sajalah yang kau dengki dengan aku sebab pernah rapat dengan Dani lebih lama dari kau, Eryn!"

Kata-kata itu mula bermain di minda. Ah! Aku cemburu ke? Dengan kawan sendiri? Sebab seorang lelaki?

"Yang kau nak marah-marah ni apa pasal?" Keningnya bertaut memandang aku.

Aku terdiam. Anak mata, aku larikan dari terus direnung Daniel. Malu kian terasa buat kali kedua. Aku obvious sangat ke?

"Fasha tu kurang kasih sayang dari parents dia. Parents dia tak habis-habis sibuk dengan hal kerja. Biasalah, orang kaya. Sebab tu dia bersikap macam tu dulu. Dan disebabkan dia pendiam macam tu, tak ada yang berani dekat nak berkawan dengan dia kecuali aku. Aku cuma kesian tengok dia macam tu. Dia seorang-seorang tiap kali waktu rehat. Kelas aku pula lain. Jadi, aku pun ajak dia berkawan dan usaha tolong dia apa yang patut dia buat kalau nak kawan ramai. Bertahun berlalu. Aku tak sangka aku dapat kata luahan dari Fasha. Dia kata dia suka aku. Tapi aku tolak sebab aku ada alasan aku tersendiri." Daniel menarik nafas panjang.

"Tapi lepas tu, dia berbalik jadi pendiam. Aku cuba pujuk dia balik sebab aku cuma fikir dia ni kawan aku. Jadi, dengan pujuk tu... Aku bagi dia rantai sebagai hadiah yang hubungan aku dengan dia tak lebih tak kurang. Cuma kawan. Tak lama, dia buang rantai tu dekat aku. Dia kata aku bukan kawan dia dah. Dia tak nak berkawan dengan orang gila macam aku. Dia kata aku tak normal. Dia kata dia lebih rela bersendiri daripada berkawan dengan orang tak betul macam aku. Tapi aku tetap bagi dia balik rantai tu." Suaranya bertukar keruh dan semakin perlahan.

Aku terkejut melihat Daniel sudah menitiskan air mata. Pertama kali aku tengok dia menangis. Apa aku nak buat ni?

"Aku dah kata, aku tak gila. Aku cuma serabut dengan hal aku! Aku tak nak dia suka aku cuma atas sebab kesian tengok hidup aku yang tak terurus masa tu. Sebab aku tahu... Dia cuma kesian tengok aku setiap kali kita orang berjumpa. Sebab sejak kita orang berkawan, segala-galanya aku cerita dekat dia pasal apa yang kau dah lalui. Tapi aku tak pernah expect yang dia sanggup cakap kat aku macam tu!" Daniel menekup muka dengan kedua tangan.

MASIH MENANTI ✓Where stories live. Discover now