41

201 37 27
                                    

TELEKUNG yang sudah siap disarungkan ke tubuh, aku betul-betulkan sedikit di hadapan cermin dalam ruang solat dalam vila ini. Dan ya, vila ini memang papa sudah menyediakan surau mini untuk orang-orang dalam vila ni solat di sini jika hendak berjemaah.

Saat itu juga, mata aku menangkap susuk tubuh yang baru tiba masuk ke dalam ruang solat. Terhenti pergerakkan tanganku dari terus membetulkan telekung yang dipakai. Namun, tubuh aku pula yang laju berpusing ke belakang memandang gerangan yang baru masuk itu.

Kami berpandangan.

"Apa abang buat dekat sini? Mana Mak Nor?" Soalku curiga. Sepatutnya Mak Nor yang masuk sini. Sebab Mak Nor kata nak berjemaah dengan aku. Tapi, kenapa orang tua ni pula yang masuk? Siap basah-basah lagi di muka.

Kopiah putih yang berada di tangannya diletakkan atas kepala setelah menyelak ubun-ubun rambut yang menjuntai di dahi ke belakang.

"Payah borak dengan budak macam kau ni." Dia menggeleng-gelengkan kepala.

"Kau sendiri dah nampak yang aku masuk sini dengan kain pelikat, berkopiah, berwudhuk lagi. Takkan nak buat maksiat dengan kau pula? Semua ni sebab kau juga tahu yang sibuk terlolong dekat dapur tadi sampai kita tertinggal nak solat Asar dengan dia orang tadi." Sempat dia menjeling aku sebelum melangkah ke tempat imam di depan.

Aku buat muka jelik. Kalau ya pun nak sindir, tak payahlah straight forward sangat. Heh!

"Alah, tanya je."

Abang Faiq menoleh.

"Tanya soalan tu biarlah spesifik sikit. Dahlah, cakap dekat Mak Nor yang aku solat sunat dulu."

Tanpa dia sedar, aku menjuihkan bibir sedikit sebelum mengangguk sebagai tanda yang aku akur.

"Allahuakbar..." Abang Faiq mula angkat takbir.

Dan aku, kembali betulkan telekung di hadapan cermin sambil menunggu kedatangan Mak Nor. Mana Mak Nor ni? Tak sampai-sampai lagi?

"Eh, cepatnya Faiq mandi." Satu suara menjengah dari belakang. Aku sedikit terkejut.

"Dia mandi?"

Mak Nor angguk mengiyakan.

"Yelah, kan tadi dia berpeluh main bola dengan abang-abang kamu tu. Dia tumpang mandilah tadi. Afiq yang pinjamkan baju."

Aku sekadar mengangguk.

"Oh, Abang Faiq kata dia solat sunat dulu." Beritahuku.

Mak Nor tidak semena melepaskan tawa halus perlahan. Aku menjungkit kening sebelah. Hairan.

"Mak Nor ni dah kenapa?"

"Mak Nor tengok kau orang ni dah macam laki bini dah. Tadi dekat dapur, dia yang letakkan ais dekat muka kamu, sekarang, berjemaah dengan kamu. Siap panggil 'abang' lagi. Bila Mak Nor tengok balik, kau orang memang serasilah." Bisik Mak Nor.

Aku menjegil mata. Terkejut mendengar luahan Mak Nor. Wah...dah kalau aku dengan Abang Faiq tu macam laki bini tengah berjemaah, habis tu, Mak Nor ni bagaikan mak mertua aku yang ikut join solat berjemaah juga lah?

"Apalah Mak Nor ni. Kan Safi muda lagi. 17 pun belum masuk. Tak ada masalah nak fikir kahwin-kahwin ni. Ish." Aku menggeleng kepala tidak setuju jika aku dan Abang Faiq dianggap sebegitu rupa.

Yelah, bagaimana aku dan Abang Faiq boleh jadi laki bini pula, sedangkan hati aku pada Daniel? Dan orang yang aku suka itu ialah Daniel. Bukan Abang Faiq yang perangainya lebih kurang Daniel.

"Eleh, macamlah Mak Nor tak tahu yang Safi sekarang dah ada boyfend."

"Yelah, boyfend tu maksudnya kawan lelaki, Mak Nor. Safi cuma kawan ajelah dengan dia." Nafiku. Dari mana Mak Nor dapat tahu perihal itu, malas aku ambil tahu.

MASIH MENANTI ✓Where stories live. Discover now