SUDAH 15 minit berlalu aku rasakan. Dan aku masih setia berdiri di sisi katilnya sambil memeluk tubuh dengan mata aku sayu merenung wajah pucat itu.
Terima kasih untuk segala-galanya, Daniel. Terima kasih.
Sedarlah. Abang Faiq dah pergi. Dan sekarang, kau dah ada depan mata aku. Jadi, aku merayu...jangan tinggalkan aku kesepian macam ni.
Setitis air jernih kembali tumpah keluar dari kelopak mata. Cepat-cepat aku mengesat air mata itu. Erman sudah menyuruh aku agar jangan menangis depan Daniel. Kata Erman, Daniel pernah mengatakan padanya yang Daniel tidak suka melihat aku menangis kerananya.
"Aku pun nak minta maaf lepas apa yang aku dah buat dekat kau. Sekarang, aku nak balik dulu. Nanti aku datang lagi. Aku harap, bila aku datang nanti, kau dah sedar dan pulih sepenuhnya."
Usai meluahkan kesemuanya, aku kemudian melangkah keluar dari bilik wad itu.
"Dah?" Keluar saja, Erman menyoal.
Aku mengangguk sebagai jawapan.
"Terima kasih sudi ceritakan semuanya dekat saya."
Erman pamer senyum.
"Apa-apa hal, aku bagitahu kau lepas ni." Telefon di tangannya ditunjuk padaku menandakan yang dia akan menelefon aku jika ada apa-apa hal. Ya, kami sempat bertukar nombor telefon sebelum aku masuk melawat Daniel tadi.
"Bukan awak tak bagi saya ambik tahu pasal Daniel ke?" Sengaja aku mengusik.
"Itu sebab aku masih tak percayakan kau." Erman kemudian tertawa kecil.
Aku hanya tersenyum.
"Saya balik dulu."
Erman mengangguk. Usai itu, aku mula melangkah pergi ingin pulang. Keluar saja dari hospital, kereta papa aku tuju dengan hati yang sedikit tenang. Cermin tingkap kereta, aku ketuk bagi menyedarkan papa yang kelihatan tertidur di tempat pemandu.
Papa terjaga dari tidurnya dan cepat-cepat dia membuka kunci pintu kereta setelah melihat aku.
"Macam mana keadaan Daniel?"
"Dia koma."
"Safi tak nak jaga dia ke?"
Aku menggeleng.
"Kawan satu rumah dia yang jaga Daniel selama ni."
"Baguslah macam tu." Kereta mula meluncur keluar dari tempat parking kereta dan seterusnya membelah jalan raya.
Dalam beberapa minit suasana dalam kereta sunyi, aku berniat untuk menanyakan sesuatu pada papa yang memandu.
"Papa tahu tak yang arwah Abang Faiq selama ni tahu Daniel dekat mana?"
"Tak tahu pula. Kenapa?"
"Kawan Daniel ada cerita dekat Safi tadi, yang Abang Faiq rupanya sejak 7 tahun lalu lagi dah tahu keberadaan Daniel."
"Maksudnya dia selalu jumpa Daniel lah?"
"Yang selalu tu tak pastilah. Tapi adalah Abang Faiq jumpa dia."
"Jadi kenapa? Kamu rasa marah dengan arwah Faiq sebab tak pernah bagitahu kamu pasal Daniel?"
"Orang dah meninggal, pa. Takde gunanya Safi nak simpan dendam ke apa. Lagipun masa Daniel takde, Abang Faiqlah yang jadi pengganti dia. Perangai pun lebih kurang je dia orang tu."
"Baguslah macam tu. Tak adalah kamu sunyi sangat selama Daniel takde ni."
"Tak sunyi tu ada betulnya juga, pa. Tapi orang yang Safi lebih suka tu ialah Daniel dan bukannya Abang Faiq."
YOU ARE READING
MASIH MENANTI ✓
Teen FictionTEEN FICTION || SAD ROMANCE || MYSTERY Pindah tempat yang baru, mungkin akan dapat kehidupan baru juga. Namun, rancangan Tuhan itu sukar dijangka apabila takdir menemukan Eryna Safiya dengan seorang jiran yang kacak, Daniel Bryan. Akan tetapi, nama...