11

359 53 4
                                    

BUKU Bahasa Cina yang dipegang aku renung sejenak. Keluhan panjang dilepaskan. Helaian pertama aku selak. Kini, jatuh rahangku tatkala melihat tulisan-tulisan pensil itu memenuhi ruang-ruang yang kosong di tepi petikan. Dan kesemuanya bahasa cina. Langsung tiada bahasa melayu sikit pun.

"Gila cantik tulisan dia!" Pujiku perlahan.

Helaian lain diselak-selak lagi. Selain dari tulisan contengan di ruang kosong, terdapat juga sticky note yang ditampal pada buku itu. Wah, mesti dia set-set budak pandai!

Namun, apabila sibuk teruja melihat buku yang isinya aku langsung tak faham, baru aku teringatkan sesuatu. Aku berdiri depan rumah dia ni bukan masanya untuk aku kagum dengan dia yang rajin!

Terdapat dua keping not RM50 aku selitkan dalam buku tu. Bukan nak rasuah dia untuk maafkan aku. Tapi duit tu sebagai ganti yang semalam. Dia belanja aku makan, dia ajar aku main skating sampai aku hampir pandai imbangkan diri.

Aku tersenyum kecil apabila mengenangkan hari semalam. Aish, Safi! Yang lepas tu dahlah!

Sekarang ni, buku dia ni aku nak letak mana? Takkan nak letak atas lantai ni? Ilmu kut!

"Hoi! Kau siapa?!"

Disebabkan terkejut, tubuhku automatik pusing ke belakang mendengar suara garau itu menegur. Buku Daniel aku peluk erat di dada sebab takut yang mula muncul dalam diri. Nak-nak pula pak cik itu berjalan menghampiri aku dengan matanya memandang atas bawah. Kaki pula tak tahu kenapa seolah digam.

"Badan kau cantik. Kalau aku jual kau dekat Ah Long, mesti hutang aku dah selesai," Dia senyum sinis.

Jantungku berdetak laju mendengar ayatnya. Tak tengok apa-apa, aku terus larikan diri nak masuk ke rumahku di sebelah. Namun, belum sempat aku kuak pagar, tidak semena badan aku digendong oleh pak cik ini. Dia tergelak sinis.

"Kau nak lari mana, huh? Kawasan rumah ni sunyi waktu-waktu macam ni. Jangan harap ada yang akan tolong kau!"

Disebabkan aku digendong macam guni, kaki yang tergantung itu aku sepak-sepak di dada orang tua ini.

"Sakitlah, bodoh! Kurang ajar betul budak ni! Kau tunggu..."

Dia tak membalas pukulan aku. Aku tak tahu kenapa. Dan dalam masa yang sama, dia berjalan bawa aku ke lorong yang memisahkan rumah aku dan Daniel sambil dia bercakap dalam bahasa cina. Mungkin dia tengah call orang.

Ya Allah, kenapa aku tak berani nak jerit ni?

Tak lama itu, ada sebuah van putih menghampiri kami. Aku dah mula cuak. Adakah aku benar-benar akan dijual dengan umur 17 tahun? Ya Allah...tolonglah.

Aku dah mula menangis. Menangis disebabkan takut, dan menangis disebabkan kecewa dengan diri sendiri.

"Le... lepaskan akulah bodoh!" Aku tendang dengan sekuat hati tubuh pak cik yang gendong aku.

"Aduh!"

Terus aku terlepas dari pegangannya. Tanpa membuang masa, aku berlari laju untuk pergi ke rumah bodyguards aku.

Tapi, tak semudah yang aku sangka. Dua orang lelaki berbadan tegap dengan tattoo yang terlekat pada lengan masing-masing mengepung aku seraya tersenyum sinis.

"Once kau dah terlibat dengan dunia kami, jangan harap kau dapat lepaskan diri! Lan, angkut dia masuk van!"

Aku sedar jika nak dibandingkan aku dengan dua ketul raksaksa di depanku ini, aku dua kali ganda lebih kecil. Tapi, kecil-kecil tak bermaksud lemah.  Nak lawan mereka mungkin aku akan kalah. Jadi, sebab kita kecillah masa-masa macam ni kita kena licik dan main kotor!

MASIH MENANTI ✓Where stories live. Discover now