"APA DIA?!" Boleh runtuh agaknya rumah aku sekarang kalau aku jerit kuat lagi. Abang Afiq mengangguk tenang seperti sudah tahu reaksi aku akan jadi begini.
"Dah 2 hari Safi cuti sekolah sebab penat layan 3 hari dekat sana, lepastu abang nak Safi berlatih pula?" Aku tak puas hati. Sudah 2 hari aku suka-suka hati ambik cuti tak datang sekolah sebab ingat nak rehatkan diri dari penat menghentak-hentak kaki dekat tengah panas hari tu.
"Sebab kau dah cuti 2 harilah papa kata Safi dah boleh mula berlatih taekwondo. Lagi pun benda ni untuk kebaikan Safi juga. Tak ingat ke, macam mana Safi boleh cedera teruk sebab kena culik hari tu?" Abang Afiq bercekak pinggang.
"Alah, itu sebab Safi yang pergi terjun keluar..." Suaraku sengaja aku perlahankan.
"Sekurang-kurangnya kalau Safi pandai berlawan, benda tu takkan terjadi!" Suara Abang Afiq sedikit meninggi. "Dah, berhenti bagi alasan! Pergi kemas barang-barang kau sekarang."
Kali ni aku sudah tak boleh melawan. Bila Abang Afiq sudah meninggi suaranya, memang aku kena akur. Sebelum melangkah, aku mengeluh letih.
Pintu bilik aku kuak sebelum melangkah masuk. Bagasi roda yang diletak hujung sudut, aku ambil. Segala pakaian yang ingin dibawa, aku masukkan ke dalam beg bagasi setelah membuka zipnya.
Hampir 20 minit aku persiapkan diri dan mengemas barang. Setelah puas dengan awning tudung, baru aku keluar dari bilik. Kelibat Abang Afiq tak ada di ruang tamu. Mungkin bersama Abang Adam dan Abang Zafir. Sudahnya, aku sendiri keluar untuk mencari kelibat mereka.
"Hoi, jiran!"
Sudah hampir sebulan aku duduk rumah yang terletak bersebelahan rumah Daniel. Mana mungkin aku masih tidak dapat meneka siapa yang menegur dengan cara itu. Hanya dia saja. Ya, dia.
Jiran kacak.
"Kau nak pergi mana dengan beg besar tu?" Tegurnya yang baru lepas melangkah menghampiri aku.
"Sibuklah." Mood aku pagi-pagi Sabtu begini sudah hilang sejak Abang Afiq bertegas tadi.
"Lari rumah lagi?"
Semerta telinga aku berdesing panas dengar ayat itu. Dari hari tu tak sudah berfikir aku lari rumah!
"Apa maksud kau 'lagi'?"
Dia menjungkit kedua bahu. "Yelah, hari tu kau dah tak datang sekolah 2 hari. Mesti masa tu kau tengah plan macam mana nak lari rumah, kan? Aku tahu dah."
"Malaslah aku layan kau ni."
"Tapi aku tengah nak kau layan aku sekarang ni."
Aku putar bola mata. Sesekali, mata aku memandang rumah sebelah. Kut-kut Abang Afiq sudah keluar dari rumah dia orang ke...
"Kau tak kesiankan aku ke?"
Jantung bagai nak tercabut tatkala muka Daniel berada depan mata dengan dekat. Perasaan gugup yang mula muncul, membuatkan aku terpaksa menapak ke belakang agar jauh dari Daniel.
"Kesian apa pula ni?" Aku cuba berlagak tenang.
Daniel menjeling aku seperti selalu jelingan yang dilemparkan padaku.
"Cuba kau bagitahu aku betul-betul, kau nak pergi mana dengan beg besar tu?" Daniel menyoal lagi.
"Okey, aku cuba bagitahu." Muncul niat ingin mengusik Daniel.
"Ha, bagitahu."
Kemudian, aku menyepi tak bersuara. Mulut sengaja dikunci tak bergerak. Namun, semakin lama aku diam, semakin rasa nak tergelak melihat reaksi Daniel yang sudah memandang aku tak puas hati.
YOU ARE READING
MASIH MENANTI ✓
Teen FictionTEEN FICTION || SAD ROMANCE || MYSTERY Pindah tempat yang baru, mungkin akan dapat kehidupan baru juga. Namun, rancangan Tuhan itu sukar dijangka apabila takdir menemukan Eryna Safiya dengan seorang jiran yang kacak, Daniel Bryan. Akan tetapi, nama...