59

320 36 10
                                    

BANGUNAN gah yang terdapat nama yang ditampal pada bangunan itu, aku baca buat kesekian kalinya usai saja kaki betul-betul berdiri di depan bangunan itu.

DE Boutique.

Aku memandang kad hitam yang berada di tangan. Kad itu ialah kad yang dicipta khas untuk pemilik DE Boutique ini.

"Ini kad Daniel. Dia guna kad ni untuk scan dekat satu skrin sebelum dia nak masuk pejabat dia. Since dia dah tak ada, aku rasa dah tiba masanya aku pas kad ni dekat kau pula."

Aku buat riak terkejut. Terkejut besar!

"Kenapa bagi saya pula? Kan awak kawan dia? Awaklah uruskan butik tu." Aku mula cuak.

"Memanglah aku kawan dia. Tapi kau awek dia."

Lagi sekali, aku terkejut.

"Awek apa bendanya?!"

"Tak kisahlah semua tu. Ni, bukan ke ini impian kau dulu? Nak ada butik sendiri dan nak rekakan sebuah gaun yang cantik dan lepas tu, design yang kau reka sendiri akan jadi terkenal?"

Mata bundar aku yang memang sudah membulat, menjadi semakin membesar.

"Macam mana awak tahu?" 

"Macam kau cakap, aku kawan dia. Segala-gala pasal Daniel, aku tahu. Dah, ambik ajelah kad ni! Bila je kau masuk, terus pergi cari orang bernama Nazirah dan tunjuk kad ni kalau dia tanya kau apa-apa. Dia pengurus dekat situ."

"Seriuslah? Tak kira mencuri ke, ni? Yelah, tiba-tiba je awak nak jumpa saya dekat kafe Aisyah ni semata nak suruh saya ambik alih butik Daniel. Tak adillah macam tu! Saya bukan siapa-siapa pun."

"Daniel sukakan kau. That's mean, kau dikira someone special pada dia."

"Tapi masalahnya, tak lama lagi saya akan jadi seorang guru sekolah menengah tahu! Takkan saya nak buat kerja dalam 1 masa? Penatlah nanti..."

"Kau pemilik butik tu sekarang. It's up to you kalau kau nak cuti berapa lama ke apa. Sebab staff Daniel ramai. Dah, jangan nak bising lagi. Aku kata ambik, ambik!"

Nafas panjang dilepaskan. Namun pada akhirnya, aku mengatur langkah juga menghampiri pintu masuk itu.

"Hai, selamat datang. Cik nak buat tempahan apa-apa baju dengan pihak kami, ke? Kalau nak, kita boleh berbincang." Ramah seorang perempuan menegurku.

Aku beri senyum terpaksa.

"Err...saya-"

"Rara..!" Seorang lagi gadis tiba-tiba berlari seperti dalam ketakutan ke arah gadis di depanku yang dipanggil Rara olehnya.

"Ish! Kak Zirah ni, kenapa? Rara tengah ada customer ni!"

"Lipas, Ra...lipas terbang dekat buku lukisan akak!"

"Aduh...macam mana pula lipas boleh masuk butik ni? Dia pun nak buat tempahan ke?!"

"Alah, Rara...tolonglah ak-" pandangan gadis yang bernama Zirah itu menghala ke aku. Dia seperti tergamam lama.

Dahi aku berkerut memandangnya. Hairan dengan tingkah gadis yang bernama Zirah itu. Dah kenapa muka tu?

"Kak? Hoi!" Rara menepuk tangan depan muka Zirah.

Gadis bernama Zirah itu seperti tersentak.

"Er-eryna Safiya?"

Kali ini, kening sebelah aku pula menjungkit.

MASIH MENANTI ✓Where stories live. Discover now