27

214 42 3
                                    

TURUN saja dari bas, sudah dapat rasa angin kuat menyapa seluruh tubuh. Ada yang sudah bersorak riang melihat pemandangan pantai yang indah. Aku dan Fasha sudah tertawa suka menahan tudung dari terselak dek menahan angin.

"Kita akan berjalan kaki untuk pergi ke hotel berhampiran yang sudah ditempah. Jadi, saya harap semua yang ikut ni ada kaki masing-masinglah." Ucap cikgu perempuan itu diselitkan jenaka yang tak berapa lawak. Haha...

Aku toleh pandang pada sebuah bangunan yang tinggi itu. Agak sedikit jauh dari pantai. Fuh, mesti penat ni!

"Aku harap kita sebilik!" Ujar Fasha sedikit menjerit dek angin yang kuat menerpa.

Aku tak menjawab, sekadar senyum sebagai jawapan.

Usai semuanya telah bersedia untuk berjalan, akhirnya kami berjalan kaki pada hotel yang sudah di tempah. Setelah merasakan agak lama berjalan, aku melepaskan keluhan panjang.

"Eryn!"

Aku toleh belakang. Fasha tersengih-sengih dengan tangan yang sudah memegang telefon. Hmm...adalah tu merakamnya. Bukan aku tak tahu, Fasha ni boleh tahan kaki bergambar juga! Tipulah aku kata aku tak suka bergambar. Aku suka tahu! Cuma, biarlah masa aku tengah rasa confident yang aku ni cantik.

"Wah...kau nampak solehahlah hari ni, Eryn! Mana kau beli baju muslimah ni? Simple but nice, duh!" Fasha memuji.

Aku tersenyum. Inilah salah satu baju yang diberi Daniel selain hoodie muslimah hari itu. Tapi, mana mungkin aku akan bagitahu yang baju ini aku dapat dari lelak itu. Tak pasal kami perang dunia kali ke-3 pula.

"Kedai pakaianlah."

"Ish, kau ni!" Bahu aku dipukul sedikit kuat oleh Fasha. Aku hanya melepaskan tawa.

"Eh, dah sampailah!" Kata Fasha yang tampak teruja melihat bangunan yang sudah tersergam indah depan kami. Aku ikut pandang pada pintu masuk di situ.

Masuk saja melepasi pintu moden itu, terasa angin kuat yang menyapa tubuh itu hilang semerta. Kini, disapa dengan penghawa dingin pula.

Mataku meliar memandang sekeliling kawasan hotel yang ramai orang sedang menempah. Ada juga pekerja yang sibuk lalu-lalang melakukan tugas mereka. Namun, apabila mata aku terpandang pada satu sudut, aku tercengang.

"Mama?" Gumamku perlahan. Cukup aku saja yang dengar.

Serentak itu, bahu aku dicuit oleh seseorang membuatkan aku terpaksa alih perhatian dari terus memandang wanita yang sibuk menolak troli.

"Eryn! Cikgu bagi kita pilih pasangan sendiri untuk satu bilik. 4 orang 1 bilik. Jom, naik!"

"Ha? Oh...yelah."








ORANG-ORANG dalam bilik yang sekarang aku duduki ini sedang sibuk mengemas dan menyusun barang-barang mereka. Kecuali aku yang sedang elok bersila atas katil sambil tangan bersilang di dada.

Katil aku berhadapan Fasha. Dan katil aku juga terletak pada bahagian hujung di mana aku dekat dengan jendela bilik hotel ini. Baguslah, dapat juga aku tengok-tengok keadaan luar hotel melalui jendela.

"Eryna? Asal kau tak kemas-kemas barang kau lagi?" Satu suara menegur di depan. Fasha menghampiri aku seraya melabuhkan punggungnya atas katil empuk hotel ini.

"Ha? T-tak...aku...cuma terfikirkan sesuatu. Tapi, tak ada hal apa pun."

"Dah kalau terfikirkan sesuatu tu mestilah ada hal. Apa pun, kau okey ke tak sekarang ni? Sejak masuk hotel tadi aku tengok kau macam muram je."

MASIH MENANTI ✓Where stories live. Discover now