Malaysia ni ada empat musim. Musim angin monsun, musim tak menentu, musim panas dan musim buah. Habis musim monsun, sekarang masuk musim tak menentu. Sekejap hujan sekejap panas. Kalau panas, sepanas-panasnya panas. Kalau sejuk, sesejuk-sejuknya sejuk.
Cincin Aira aku sudah serahkan kepada emak untuk digubah. Seminggu lagi majlis pertunangan akan dijalankan.
Baju-t lengan pendek berlogo bomba berwarna biru tua aku sarung dipadankan dengan seluar celoreng. Siap sedia untuk menjalankan tugas. Disebabkan hari ini aku rajin banyak, sebelum subuh tadi aku dah bersilat di dapur. Mi goreng basah dua bungkus aku masakkan untuk semua orang. Senang hati punya fasal.
Ketika menuruni tangga, aku terserempak dengan Aira yang juga membawa bekas di tangannya.
"Apa tu?" Aku bertanya terlebih dahulu.
"Puding roti. Tu apa?" Soalan dipulangkan kembali kepada aku.
"Mi goreng basah."
"Yummy happy tummy!" Tersenyum riang Aira bila mendengar menu sarapan pagi yang aku buat.
Pasukan Alpha 122 berkumpul di pantri untuk bersarapan bersama-sama. Meriah juga sarapan hari ini ditambah dengan sandwich telur mayo yang dibuat oleh isteri Luthfi.
"Makan tenang-tenang, anak-anak." Cik Ros geleng kepala melihat telatah kami.
"Entah, ni makan macam biawak." Sambung Cik Razak.
Lew tersengih. Aku tak tahu apa yang berada dalam mindanya.
"Saya ada satu teka-teki. Kalau biawak nampak partner dia keluar dengan biawak lain, dia cakap apa?" Lew cuba menahan sengihannya.
"Biawak tak boleh bercakap, Lew. Dia jelir jelir lidah je." Nufail membuat gaya biawak jelir lidah.
"Teka je la." Lew tetap mahukan jawapan.
"Dia tak cakap apa-apa, dia walk away je dengan hati yang hancur berderai." Azlan mencuba.
"Tu kau putus cinta Lan." Kumar mencelah.
"Dah? Dah ke semua orang?" Lew nampak tak sabar untuk memberitahu jawapan kepada teka-tekinya.
Masing-masing mengangguk sudah. Tak tahu nak jawab apa.
"Dia cakap macam ni, bi! Awak curang dengan saya?!"
Darwish yang sedang meneguk air teh susu terus tersembur ke muka Lew. Tersedak budak tu dibuatnya.
"Oi, melekit!" Lew bangun untuk mencuci wajahnya yang telah menjadi sasaran semburan Darwish.
"Kau pegang Lew, kau pegang dia sekarang. Aku rasa macam nak tumbuk orang." Alex sudah siap mengepal penumbuknya.
"Sabar Lex, sabar. Nanti kita rendam dia dalam tangki terus." Aira mengambil biskut kering kemudian merendamnya seperti sedang membayangkan Alex yang direndam.
Boleh tahan kejam.
"Perhatian, perhatian, perhatian! Panggilan khidmat khas menangkap biawak beralamat di No. 32, Jalan Bakti Jaya 1, Taman Bakti Jaya. Semua anggota bertugas diminta bersiap sedia."
Siren dibunyikan supaya semua anggota bertugas dapat berkumpul dengan kadar yang segera.
Tu la orang kata jangan disebut-sebut nanti dia datang. Kan dah mendapat. Pagi-pagi dah jumpa biawak.
"Ha Lew, bi awak tu dah panggil. Cepat sikit turun." Cik Ros dah bercekak pinggang di tepi Lew yang masih mencuci muka di sinki pantri.
Cik Razak akan menyelia operasi pada hari ini. Cik Zamani terus memandu jentera ke lokasi operasi.
YOU ARE READING
ALPHA 122
ActionALPHA 122 merupakan satu daripada tiga pasukan bomba di Balai Bomba Siber Raya. Sedia berkhidmat tanpa mengira susah dan penat. Kejar biawak, tangkap ular, selamatkan kucing dalam longkang, buka pintu terkunci, terjun dalam api, meredah banjir, tump...