BAB 57

560 33 4
                                    

"Aaaaaa cantik gilaaaa kak Izzahhh" aku menjerit.

"Oi diam sikit la. Kat atas ni kena jaga mulut." pesan kak Izzah.

"Ops! kenapa pula?" aku curious.

"Tak payah tahu la. Tapi camtu la. Jangan lah cakap sembarangan. Lek lek je." katanya lagi.

"Kau apa cerita sekarang?" kak Izzah tiba-tiba memulakan deep conversation.

"Cerita apa?" aku blur.

"Pasal kau la... Anything. Study kau. Futsal kau. Future kau. Aku dengan yang lain macam risau la nak tinggal kau nanti. Sekarang dah bulan 8. Next month kitorang dah busy pecutan bagai. Nak trial. Lepastu fokus SPM pula. Tak boleh banyak spend time dengan kau sangat." kata kak Izzah panjang lebar.

"Aaa kak Izzah niiii!! Janganlah buka cerita sedih lagi. Jiah tak nak fikir lagi benda-benda tu." aku memangkas perbualan mengenai topik itu. Sedih.

"By hook or by crook, it will happen kan? So kau kena slowly la build connection. Cari sebab kenapa kau kat sini. Cari kawan susah senang kau. Suraya tu okay la bagi aku. Pass la nak handle kau so far yang aku tengok. Tapi jangan lah harap dia sorang. Ni homework pun kau depends on dia. Kalau anything happen dekat dia? Macam mana?" kak Izzah umpama bawa aku berfikir sekali. Aku hanya mampu berdiam dahulu. Tengah cuba hadam.

"Ke kau sebenarnya just nak buli Suraya tu je? Tahu la dia innocent." kak Izzah menyambung lagi.

"Hey mana ada buli!! Jiah pun innocent okay!" aku mempertahankan diri sendiri.

"Memang la kau innocent. Tapi muka je la. Belakang macam hantu." kak Izzah jujur. Siot.

Tanpa diduga, satu bunyi aneh muncul di semak samun sekeliling itu. Kami berdua berpandangan.

"So back to the question, apa cerita kau sekarang?" soalan pertama muncul kembali untuk menutup perasaan takut

"Hmmm macam mana eh nak cerita. So far Jiah busy dengan study and futsal jela. Like pagi full class, waktu prep buat homework, lepastu futsal. Biasanya malam Jiah penat training sikit, so prep malam tak berapa nak produktif. Thats why selalu pinjam homework Suraya. Kadang ada terfikir nak studu group, tapi tu la. Masa tak cukup. Weekend mostly nak rehat. Gitulah." ulas aku panjang lebar.

"Mentor mentee house kau?" tanya kak Izzah pula.

Kak Izzah mungkin belum tahu pasal mentor mentee ni sebab aku hanya bagitahu dekat Kak Sha je since dia berkait rapat dengan house. Setiap house cara mentor mentee adalah berbeza. Ada yang between dormmates. Ada yang buat one to one dengan senior which is my sistem adik kakak angkat. Gitu. So basically dia bebas ikut sistem house masing-masing. And for sure depends on penasihat house la.

"Hm Jiah tak involved dalam mentor mentee in group." jawab ku.

"Habistu? Ke sebab kau pandai sangat sampai takyah join?" teka kak Izzah.

"Eh takda lah. Kak Izzah, Jiah ni biasa-biasa jela." aku cuba meneutralkan pemikiran kak Izzah. Tak faham kenapa ramai ingat aku pandai.

"Then why kau tak involved?" tanya kak Izzah lagi.

"Jiah just tak involved in students' group je. Jiah kena one to one dengan cikgu Syafiza." balasku. Sedikit berat sebenarnya untuk aku cerita benda ni.

"Fuyoooo gila layanan kelas pertama kau Jiah! Mentor dengan cikgu terus. Kau mesti selalu skip mentor mentee dengan group lama kan? Thats why ada special treatment HAHHAAHAHA!!" kak Izzah membahan aku. Ni yang aku malas nak cerita ni.

Aku mencebik.

"HHAHAAHHha okay lah. Sorry-sorry. Tapi Jiah, satu benda kau kena tahu. Yang mungkin kau tak nampak. Cikgu Syafiza tu something else tau dengan kau. Dia sayang kau. Kau kena hargai." kak Izzah memberitahu.

Salah SarahWhere stories live. Discover now