Część 7

8 1 0
                                    

1. Uważni ludzie przystosowują się do wszystkiego, co przynosi życie. Nie uciekają przed trudnościami. Stawiają czoła życiowym wyzwaniom, czerpiąc siły z umiejętności związanych z uważnością, a wyciszanie pozwala Im odkryć, że nie muszą wpadać w pułapkę własnych myśli i uczuć. Są wytrwali w działaniach, które prowadzą Ich tam, gdzie chcą się znaleźć, ale potrafią zmienić kierunek, kiedy to, co robią, nie przynosi korzyści Ich sprawie. Bycie uważnym prowadzi do elastyczności myśli, uczuć i działań. Uważność jest kluczowa, jeśli chodzi o odkrywanie, jak żyć w zgodzie ze Sobą z odwagą i siłą. Przeciwieństwem takiej postawy jest nieuważność, czy też bezrefleksyjność, oznaczająca działanie bez namysłu i skupienia, ucieczkę przed własnymi uczuciami i rezygnację z robienia tego, na czym Ci zależy. Nieważność cechuje się zwykle brakiem elastyczności.

2. Stosujemy niezliczone sposoby unikania przykrych uczuć, ale wygląda na to, że żaden nie działa. Ludzie nadal panikują przed wystąpieniem publicznym. Nadal wydaje Im się, że świat się kończy, kiedy rozpada się przyjaźń. Nadal palą się ze wstydu, gdy ponoszą porażkę. Nadal czują złość lub upokorzenie, kiedy ktoś ich obraża. Wielu ludzi skrycie wierzy w Swoje wybrakowanie. Gdy czytasz te słowa, gdzieś na świecie ktoś myśli o samobójstwie. Ktoś płacze. Ktoś myśli nienawistnie o drugim człowieku. Ktoś czuje palący wstyd. Dlaczego nie możemy odegnać tych myśli i uczuć od Siebie? Dlaczego nie jesteśmy w stanie pokonać Naszych wewnętrznych potworów?

3. My, ludzie, nieustannie walczymy, żeby uniknąć przykrych uczuć. Unikanie trudnych emocji może Nam na chwilę poprawić samopoczucie, to w perspektywie długofalowej okazuje się nieskuteczne. Dlaczego? Ponieważ w świecie zewnętrznym łatwo możemy się pozbyć tego, co jest nieprzyjemne lub złe (np. śmieci), ale dużo trudniejsze - i zwykle niemożliwe - jest pozbycie się czegoś ze Swojego wnętrza (np. lęku).

4. Praca umysłu obejmuje dwa główne zadania. Wyszukiwanie problemów - umysł zawsze szuka tego, co może Ci zaszkodzić. Czasami jednak daje się ponieść. Rozwiązywanie problemów - umysł próbuje rozwiązać każdy wykryty problem i przy tym zadaniu też czasem daje się ponieść. Umysł ludzi dobrze się sprawdza w rozwiązywaniu problemów w świecie zewnętrznym. Jego machina jednak wcale nie działa tak sprawnie, kiedy jako problemy do rozwiązania traktuje myśli i uczucia. Czasami nawet Ciebie traktuje jako problem i próbuje dowiedzieć się, co jest z Tobą nie tak albo dlaczego nie jesteś ,,jak trzeba". Twój umysł to najpotężniejsza rzecz na świecie. Ale w ostatecznym rozrachunku to Ty obsługujesz tę machinę.

5. Twój umysł bardzo lubi wymyślać opowieści - zwłaszcza na Twój temat. Kłopot z jego historiami polega na tym, że w ich wyniku możesz dojść do przekonania, iż Twoja tożsamość i Twoja osobowość są ustalone i niezmienne, więc żadna zmiana nie wchodzi w grę. Na przykład jeśli uwierzysz w opowieść, że nie zasługujesz na miłość, to prawdopodobnie uwierzysz też, że tak łatwo miłości nie znajdziesz. Jeżeli dasz Sobie to wmówić i będziesz postępować tak, jakby to była prawda, może się to stać samospełniającą się przepowiednią.

6. Ludzie często boją się okazywać życzliwość samym Sobie. Boję się, że jeżeli będą dobrze traktować Siebie, to stracą kontrolę lub ujawnią wszystkie Swoje wady. Często obawiają się też, że okazywanie życzliwości samemu Sobie i utrata czujności spowodują problemy. Jednak takie przekonanie jest po prostu błędne. W rzeczywistości osoby, które potrafią być dla Siebie życzliwe, znacznie lepiej przystosowują się do stresujących sytuacji. Najczęściej mają też więcej samodyscypliny.

7. ,,Beznadziejny przypadek", ,,mięczak", ,,zero", ,,głupek" - te i niezliczone mnóstwo innych słów samokrytyki to osądy Naszego umysłu, które przychodzą i odchodzą jak pogoda. Ty jesteś jak nieboskłon, na którym pojawiają się zjawiska atmosferyczne. Czasami jest bezchmurne i słoneczne, czasami burzliwe, ciemno i ponuro. Nie musisz pozwalać, by oceny produkowane przez machinę umysłu Cię ograniczały. Nawet, kiedy Twój umysł próbuje Cię zmieszać z błotem, możesz korzystać z życia. Nadal możesz odwoływać się do Swoich wartości i robić to, na czym Ci zależy. Moje myśli przychodzą i odchodzą. Mogę ich słuchać, kiedy są pomocne, ale mogę też puścić je mimo uszu, kiedy Mi nie pomagają. Nawet, gdy Mój umysł Mnie torturuje, mogę znaleźć sposób na to, by okazać Sobie życzliwość.

8. Kiedy się nad tym zastanowić, czy nie wydaje się dziwne, że musimy planować robienie rzeczy, na których Nam zależy, zwłaszcza tych przynoszących Nam spełnienie i satysfakcję? Czy nie powinniśmy robić takich rzeczy naturalnie, spontanicznie? W rzeczywistości jest mnóstwo powodów, dla których ludzie nie robią tego, na czym Im zależy. Czasami nie wierzą, że zasługują na to, by zrobić dla Siebie coś dobrego. Czasami sądzą, że życzliwość wobec samego Siebie jest oznaką słabości lub braku samodyscypliny. Bardzo często dają się tak bardzo owładnąć usilnemu dążeniu do ,,sukcesu" lub zaimponowaniu innym, że zapominają o dbaniu o Siebie i czerpaniu z tego radości. Pamiętaj o rozróżnieniu między wartościami, a celami. Wartości są Twoim kompanem. Mówią Ci, w jakim kierunku chcesz zmierzać i nie może ich unieważnić żadna porażka, podobnie jak przypadkowy skręt na wschód nie może unieważnić zachodu. Cele zaś, to konkretne rzeczy, które możesz zrobić teraz. To one informują Cię, że żyjesz zgodnie ze Swoimi wartościami.

9. Są 2 rodzaje sukcesu: sukces osobisty i sukces zewnętrzny. Sukces osobisty oznacza życie zgodnie z własnymi wartościami, a tylko to się naprawdę liczy. Sukces zewnętrzny, mierzony tym, jak dobrze Sobie radzisz w świecie, oczywiście również jest ważny i nie ma w tym nic złego. Kłopot ze skupieniem się na sukcesie zewnętrznym polega na tym, że nie masz nad wszystkim kontroli. Dlatego jeśli nadmiernie skupisz się na sukcesie zewnętrznym, pamiętaj, że mnóstwo rzeczy jest poza Twoją kontrolą, a gdy coś pójdzie nie po Twojej myśli, możesz mieć poczucie porażki: We wszystkich tych przypadkach źródłem Twojej satysfakcji jest też świadomość, że udało Ci się działać zgodnie z tym, na czym Ci naprawdę zależy. Wkładasz autentyczny wysiłek w to, co ma dla Ciebie największe znaczenie i sens. Cóż, świat nie dał Ci dokładnie tego, o co Ci chodziło. Ale i tak był to sukces, ponieważ Twoje działania były spójne z Twoimi przekonaniami.

10. Wartości same w sobie niewiele znaczą, jeżeli nie postępujesz zgodnie z nimi. Ale czasami jest to trudne. Może czujesz wstyd i zażenowanie. Może boisz się spróbować czegoś nowego albo trudnego. Może czasami brakuje Ci motywacji lub inspiracji. Jak już wiesz, żadna z tych rzeczy nie musi Ci przeszkodzić. Zadaj Sobie pytanie, co konkretnie możesz zrobić, żeby zwiększyć Swoje szanse na spełnienie marzeń. Wyznaczaj Sobie cele tak, by były konkretne. Dokładnie określ, co i kiedy planujesz zrobić. Kiedy poczujesz wewnętrzny opór, przypomnij Sobie, dlaczego podejmujesz dane działanie. Przypomnij Sobie, w jaki sposób określone działanie czy cel promuje Twoje wartości. Rozważ korzyści z osiągnięcia Swoich celów. W jaki sposób Twoje działania promują Twoje wartości? Jakie korzyści przyniosą one Tobie oraz innym ludziom? Myśl realistycznie! Przygotuj się na przeciwności. Wyznaczaniu i realizacji celów mogą towarzyszyć liczne wyzwania. Ważne, aby być wobec Siebie szczerym i przewidywać, które mogą utrudnić osiągnięcie celu.

11. Żeby spełnić marzenia, musisz zaakceptować nieuchronne porażki na drodze do celu. Przygotuj się na nie! Niepowodzenia sprawiają duży ból emocjonalny. Niepowodzenia rodzą też zwątpienie w Siebie. Ćwicz zauważanie takich myśli oraz obserwowanie, jak przychodzą i odchodzą zupełnie jak zła pogoda. Nie musisz ich zwalczać. Czasami nie będziesz żyć zgodnie ze Swoimi wartościami. Czasami nie osiągniesz takiego czy innego celu. Czasami nie będziesz się przykładać ze wszystkich sił. Czasami nie będziesz nawet próbować. Najważniejsze pytanie nie dotyczy tego, czy zdarzy Ci się zejść z drogi wytyczonej przez Twoje wartości. Oczywiście, że tak się stanie. Każdemu z Nas się to zdarza. Najważniejsze pytanie dotyczy tego, czy wrócisz na tę drogę. Czy po przeżyciu niepowodzenia zdobędziesz się na wytrwałość i ponownie zwrócisz się ku Swoim wartościom? Jeżeli tak, to w mgnieniu oka stwierdzisz, że zmierzasz w dobrym kierunku, zgodnym z Twoimi wartościami - a to czyni życie niesamowitą podróżą.        

Pasujące do Mnie Cytaty Część 2Opowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz