008

5.1K 220 0
                                    

Kehulu-hilir Naurah berjalan dengan resah. Macam mana ni? Telefon canggihnya sudah hilang! Penat dia selongkar satu begnya untuk mencari telefon itu tapi hampeh tiada. Bagaimana boleh lenyap ye? Setahunya dia tidak keluarkan lagi telefon canggihnya dari beg sebelum sampai ke lif itu.

Lif? Eh..?

Serta-merta wajah lelaki aneh itu menerpa fikirannya. Ha! Lelaki itu! Tidak mustahil lelaki itu yang ambil telefonnya kan? Perangai pun dah suspicious, apatah lagi kalau nak mencuri kan? Ha.

Sekali lagi, gadis itu mengeluh.

"Huwaa.. phone aku.. hiks.. " punggung dilabuhkan di atas kerusi kerjanya. Cukuplah dah nangis semalam, nak suruh aku menangis lagi ke? Hiks!

Bam!

Terkejut gadis itu tatkala pintu bilik pejabatnya dibuka kasar. Muncul figura Lara dengan senyuman tidak bersalahnya. Boleh lagi kau sengih ye, Ailara.

Naurah mencebik perlahan mengabaikan kehadiran sahabatnya itu. Tengah broken, mat. Lara jalan mendekati Naurah.

"Oit, monyok semacam muka kau ni kenapa? Mangkuk tu lagi ke? Eii akulah dengan mangkuk tu, eish! " bebel Lara geram. Naurah mengerutkan dahinya bingung dengan percakapan melalut Lara.

"Mangkuk mana pulak kau ni? " tanya Naurah hairan.

"Tsk! Mangkuk mana lagi, bekas tunang kau tulah! Riyad acah handsome tu! Heh, ini kalau compared dengan Nik nerd tu, Nik handsome lagi walaupun bengap macam tu. " Lara menyilangkan tangannya di dada, bengang teringatkan wajah tidak berapa kacak si Riyad. Eihh! Geram!

"Ish, kau ni! Dia tak ada kena mengenalah. Haih, aku sedih ni phone aku hilang! Huwaa! " rengek Naurah sedih. Lara terdiam sejenak.

"Phone kau? "

"Iyelah, phone aku! Hiks.. macam mana aku nak tengok mesej orang? Semua data patient dalam tu! Aku- "

Lara mengeluarkan sesuatu dari poket kot putihnya. Naurah mengecilkan matanya melihat objek bersinar di tangan sahabatnya. Macam ku kenal..?

"Ini phone kau kan? " Lara menunjukkan telefon canggih di tangannya itu kepada Naurah.

Terus Naurah merampas telefon itu dari tangan Lara. Telefon canggih itu dibelek belakang depan dengan teliti. Betul! Ini memang telefon canggihnya. Bagaimana Lara..?

"Mana kau dapat ni, Lara? " tanya Naurah was-was. Lara mengangkat bahu.

"Ada mat saleh bagi. Dia kata kau tercicir phone kau dalam lif. " balas gadis itu bersahaja. Naurah tercenggang sekejap.

Lif? Memang benarlah lelaki aneh itu. Mustahil dia cicirkan telefon canggihnya dalam lif itu! Argh! Serabut!

Berkerut dahi Naurah memikirkan hal itu. Lara di hadapannya pula yang bingung melihatkan wajah bingung sahabatnya.

"Eh, kau ni. Tadi nak phone, dah dapat muka berkerut pulak! Kau kenapa ni, Naurah? Datang bulan ke? " tanya Lara prihatin. Naurah mengeluh pasrah.

"Aku rasakan, aku kena tukar tempat praktikal lah, Lara. " ujar gadis itu perlahan.

"Oi- "

"Aku rasa ada orang intip akulah, Lara. Aku tak tipu! " tidak berkedip mata Naurah memandang wajah Lara. Lara terdiam sejenak.

"Kau biar betul, Naurah? Tapi selama ni, okay je. Kenapa tiba-tiba- "

"Yes! Itu point aku! Selama ni aku okay je, tapi aku tak tahu kenapa kebelakangan ni aku rasa ada orang intip aku. Nak-nak pulak, aku selalu terjumpa dia! Bunyi macam klise kan? Tapi aku cakap betul, Lara. " luah gadis itu seakan-akan merayu. Lara terus diserbu rasa serba salah. Kesian pula rasa! Haih.

C | MAFIA LIMITED EDITIONWhere stories live. Discover now