Mikael mengeluh perlahan. Kemudian matanya tajam merenung wajah bendul tiga orang anak buahnya yang santai duduk menunggu pesanan makanan mereka di situ. Meriah suasana restoran itu dengan bunyi gelak tawa, sembang rancak pelanggan.
Tujuan lelaki itu memanggil untuk berjumpa anak buahnya adalah untuk berbincang tetapi makin bengang pula dia apabila tempat mereka berjumpa adalah di kedai makan.
Lebih tepatnya, mamak.
Sekali lagi keluhan panjang dilepaskan. Mikael mengurut pelipis dahinya perlahan.
"Tuan Mikael tak nak pesan apa-apa ke? Sedap tau makanan kat sini. " tanya Aiden ceria. Teruja!
"Betul tu, tuan. " Leo mengangguk kepala tanda setuju. Tak dinafikan restoran mamak nombor satu!
Zayan hanya diam mengeyakan ujaran rakan sekerjanya. Baru dia tahu ada kedai makan yang menghidangkan makanan yang sedap walaupun rupanya tidak berapa indah. Ini semua hasutan si Aiden! Cis!
"Kenapa.. " Mikael menggenggam buku limanya kuat.
"Kenapa apa, tuan? " tanya Aiden bingung.
"Kenapa dalam banyak-banyak tempat, kat sini jugak kauorang pilih? Huh? " tajam iris biru laut itu menikam anak mata Aiden.
Jejaka Brunei itu terdiam sejenak sebelum senyuman kekok diukir pada wajah. Lengan Leo di sebelahnya disiku-siku perlahan.
"Bukan selalu tuan, hehe. Lagipun ada makanan, sambil tu kita isi perut! Ha, betul tak, Yan? Leo? " sengaja lelaki itu memandang wajah Zayan dan Leo dengan mata bersinar. Sinar harapan, ekeke!
"Ehem! Ada betulnya jugak, tuan Mikael. " sokong Zayan dengan riak wajah serius.
Leo mengangguk kepala bersetuju. Mikael menghembus nafas panjang. Aduhai, penatlah macam ni. Tak lama kemudian pesanan mereka tiba di meja. Bukan main banyak pesan hingga hampir penuh meja makan kecil itu. Mikael tercenggang sekejap.
Aiden dan Leo awal-awal sudah mencapai sudu dan garfu. Kebulur! Maggi goreng basah dan nasi goreng Pataya menjadi pilihan dua jejaka itu. Zayan berdehem kecil sebelum tangannya mencapai pinggan yang berisi nasi goreng kampung di hadapan Mikael.
Terkebil-kebil mata lelaki kacukan Perancis itu melihat anak buahnya makan dengan berselera. Wah!
"Fuh! Maggi goreng mamak tak pernah mengecewakan! " Aiden membuat gaya chef kiss. Suka!
"Can't deny. Hmmm. " Leo mengunyah nasi goreng Pataya itu dengan penuh nikmat. Lazat!
Slurp!
Mikael menoleh ke arah Zayan di sebelahnya. Sudah hampir separuh pinggan jejaka itu makan. Air teh o ais di dalam cawan itu dihirup perlahan.
Perasan dengan pandangan tuannya, Zayan berhenti makan. Jejaka itu berdehem kekok. Alamak!
"Ehem! T-tuan nak bincang tentang apa? Maaf, aku terleka makan nasi goreng kampung tu. Uhuk. " Zayan mengusap belakang lehernya janggal.
"Tuan, cubalah rasa maggi goreng ni! Dijamin sedap, tuan! Serius! " ujar Aiden bersungguh. Zayan menjegil mata kepada lelaki itu.
"Ye, tuan. Cuba rasa sikit. " pujuk Leo bersungguh juga. Sudu dan garfu yang baru dihulurkan pada Mikael.
Mikael ketawa halus. Rambut coklat keperangannya disebak ke belakang. Bibirnya dikemam rapat. Memang tau! Memang nak kena hempuk kepala sorang-sorang ni. Air liur ditelan payah. Tipulah kalau dia tidak tergoda dengan bau haruman makanan mereka.
Memang nak kena! Tunggu!
Grr.. grr..
Serentak itu mereka berempat terdiam. Mikael menghembus nafas panjang. Cepat-cepat Zayan mengangkat tangan memanggil pelayan mamak di situ dengan riak wajah serius.
YOU ARE READING
C | MAFIA LIMITED EDITION
Romance[𝐌𝐚𝐟𝐢𝐚 𝐒𝐞𝐫𝐢𝐞𝐬] ZARIETH MIKAEL FRANZ × HANIE NAURAH Dia dingin, tidak berhati perut dan kejam. Ya, kejam sehinggakan orang tidak mampu menganggap dirinya manusia tetapi iblis. Itulah realiti kehidupan Zarieth Mikael Franz. Akibat satu kema...