043

3.6K 157 5
                                    

Bekas berisi nasi goreng kampung yang baru dimasak itu diletakkan di atas meja makan. Naurah menoleh ke arah suaminya dengan riak wajah hairan. Dari tadi tidak berhenti menguap! Kepala tu kalau boleh nak jadi burung belatuk agaknya. Tersangguk-sangguk!

Tuan Syed Asyraf dan Puan Zafirah berpandangan antara satu sama lain. Pelik melihat wajah muram menantu kedua mereka. Nampak seperti tidak cukup tidur.

Kerusi kosong di sebelah Mika ditarik perlahan. Naurah melabuhkan punggungnya di situ. Tangannya naik mencubit peha lelaki itu perlahan.

"Akh. " Mika mendesis perlahan. Berkerut dahi lelaki itu. Sakit!

"Pergilah cuci muka, jangan tidur kat sini. " bisik Naurah dengan nada garang tetapi wajahnya dimaniskan.

"Aku tak tidurlah.. huwaa- "

Pap!

Mukut Mika ditekup laju. Terkejut lelaki itu apabila isterinya menekup mulutnya ganas. Orang baru nak menguap! Tuan Syed Asyraf dan Puan Zafirah menoleh ke arah pasangan itu dengan tanda soal.

"Aih, kenapa tu? Mikael tak cukup tidur ke? " tanya Puan Zafirah prihatin.

"Itulah, menguap dari tadi. Kamu okay ke tidak? " selit Tuan Syed Asyraf risau.

"Eh, dia okay je! Saja aje ni, haa.. kan, awak? Hm? " Naurah mengukir senyuman manis yang menyeramkan. Tangan sudah bersiap sedia untuk mencubit peha suaminya.

"Mika okay je. Penat sikit, banyak kerja kat luar tu. " balas lelaki itu tenang. Senyuman kecil diukir pada wajah. Tangan Naurah di pehanya digenggam kuat, mengunci pergerakan gadis itu.

"Mika? Nama panggilan baru ke tu? " Puan Zafirah ketawa kecil.

Mika terdiam sejenak. Terlepas cakap pula! Tapi tak apalah, bagus juga namanya disebut. Ekeke!

"Panggil Mika lagi bagus. " Mika tersenyum penuh makna. Dalam hati ketawa jahat.

Sedaya upaya Naurah cuba menarik tangannya dari pegangan Mika. Apa pegang-pegang tangan orang ni! Ish! Mika mengerling sekilas ke arah isterinya yang sedang struggle melepaskan diri.

Padan muka! Nak cubit orang aje kerja, kan dah kena kunci. Hoho!

Tak lama kemudian kelibat Kimi dan Ifa turun bersama. Airin dan Hilman steady dalam dukungan ayah mereka yang sedia sasa itu. Kimi meletakkan bayi kembar itu ke dalam baby seat di ruang tamu. Kemudian mereka menuju ke dapur.

"Good morning, semua. Maaf lambat turun. " ujar Ifa dengan sengihan senget. Segan!

"Tak apa, semua baru nak makan ni ha. Meh, duduk sekali. " ajak Puan Zafirah spontan.

Kimi menarik kerusi berhadapan dengan Mika. Lelaki itu mengangkat wajah memandang wajah sahabatnya itu dengan senyuman tetapi senyuman itu mati serta-merta.

Mika sekadar membuat riak wajah bersahaja bagaikan tiada apa-apa. Dia tahu Kimi sedang merenung tajam ke arahnya tetapi apa dia peduli.

Kimi berdecit perlahan. Dia tahu itu bukan Mikael tetapi personaliti lain lelaki itu, Mika. Dah kenapa pula personaliti sengal ini keluar? Aduhai.

"Lepas ni, Mika dengan Naurah kena keluar. Ada urusan sikit. " ujar Mika tiba-tiba. Semua mata tertumpu ke arah lelaki itu.

Naurah menoleh ke arah suaminya dengan penuh tanda tanya. Bila masa pula Mika ajak dia keluar? Nasi goreng kampung di dalam mulut dikunyah perlahan.

"Oh, urusan apa? " tanya Puan Zafirah.

"Pergi jumpa kawan sekejap. " balas Mika dengan senyuman kecil. Kawan atau lawan? Ekeke.

C | MAFIA LIMITED EDITIONWhere stories live. Discover now