الرابع عشر

1.5K 88 1
                                    

البارت الرابع عشر
زهور بنت سلسبيل
بقلمي منى عبد العزيز.

زين ضامم امه يبكي بخوف من تهديدات جده ونظرات خالته اشتد في ضمها يرتعد من اصوات عماته وخالته وكم التهديدات التي تلقيها خالته.
وقف عن البكاء  وابتعد عن أمه وهو يسمع صرخات خالته.
ينظر اليها يجد جدة عبد الرحمن  ممسك بشعر خالته ويجزبها خلفه وهو يصعد الدرج  يسبها ويلعن جشعها وانانيتها.
عبد الرحمن  والد نهال وشقيق عبدالرحيم وشريكه بالعمل والبيت توفت زوجته  وتزوج من اخري لكن  في منزل أخر أحتراما لمشاعر بناته الثلاث وخاصه الصغري نهال الذي  دللها كثيرا لحرمنها من  والدتها.
عبدالرحمن / طول عمرك انتهزيه وانانيه وحقودة
بس انا السبب ال دلعتك وسبتلك الحبل علي الغالب بس خلاص  انا هربيكي من اول وجديد  والكلام ال قلتيه تحت ده ولمرات عمك واهانتك ليها  هتدفعي ثمنه كتير اوي وحالا تلمي هدومك معتش هتعيشي هنا ولا يوم واحد هتجي تعيشي معايا في بيتي وتحت عيني مافيش خروج الا باذني  واول واحد هيتقدملك هوافق عليه واجوزهولك فاهمه ولا لا قالها وهو يدفعها لتسقط علي السرير.
وقفت مسرعه  بابا حضرتك بتقول ايه لا طبعا لا يمكن أعيش معاك في بيت مراتك التانيه  انا مش بحبها هعيش معاها ازاي.
عبد الرحمن  / انتي من أمته بتحبي حد انتي مبتحبيش غير نفسك وبس،  ومتحاوليش انا مش مغير رأي  هتعيشي معايا يا عني هتعيشي معايا خمس دقايق  تجهزي شنطتك  .
حاولت ان تتحدث وقف والدها يشير لها باصابعه بالصمت.
لترضخ لاوامر ه وذهبت وجهزت حقيبتها  وحملتها وذهبت خلف والدها تهبط الدرج وهي تتوعد للجميع بالانتقام  .
نهال / تنظر للجميع وهم جالسون يشاهدونها تخمل حقيبتها  ولم يعلق أحد علي ذالك  او تمسك بوجودها معهم وعدم الذهاب لتعيش مع زوحة ابيها.
نهال/ بحقد اقسم لازم انتقم منكم واحد واحد من اصغر عيل لاكبركم هنتقم  ومش هيغمضلي جفن ال لما اشف غاليلي منهم.
خرجت خلف والدها دون ان تتحدث ولكن بداخلها نيران تتوهج من الغيرة والحقد.
////////////////////////////
عبد الرحيم  بيستمع  لكلام زهور زوجته بقلب حزين
وعيون مملؤه بالدموع   لم يعد يتحمل   صوت بكاها الذي يزلزله  جزبها بين احضانه يضمها اليه بقوة رافض محاولتها الابتعاد عنه.
عبد الرحيم  / اضربني موتني اكراهيني زي ما انتي عوزة بس اوعك في يوم تبعدي عن حضني،  كل كلمه قلتيها عندك حق  فيها انا طول عمري  أسي على زياد  عمري ما حسسته بحبي ليه  ،  ما صدقت زهروان طلبت بنت من البنات وادتهولها  ،  قسيت عليه كتير اوي غصبت عليه كل حاجه  في حياته 
الرياضه ال يلعبها حرمته من لعب الكرة ال كان بيعشقها ومحترف فيها،  عشان خفت يتعرف هو مين وابن مين والناس تعرف انه ابني.
غصبت عليه يدرس  حاجه  غير  ال بيحبها  لومته علي تأجيلة الامتخانات واهانته كتير قلتله يا فاشل..
ايام كتير كنت  بزعل من نفسي علي عمايلي فيه
بس كل ما افتكر إن في حمله قد ايه تعبتي  الغيبوبه ال حصلتلك يوم ولاته وشيلك للرحم يوم ما ولدتيه وقد ايه انتي تعبتي   صدمتي لما عرفت إنه إتولد بحدبه في ظهره.  كل ما كنت بشوفك نايمه بين الحياة والموت  كنت  بتقطع  من جوايا وبحقد عليه.
حتي بعد ما فقتي من الغيبوبه  وصدمتك من شكل جسمه  ودموعك ال كانت بتنزل من الخزن خالتتي كرهته مش عاوز اشوفه قدام عنيا وخصوصا  لما بقي وخدك مننا انا والولاد  يومك بقي هو  وبس
حتي لما كبر وراح المدرسه وكل يوم مشكله ضربه لزميل ليه واروخ اعتزر لده ولده لناس ما تسواش  بسبب عمايله، 
صممت علي بعده  ومصدقت  طلب زهروان  عشان
تلاقي وقت تهتمي بيا وبالولاد  ال دايما  مهملاهم
بسببه.
قلت بعد وخلاص ارتحت   نسيتي هو وصحبه عملوا ايه  والتشوه ال زاد بظهرة وهو بيشيل الحدبه  بالموس.
وقد ايه انتي تعبتي في الوقت  ده وكلام الدكاترة وهم بيتهمونا بالاهمال وعدم المسئولية  وانك ام مهمله  .
سنتين  بتسافري من بلد لبلد ومن دكتور تجميل للتاني عشان تعالجي التشوة ال عملة بضهرة.
لما صممت أجوزة نهال  قبل ما اعرف بجوازه من البنت دي.
عشان خفت  عليه  يبق لوحده  قلت وحدة من دمه هتخاف عليه وتهتم بيه.
لما عرفت بجوازه  هدته يطلقها  ويبعد عنها  بس مكنتش اعرف بانها حامل وولدت.
حاسيت بغلوته  بعد ما مات قد ايه كان ليه معزة  في قلبي  وانا شايفه نايم علي السرير  مش بيتحرك
زهور تدفعه وتخرج نفسها من احضانه.
زهور /انت مجنون  ذنبه ايه انه اتولد بالشكل ده ذنبه ايه لما الكل يتنمر عليه.
فضلت سنين تهينه وتكسره قدام الكل حتي  انك بعدت الولاد عنه.
همشته خاليته  بعيد عن الكل  لحد ما لقي ال تحبه وتهتم بيه ويحس باهميته وبالسعادة لاول مرة بحياته عملت ايه بعدتها عنه وعن بنتة  مقدرش  يستحمل ظلمك ليه وكسرة النفس  مات  مات وبعد.
عننا مات قبل ما يشوف بنته.
هبت واقفه واسرعت تخطوا ناحية الباب.
زهور / بنته بنته  لازم اروح أجبها  هي ومراته واربيها بتفسي.
اتت تضع يدها تفتح باب الغرفة  .
عبد الرحيم  / مراته هربت بالبنت  واختفت مخلناش مكان ال ودورنا فيه كانها فص ملح وزاب.
لتشوش الرؤيه امامها وتشعر بالغرفه تميد بيها  وتسقطت ارضا وسط منادات  عبد الرحيم   عليها بصوت زلزل اركان المنزل.
////////////
زيدان  وصل مع اخيه زايد لشقه خالته 

زهور بنت سلسبيل حيث تعيش القصص. اكتشف الآن